۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
ذوب تحریم‌ها در کوره‌های فولاد کشور
کارشناس فولاد در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد

ذوب تحریم‌ها در کوره‌های فولاد کشور

کارشناس ارشد بین المللی بازار سنگ آهن و فولاد با اشاره به وضع تحریم‌های هدفمند امریکا علیه اقتصاد ایران، گفت: بعد از تحریم‌های نفتی مهم‌ترین وتاثیر گذارترین تحریم مربوط به معادن و صنایع معدنی بوده که دولت باید با اعتماد به بخش خصوصی کشور پدافندی برای این تحریم‌ها ترتیب دهد.

بازار- محمد فکوری: کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بین المللی بازار سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه ایران در تولید فولاد عملکرد قابل دفاعی از خود نشان داده، گفت: در سال ۲۰۱۹ بیشترین رشد تولید فولاد و افزایش ظرفیت تولید فولاد بین کشورهای پنجم تا دهم تولید فولاد دنیا از نظر افزایش تولید و ظرفیت فولاد، ایران بوده است که در حال حاضر در رتبه دهم جهانی قرار گرفته لذا این امر به خوبی نشان دهنده آن است که با وجود تحریم‌های متعددی که از سوی امریکا بر اقتصاد کشور تحمیل شده، این صنعت توانسته به خوبی با آن مقابله کند.

این کارشناس ارشد بین المللی بازار سنگ آهن و فولاد، ادامه داد: بر خلاف اصطلاح عامیانه دور زدن تحریم‌ها بنده معتقد هستم که تحریم‌ها را نمی توان دور زد اما می‌توان با آن مقابله (Coping) کرد و بخش خصوصی در رابطه با تجارت محصولات چرخه فولاد به خوبی نقش خود را ایفا کرده که این علاوه بر تمام هنر، توانمندی و اقدامات مثبتی است که هر دو بخش دولتی و خصوصی در جهت توسعه تولید و تنوع آن داشته‌اند.

نقش بخش خصوصی در صادرات محصولات فولادی

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات محصولات فولادی به خارج از کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های تجاری بخش خصوصی که شناخت کافی در رابطه با قوانین و شرایط تحریمی دارند و می‌توانند به درستی با آن مقابله کنند، کمک شایانی در جهت ادامه و توسعه صادرات در سال ۲۰۲۰است.

جعفری طهرانی، افزود: البته نباید فراموش کرد در تحریم‌های تازه امریکا که در دی‌ماه سال جاری بر اقتصاد ایران تحمیل شد شاهد آن بودیم که ۳ شرکت بخش خصوصی نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند که این شرکت‌ها در مالکیت ۲ مجموعه هستند و با وجود تمام تخصص‌های لازم اسم این شرکت‌ها در لیست تحریم‌ها قرار گرفت که به خوبی نشان دهنده این مسئله است که چقدر نظارت وکنترل وزارت خزانه‌داری امریکا برای ادامه این تحریم‌ها شدید گردیده است.

هزینه‌های تحمیلی امریکا بر اقتصاد ایران

وی درباره هزینه‌هایی که تحریم‌های امریکا بر اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد، بیان کرد: این تحریم‌ها ناخودآگاه هزینه‌هایی بر مجموعه‌های تولیدی ایرانی تحمیل خواهد کرد که به خوبی نشان می‌دهد که چقدر کشور می‌تواند به شرکت‌های بخش خصوصی که در حوزه بین الملل فعالیت دارند، بها دهد و از آنها حمایت کند زیرا این شرکت‌ها هستند که در واقع در خط مقدم صادرات قرار دارند.

این کارشناس ارشد بازار بین الملل با تشبیه صادرات به جنگ بین کشورها، گفت: صادرات مجموعه‌ای مانند جنگ بین کشورها بوده بخصوص که ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و در این جنگ کشوری پیروز خواهد شد که هم در خط مقدم آن افرادی متخصص و آگاه حضور داشته باشند و هم پشتیبانی‌های لازم از پشت جبهه و در داخل جبهه از خط مقدم انجام گیرد.

جعفری طهرانی، تصریح کرد: مجموعه این ۳ واحد خط مقدم، داخل جبهه و پشت جبهه، باید به صورت پدافندی با هدف یک پارچه ولی با مدیریت مجزا باشند و پشت و داخل جبهه باید تدارکات لازم را برای خط مقدم صادرات فراهم کنند و محصول با کیفیت برای حضور در خط مقدم محیا کنند.

وی ادامه داد: نیازها تنها در حوزه تولید فولاد و صنایع معدنی نبوده و از آن مهم تر قیمت محصول صادراتی و شرایط پرداخت توسط خریدار بخش خصوصی است که به او امکان قابلیت مانور و مذاکره با خریدار نهایی در شرایط تحریم را می دهد. اگر قرار باشد شرایط سختی در داخل کشور به بخش خصوصی تحمیل شود دیگر این بخش قادر به حضور در بازارهای جهانی نخواهد بود.

بخش خصوصی واقعی مستحق دریافت تسهیلات است

این کارشناس ارشد بین المللی بازار سنگ آهن و فولاد در ادامه اظهار کرد: اگر قرار بر آن باشد که تسهیلاتی برای این شرکت های تجاری بخش خصوصی در نظر گرفته نشود و از آنها حمایت صورت نگیرد کار برای ادامه فعالیت آنها دشوار خواهد شد و از سوی دیگر باید شرکت‌های تولید کننده که کار تامین را بر عهده دارند به قیمت‌های بازار واقف باشند و خود را با نوسانات قیمت بازار وفق دهند.

جعفری طهرانی، افزود: اینکه برخی از تولیدکنندگان با نوسانات بازار دست از عرضه محصولات خود می‌کشند و در برابر کاهش قیمت محصول خود در بازار جهانی مقاومت می‌کنند کار حرفه ایی نیست و برای اقتصاد ایران مضر است.

هوشیاری در جنگ تجاری

وی گفت: هوشیاری در جنگ تجاری یکی دیگر از مقولههای مثبت در اقتصاد ایران است که باید با در نظر گرفتن این هوشیاری، فولادسازان حمایت تمام قد خود را از بخش خصوصی که سرباز خط مقدم صادرات را تشکیل می‌دهند به عمل آورند.

کد خبر: ۴٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha