۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
بالانشین ساختمان سمیه از خراسان می آید؟/ سرپرست صمت، گزینه دوم دولت
وزیر صمت احتمالا فردا معرفی می‌شود

بالانشین ساختمان سمیه از خراسان می آید؟/ سرپرست صمت، گزینه دوم دولت

 هرچند خبر رئیس کمیسیون عمران مبنی بر معرفی استاندار خراسان رضوی به عنوان وزیر صمت از سوی برخی از رسانه ها تکذیب شد، اما جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس همچنان، رزم حسینی استاندار را محتمل ترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده و البته از جدیت مجلس از پی گیری استنکاف رئیس جمهور در معرفی وزیر خبر می دهد.

بازار؛ گروه صنعت: لحظه شماری برای معرفی سکاندار ساختمان سمیه آغاز شده است. بهارستان نشین‌ها می‌گویند که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت تا فردا به مجلس معرفی خواهد شد. در حالی که بسیاری تصور می‌کردند که جعفر سرقینی معاون سابق وزیر صمت، گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای سکانداری ساختمان سمیه باشد، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بازار می‌گوید که به احتمال خیلی زیاد علیرضا رزم حسینی استاندار فعلی خراسان رضوی به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود. گزینه ای که گفته می‌شود حمایت های محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری را داشته است.

 علی جدی ادامه می‌دهد: گزینه پیشنهادی دولت بعد از مدت‌ها تا فردا به مجلس معرفی می‌شود اما کوتاهی رئیس جمهور در این حوزه قابل چشم پوشی نیست و خسارت سنگینی را به مردم وارد کرده است. به همین دلیل طرح استنکاف از رئیس جمهور را آماده کرده و آن را جدیت تمام دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: درست در سالی که جهش تولید نام گذاری شده، وزارتخانه متولی تولید و تجارت کشور بیش از ۴.۵ ماه است که وزیر ندارد و همین مساله آسیب زیادی به بخش تولید و بازار زده است. به عنوان مثال تولیدکنندگان از شرایط بد اقتصادی می‌گویند، خودروسازان مدعی هستند که با زیان فعالیت می‌کنند و قیمت‌ها در بازار هم به صورت افسار گسیخته در حال افزایش است و مردم از نبود نظارت بر وضعیت قیمت‌ها گله می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:  به احتمال خیلی زیاد علیرضا رزم حسینی استاندار فعلی خراسان رضوی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود. گزینه ای که گفته می‌شود حمایت های محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری را داشته است

تصمیم های غیر کارشناسی در نبود متولی 
جدای از این، صادرکنندگان هم به دلیل مشکلاتی که در انتقال ارز با آن مواجه هستند، روزهای سختی را سپری می‌کنند. به همین دلیل در روزهای گذشته شاهد مطرح شدن انتقادهای زیادی نسبت به تعلل دولت در معرفی وزیر پیشنهادی خود به مجلس صورت گرفته است. این در حالی است که برخی دیگر از خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که جعفر سرقینی، سرپرست فعلی وزارت صمت هم، یکی از مهم ترین گزینه های وزارت است. البته بخشی از وزارتخانه، مخصوصا در بخش صنایع و خودرو، مخالفتهایی با این گزینه دارد.

همین چند روز پیش بود که رئیس اتاق تهران در اینباره گفت: «بیش از ۴ ماه و نزدیک ۵ ماه است که مهم‌ترین وزارتخانه کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت بدون وزیر است؛ آن‌ هم در سالی که سال جهش تولید است و انتظار می‌رود با توجه به نام‌گذاری این سال بتوانیم جهش تولید ایجاد کنیم. ما شاهد تحریم‌های سنگین اقتصادی و تحریم‌های نفتی هستیم و در این شرایط حداقل باید روی صادرات غیرنفتی متمرکز شویم تا بتوانیم بخشی از کمبودها را جبران کنیم. اما در چنین وضعیتی وزارت صمت که مهم‌ترین وزارتخانه کشور در حال حاضر محسوب می‌شود بیش از ۴ ماه است که بدون وزیر بوده و شاهدیم که یا تصمیمات گرفته نمی‌شود و یا تصمیماتی که گرفته می‌شود کارشناسی نیست و این عملاً هم به تولید و هم صادرات لطمه زده است.

او در ادامه به آمارهای صادراتی در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «در فصل اول امسال ما ۴۵ درصد کاهش صادرات را شاهد بوده‌ایم و در مردادماه هم نسبت به تیرماه بازهم کاهش صادرات را داریم و اگر با این روش ادامه دهیم این درآمدی که می‌تواند تا اندازه‌ای مشکلات اقتصادی را حل کند هم دچار مشکل خواهد شد و این هم به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی است. ما درست در زمانی که نیاز اساسی داریم مشکلاتی که برای صادرات وجود دارد را حل و مفصل کنیم به‌ یک‌ باره متوجه می‌شویم در تاریخ اول مرداد صدور کارت‌های بازرگانی و تمدیدش از یک سامانه قرار است به یک سامانه دیگر منتقل شود؛ جا داشت که این موضوع ابتدا به‌ صورت آزمایشی در یک استان، دو استان اجرایی می‌شد و بعد از رفع مشکلات آن را به استان‌های دیگر بست می‌دادیم. عملاً نزدیک به دو ماه است که واردکنندگان، صادرکنندگان سرگردان هستند و روزانه بیش از ۱۰۰ مراجعه‌کننده ما داریم که کالاهایشان در بندرها باقی‌ مانده است و نمی‌توانند ترخیص کنند و عملاً کسی هم پاسخگو نیست. متأسفانه می‌بینیم که مصاحبه می‌شود و می‌گویند که مشکلی وجود ندارد و همه‌ چیز حل ‌شده است ولی آنچه در عمل شاهدیم و گفته می‌شود باهم کاملاً در تضاد است. الآن شاهد یک بی تصمیمی هستیم و کسی نیست که حرف آخر را بزند و این اقتصاد کشور را رنج می‌دهد.

حسین سلاح ورزی نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از دیگر منتقدان به وضعیت فعلی وزارت صمت است که در توییتی اعلام کرده بود «اگر معتقد هستید که وزارت صمت به صورت کلی یک تشکل زائد و بی فایده است، چرا منحل نمی‌کنید تا باری از دوش خزانه برداشته شود؟ اگر واقعا فکر میکنید ارزش و کارکردی دارد، چرا باید در این شرایط حساس برای یک زمان طولانی بدون وزیر و بلاتکلیف بماند؟  

گزینه پیشنهادی دولت  برای وزارت صمت بعد از مدت‌ها تا فردا به مجلس معرفی می‌شود اما کوتاهی رئیس جمهور در این حوزه قابل چشم پوشی نیست و خسارت سنگینی را به مردم وارد کرده است. به همین دلیل طرح استنکاف از رئیس جمهور را آماده کرده و آن را جدیت تمام دنبال می‌کنیم


 گزینه وزارت صمت چه کسانی بودند؟
رئیس دفتر رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ۱۵ گزینه برای وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفته است.  او با بیان اینکه از این ۱۵ نفر، ۳ نفر برای تصدی وزارت انتخاب شده وعده داد طی هفته جاری یک نفر از این افراد به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت معرفی شود. بررسی های خبرنگار بازار  حاکی از آن است که افراد زیر گزینه‌های دولت برای وزارت صمت بوده و بطور مستقیم و غیر مستقیم با آنان صحبت شده است.

۱. مهدی کرباسیان، رئیس پیشین ایمیدرو

۲. منصور معظمی، رئیس پیشین ایدرو

۳. مصطفی سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی

۴. جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صمت

۵. علی اشرف افخمی، مدیرعامل پیشین بانک صنعت و معدن

۶. سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه

۷. محمد رضوانی‌فر، رئیس شستا

۸. خداد غریب‌پور، رئیس ایمیدرو

۹. علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان

۱۰. سیدمحمد اتابک، نایب رئیس اتاق ایران

۱۱. اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران

۱۲. سیدحسین هاشمی، قائم مقام پیشین وزارت کشور

۱۳. محسن صاحی‌نیا، رئیس سازمان شهرک‌های صنعتی

۱۴. محسن مهرعلیزاده، استاندار پیشین اصفهان

۱۵.حجت‌اله میرزایی، معاون اقتصادی وزارت رفاه

به نظر می رسد که علیرضا رزم حسینی که مورد تایید محمود واعظی بوده توانسته رقبای خود را شکست دهد.
 

کد خبر: ۴۲٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha