۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
دسترسی ۳۱۵ هزار نفر جمعیت روستایی به شبکه آب شرب از ابتدای سال
وزیر نیرو عنوان کرد

دسترسی ۳۱۵ هزار نفر جمعیت روستایی به شبکه آب شرب از ابتدای سال

ارکانیان، وزیر نیرو گفت: در پایان سال آبی ۹۹-۹۸ وضعیت خوبی در کشور داریم و در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش کشاورزی توانستیم عرضه آب بیشتری داشته باشیم که می‌توان حاصل این وضعیت مطلوب را در تولید بیشتر محصولات امسال که بسیار ارزشمند است، مشاهده کرد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به دغدغه دولت در آبرسانی به روستاها، خاطرنشان کرد: در زمینه آبرسانی روستایی از ابتدای سال با احتساب طرح‌های افتتاح شده امروز، تعداد ۴۴۸ روستا با جمعیت ۳۱۵ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار وصل شدند که با این عدد جمع جمعیت روستایی بهره‌مند از این نعمت به شکل پایدار یعنی بهره‌مندی از شبکه‌های دائمی آب در طول دولت تدبیر و امید به ۸ میلیون و یکصد هزار نفر رسیده و امیدواریم تا سال آینده که پایان فعالیت دولت است، اندکی بیش از یک میلیون نفر دیگر به این آمار اضافه شود تا بتوان دستاورد موثری برای هم‌وطنان باشد.

وزیر نیرو دیده شدن مشکلات مردم در سطح وسیع را به برکت وجود وسائل ارتباط جمعی دانسته و گفت: وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول در جریان مشکل و کمبود با تفسیر آب در کشور بوده است و عملکرد دولت تاکنون که در تعداد جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب سالم و پایدار قبل از این دولت ۹۰۰ هزار نفر یعنی کمتر از یک میلیون نفر بود، اما الان به این تعداد ۸ میلیون نفر دیگر در طول هفت سال اضافه شده که حاکی از توجه جدی دولت به مسئله آب روستایی است.

وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت از توسعه ملی برای اجرای طرح‌ها، ادامه داد: ان‌شاءالله این توجه و اجازات از سوی رهبر انقلاب ادامه خواهد داشت تا زمانی که بتوانیم بگوییم جمعیت روستایی بهره‌مند از آب سالم و پایدار، از ۸۲.۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب به طور متوسط در جهان ۵۳ درصد است، یادآور شد: ما از این حیث عملکرد بسیار مثبتی داریم و تلاشمان در این زمینه متوقف نخواهد شد؛ الان نسبت جمعیت روستایی برخوردار از شبکه آب سالم و پایدار به نسبت جمعیت روستایی که از آب پایدار برخوردار نیستند چهار به یک است.

اردکانیان با اشاره به ضرورت توجه به آب مصرفی در بخش کشاورزی، اظهار داشت: باید مسئله توجه به آب مصرفی در کشاورزی به مطالبه اجتماعی تبدیل شود. همانطوری که مشکل آب شرب در روستاها امروز مورد توجه است باید بحث الگوی کشت مناسب، اجرای صحیح این الگوی کشت در کشور، استفاده مناسب از آب و همچنین روش‌های صحیح آبیاری نیز مورد توجه قرار گرفته و جزوی از دغدغه عموم مردم باشد.

وی افزود: با تبدیل این موضوعات به یک مطالبه اجتماعی، می‌توانیم با بسیج امکانات و منابع کشور به این مطالبات رسیدگی کرده و پاسخ دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش کشاورزی، اصلی‌ترین و بیشترین مصرف آب شیرین کشور را دارد، خاطرنشان کرد: ما درصدد تدوین و تصویب سازگاری با کم آبی برای هر استان هستیم به‌طوری‌که میزان آب موجود و نیازهایی منطقه را سنجیده و در دستگاه‌های ملی تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: باید از آب مصرفی در کشاورزی بکاهیم، به شکلی که بتوانیم به ازای مصرف یک متر مکعب آب شیرین، محصول خشک بیشتری از آنچه که امروز در کشور داریم تولید کنیم.

کد خبر: ۴۲٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha