۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳
نمره مردودی مردم به کارنامه خود موفق پندار دولت در وفور کالاهای گران!
گزارش بازار از وضعیت تامین و تقاضای کالا در بازار

نمره مردودی مردم به کارنامه خود موفق پندار دولت در وفور کالاهای گران!

فراوانی کالا در بازار یکی از مولفه هایی است که می تواند به تنظیم بازار، چرخش چرخ های تولید و تداوم فعالیت در بخش خدمات کمک کند اما برغم اظهار نظر مسئولان نسبت به تامین کالا به میزان کافی اقتصاد خرد ایران در هر سه بخش تولید، توزیع و مصرف با چالش های بسیار جدی مواجه است.

ملیحه خورده پا، بازار: مدیریت اقتصادی کشور نیازمند ایجاد توازن میان حلقه های تولید، توزیع و مصرف، حفظ قدرت خرید مردم و در نهایت تامین نقدینگی است تا بدین ترتیب فعالیت هر یک از بخش های موثر در اقتصادی تداوم پیدا کند.

اقتصاد ایران همواره از تغییر سیاست گذاری ها با روی کارآمدن دولت های جدید، نبود کارشناسی های دقیق در ارزیابی طرح و برنامه ها، عدم نظارت بر عملکرد مجریان برنامه ها و سیاست گذاری ها و عدم پاسخگویی مسئولان نسبت به اقداماتی که انجام داده و یا نداده اند، آسیب های بسیاری را متحمل شده است.

همچنین لازم است به این عوامل سختی فعالیت در اقتصادی که به صورت مداوم از سوی دشمنان نظام تحریم بوده است را نیز اضافه کرد که این عامل به علاوه بی تدبیری در سیاست گذاری های اقتصادی موجب شده تا اقتصاد خرد و کلان کشور آسیب های بسیار جدی را متحمل شود تا جایی که این روزها مهمترین دغدغه مردم خرید تخم مرغ و مهمترین ماموریت های محوله از سوی رئیس قوه مجریه به معاون اول خود تنظیم بازار این کالا باشد.

بدون تردید ایجاد نابسامانی در هر یک از حلقه های تولید، توزیع، مصرف و واردات تبعات اجتماعی-اقتصادی خاص خود را به جامعه تحمیل می کند و در نهایت نتیجه ای به غیر از کمبود کالا، گرانفروشی، احتکار، بیکاری، از بین رفتن سرمایه فعالان بخش تولید، توزیع و خدمات و خالی شدن سفره مردم نخواهد داشت.

حسن روحانی رئیس قوه مجریه وعده داده است که تمامی فشارهای تحریمی خارجی و نتیجه عملکرد مسئولان ما نتیجه ای در تامین و توزیع کالا نداشته است و علیرغم تشدید تحریم ها همچنان شاهد فراوانی کالا در بازار هستیم؛ ولی در قبال این گفته رئیس قوه مجریه کشور که تمامی آمارهای اقتصاد خرد و کلان را با جزئیات در اختیار دارد مطرح می شود که آیا وجود کالا در بازار به خودی خود برای مردم در سفره هایشان نان می شود و یا برای کسبه خرد «سود» و برای تولیدکنندگان و واردکنندگان بازگشت سرمایه و امکان سرمایه گذاری مجدد!؟

کالای در قفسه ها برای کاسبان پول نمی شود
 بر کسی پوشیده نیست که تامین سرمایه در گردش و کسب سود دو مولفه ای است که واحدهای تولیدی و توزیعی را سر پا نگه می دارد و یکی از اصلی ترین راههای تامین این دو مولفه فروش کالا در بازار داخلی و خارجی است.

اگر برای کالاهایی که از طریق واردات و یا تولید داخل تامین شده است تقاضای خریدی وجود نداشته باشد با دو پدیده انباشت کالا در واحدهای توزیعی و انبارها و زیان دهی شرکتها و واحدهای صنفی توزیعی خواهیم بود. البته این امر تاثیری عمیق تر بر سفره خانوار داشته و روز به روز از کیفیت زندگی افراد می کاهد.

هر چند رئیس جمهوری وجود کالا در بازار را نشانه ای  از موفقیت در عرصه مدیریت اقتصادی می داند ولی مساله اساسی این است که کالای موجود در بازار برای چه کسی نان می شود تولید کننده، واردکننده، توزیع کننده، مصرف کننده و یا گزینه هیچ کدام!؟

رئیس اتحادیه سوپر مارکت داران نیز با رئیس قوه مجریه هم عقیده است که کالا در بازار برای این رسته صنفی به وفور وجود دارد.

سعید درخشانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تقریبا می توان گفت که کمبود هیچ نوع کالایی در بازار احساس نمی شود ولی مساله اساسی این است که میزان فروش و در نهایت درآمد فعالان این صنف به شدت کاهش پیدا کرده است.

کاهش قدرت خرید مردم به معنای کاهش فروش و در نهایت توقف فعالیت واحدهای صنفی است بنابراین اگر برای کالاهای موجود خریداری نباشد نمی توان به آینده شغلی و مالی بخش های تولید، توزیع و واردات امیدوار بود

وی می افزاید: فعالان اقتصادی در عرصه تولید، واردات و توزیع اگر در بازار تقاضایی نباشد قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود.

این مسئول صنفی ادامه می دهد: بر کسی پوشیده نیست که شرایط اقتصادی مردم چندان مساعد نیست و قدرت خرید مردم به ویژه دهک های پایین و کم درآمد به شدت کاهش پیدا کرده است.

درخشانی تصریح می کند: کاهش قدرت خرید مردم به معنای کاهش فروش و در نهایت توقف فعالیت واحدهای صنفی است بنابراین اگر برای کالاهای موجود خریداری نباشد نمی توان به آینده شغلی و مالی بخش های تولید، توزیع و واردات امیدوار بود.

رئیس اتحادیه سوپر مارکت داران خاطرنشان می کند: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از مصرف کنندگان اقدام به حذف بسیاری از کالاها از سبد خانوار کرده اند که نتیجه این اقدام در تعطیلی ۶ درصدی سوپر مارکتهای تهران از ابتدای سال تا کنون خود را نشان داده است.

این مسئول صنفی می گوید: تا زمانی که برای اجناسی که در بازار به وفور یافت می شوند، تقاضای خرید وجود نداشته باشد، نمیتوان گفت که اقتصاد خرد کشور در شرایط مساعدی به سر می برد.

البته پیش از این نیز جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران در گفتگو با خبرنگار بازار از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید و فروش انواع شیرینی و شکلات خبر داد و گفته بود که نبود تقاضا در بازار داخلی و خارجی فعالیت این صنعت را با چالش های جدی مواجه کرده است.

اولویت بندی نیازها بر مبنای درآمد
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با رئیس دولت دوازدهم بر سر عدم کمبود کالا در بازار موافق است ولی براین باور است که برای خرید کالاهای موجود در بازار میزان تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است.

محمد آقا طاهر در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: کاهش قدرت خرید مردم، رشد نرخ تورم و افزایش قیمت انواع کالاها سه مولفه ای است که میزان تقاضا برای خرید کالا در بازار را به شدت کاهش داده است.

وی می افزاید: شرایط موجود موجب شده تا مصرف کنندگان خریدهای خود را اولویت بندی کنند به  همین دلیل میزان فروش در واحدهای صنفی به شدت کاهش پیدا کرده است که این امر تبعات اقتصادی خود را در سه حلقه واردات، تولید و توزیع نشان خواهد داد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان می کند: فراوانی کالا در بازار به تنهایی نمیتواند نشانه شرایط مساعد اقتصادی باشد زیرا عرضه و تقاضا در کنار هم می توانند رونق را به اقتصاد بیاورند و چرخ های اقتصادی را بچرخانند.

پرواز تک به تک کالاهای اساسی از سفره خانوار کارگران
شاید در تامین برخی کالاهای اساسی در بازار مشکلی وجود ندارد و دولت توانسته است اقلام مورد نیاز مردم را تامین کند ولی آیا تامین و عرضه کالا به تنهایی می تواند منجر به رونق اقتصادی شود؟ آیا کالاهای موجود در بازار متقاضی برای خرید دارند؟ چرا میزان تقاضای خرید در بازار کاهش پیدا کرده است؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در پاسخ به این سوالات به خبرنگار بازار می گوید: کالا به میزان کافی در بازار وجود دارد ولی مساله اساسی این است که دهک های پایین جامعه قادر به خرید این اقلام نیستند.

فرامرز توفیقی می افزاید: قیمت برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ، چای، کره، روغن و ... از ابتدای سال گذشته تا کنون بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد گرانتر شده است ولی مساله اصلی این است که بخش عمده ای از جامعه را که کارگران تشکیل می دهند تا چه میزان به قدرت خریدشان اضافه شده است.

این فعال حوزه کارگری ادامه می دهد: همواره میان دستمزد و هزینه معیشت کارگران شکاف عمیقی وجود داشته است ولی این امر در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور تشدید شده است بنابراین شاهد کاهش میزان مصرف در بین دهک های پایین جامعه و تغییر تقاضای مصرف در این بخش از جامعه از کالاهای اساسی ارزان به ارزانتر هستیم.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران نیز بر این باور است که تقاضا برای مصرف کالاهای اساسی در بین جامعه کارگری با توجه به شرایط اقتصادی و درآمدی آنها به حداقل رسیده است.

ناصر چمنی در این باره به خبرنگار بازار می گوید: تقاضا برای خرید کالا در بین جامعه کارگری که حداقل نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند از گوشت و مرغ به تخم مرغ رسیده است؛ حال با توجه به این شرایط و وضعیت درآمدی مردم آیا اهمیت دارد که چه میزان کالا در بازار وجود دارد یا خیر؟

بدون تردید تامین کالا برای هر کشوری جزو اولویت ها است ولی مهمتر از تامین کالا این است که آیا تقاضایی در بازار برای استفاده از کالاهای اساسی وجود دارد یا خیر؟ آیا درآمد مردم کفاف خرید نان شب را برای آنها مهیا می کند یا خیر؟ این سوالاتی است که باید پاسخ آن را از سوی رئیس دولت و اعضای کابینه شنید.

کد خبر: ۴۲٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha