۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
آغاز طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در سال جاری
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خبرداد:

آغاز طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در سال جاری

بیرجند- قندهاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از آغاز طرح انتقال آب به خراسان جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طرح بزرگ استفاده از آب‌های نامتعارف و شور نیز در دستور کار قرار دارد.

احمد قندهاری در گفتگو با بازار عنوان کرد: در حوزه تامین آب، دو طرح بزرگ استفاده از آب‌های نامتعارف و شور و همچنین طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال، طرح انتقال آب از دریای عمان آغاز شود، بیان داشت: با اجرای این طرحها شهرهای غربی استان از جمله طبس و فردوس از آب‌های نامتعارف و سایر شهرها که در مسیر خط انتقال هستند، از آب دریای عمان بهره‌مند می شوند.

وی یادآور شد: با بارندگی‌های خوب در سال گذشته عمده مخزن‌ها و سدها در استان آبگیری شدند و هم اکنون از دو سد نهرین و دره بید طبس تامین آب انجام می‌شود.

وی همچنین به طرح کنتور گذاری چاه های کشاورزی استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کنتورگذاری از اهداف اصلی تعریف شده در سند سازگاری با کم آبی در استان است.

وی با بیان اینکه کنتورگذاری چاه های کشاورزی یکی از زیرساخت‌های اساسی به شمار می رود، افزود: عمده دشت‌های خراسان جنوبی با افت منابع آب زیرزمینی مواجه است.

قندهاری با اشاره به اینکه هزینه جابجایی چاه برای کشاورزان زیاد است، بیان داشت: منافع کنتورگذاری در درجه اول نصیب کشاورزان می‌شود.

وی از اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی ۱۴ درصدی به کشاورزان برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد و گفت: کشاورزان علاوه بر این تسهیلات اگر برای آبیاری، از سیستم‌های آبیاری نوین استفاده کنند، این وام از سهم ۸۰ درصد دولت حساب شده و از بازپرداخت این وام، معاف می‌شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: شن اتمام کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی تا بهمن در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

قندهاری با بیان اینکه تمرکز آب منطقه‌ای بر بحث‌های سازه‌ای و سازو کاری است، افزود: امیدواریم تا پایان سال آبرسانی به بیرجند از دشت مختاران و همچنین آبرسانی از سد دره بید طبس عملیاتی شود.

کد خبر: ۴۲٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha