۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
سد گرانی در شرف شکستن/ جلوگیری از رسیدن قیمت‌ها به آستانه تحمل کالاها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سد گرانی در شرف شکستن/ جلوگیری از رسیدن قیمت‌ها به آستانه تحمل کالاها

شاهرود- فیض‌آبادی، کارشناس اقتصادی گفت: میزان‌گرانی کالاها دارای یک آستانه تحمل و سقفی است که اگر این سقف شکسته شود دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت که مثال قابل‌تأمل و توجه آن می‌تواند سکه و طلا یا حتی خودرو باشد.

غلامرضا فیض‌آبادی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه اگر سد گرانی بشکند نمی‌توان جلویش را گرفت، بیان کرد:  وقتی سکه ۴۰۰ هزار تومان است تفاوت قیمتی روزانه از ۱۰ تومان الی ۲۰۰ تومان می‌شود اما وقتی به بیش از ۱۳ میلیون تومان می‌رسد تفاوت قیمتی‌اش روزانه به ارقام درشت‌تری مانند یک هزار تومان، ۱۰ هزار تومان حتی ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: این نشان می‌دهد که اگر سقف قیمتی شکسته شود یک‌باره تصاعدی همه‌چیز گران می‌شود و جتی کنترل وضعیت موجود نیز برای دولتمردان و به‌خصوص مسئولان نهادهای اقتصادی دشوار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اصطلاحاً به این موضوع سقف مقاومت می‌گویند یعنی قیمت‌ها اگر از یک‌میزان بگذرند یک‌باره به شکلی تصاعدی بالا می‌روند به‌عبارت‌دیگر بین دلار دوهزارتومانی و چهار هزارتومانی شاید یک سال زمان نیاز باشد اما بین دلار ۳۰ هزارتومانی و ۱۰۰ هزارتومانی کمتر از یک ماه زمین نیاز است.

فیض‌آبادی با اشاره به اینکه وقتی سقف مقاومت شکسته شد، اقلام یک‌باره ده‌ها برابر بالا می‌روند و دچار تصاعد می‌شوند، ابراز داشت: دولت‌ها باید باسیاست‌های پولی و اقتصادی‌شان نگذارند که به سقف طاقت نهایی قیمت اقلام فشار وارد شود.

وی بابیان اینکه اگر سقف مقاومت قیمت یک کالا بشکند مانند پراید، یک‌باره قیمت آن سه الی چهار برابر می‌شود، تأکید کرد: این ماشین مدت‌ها بود بین رقم ۱۳ تا ۱۴ میلیون و سپس تا ۲۰ میلیون تومان در تردد بود اما وقتی سقف حدوداً ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی آن شکست در چند ماه به ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت نشان داده اراده برای کنترل قیمت‌ها دارد اما توان این کار وجود ندارد، بیان کرد: دولت این روزها فقط می‌تواند برخی ترمزهای اقتصادی را راه‌اندازی کند مثلا با تبلیغ روی بورس که یک بازار همطراز سرمایه ای در کنار مسکن، خودرو، طلا، دلار و ... است، کمی نقدینگی مردم را به سمت بازار سوق دهد اما کافی است که طراز های مالی بورس منفی شوند دوباره مردم پول هایشان را به سمت مسکن سوق می دهند و این باعث گرانی و تورم می شود.

کد خبر: ۴۲٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha