۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
راه‌آهن خواف-هرات عامل احیای جاده ابریشم؛ هزینه‌های ترانزیت کاهش می‌یابد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

راه‌آهن خواف-هرات عامل احیای جاده ابریشم؛ هزینه‌های ترانزیت کاهش می‌یابد

مشهد- افغانستان به‌عنوان یک کشور محصور در خشکی نیاز مبرم به دسترسی به آب‌های آزاد دارد و در این راستا اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران برای افغانستان اثرات اقتصادی بسیار به دنبال دارد که با اتصال شبکه ریلی از خواف به هرات این مهم محقق می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان ۱۵۰  هزارنفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود و لذا قرار است با تکمیل مسیر راه‌آهن خواف–هرات در سال جاری کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آب‌های آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

ساخت راه‌آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی بین ایران و افغانستان و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی از دیگر مزایای این خط آهن به شمار می‌رود.

هرسال ۱۸۰ هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد می‌کنند که با بهره‌برداری از راه‌آهن خواف به هرات دستکم ۵۰ درصد از حجم سنگین تردد کامیون‌ها کاسته می‌شود. 

اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرح‌های کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند. 

اتصال به آب‌های آزاد و تجارت از طریق منطقه آزاد چابهار از آرزوهای دیرینه افغانستان است که با تکمیل خط ریلی خواف به هرات و بهره‌گیری آن کشور از ظرفیت‌های بندر چابهار محقق می‌شود. 

مسیر ریلی
احداث خط ریلی خواف به هرات در قالب چهار قطعه درمجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغازشده است، این مسیر ریلی شهر هرات در غرب افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند و با تکمیل و بهره‌برداری آآن پیش بینی می شود سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از این مسیر جابه‌جا شود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه دو قطعه از مجموع طرح راه‌آهن خواف – هرات به طول ۱۱۶ کیلومتر در خاک افغانستان قرار دارد افزود: قطعه سوم طرح راه‌آهن خواف – هرات از نقطه صفر مرزی ایران تا ایستگاه جنو در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرح‌های کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری آن بستر شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی را فراهم می‌کند

مهدی سالیانی افزود: پیشرفت ساخت این قطعه تاکنون ۹۰ درصد بوده و در مرحله نصب سوزن‌های خطوط قرار دارد و عملیات ساخت ایستگاه تشکیلاتی در «شمتیغ» و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی است که  امسال تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های زیربنایی حمل‌ونقل نه‌تنها در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور است بلکه کمک شایانی به روند نوسازی در افغانستان کرده و زمینه‌ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین‌المللی در منطقه خواهد بود. 

کاهش هزینه‌های ترانزیت
اگرچه پیش‌ازاین بسیاری از مقامات ایرانی و افغانستانی قول افتتاح این مسیر را تا آبان ماه امسال و در هفته وحدت داده بودند اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار می‌کند: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و زمان کوتاه باقیمانده تا آبان ماه نباید انتظار داشت همه نیازهای دستگاه‌های اجرایی در مرز شمتیغ تأمین شود.

علی رسولیان به بازار گفت: در این راستا به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم نیاز است لذا تاکنون درخواست‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی مبتنی بر ایجاد انبار، فضای تخلیه و بارگیری کالا در مرز شمتیغ و مسیر ریلی به استانداری اعلام‌شده است.

وی تأکید کرد: افتتاح هر چه زودتر راه‌آهن خواف – هرات برای خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد و بهره‌برداری از آن هزینه‌های ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیون‌ها در دوغارون را کاهش می‌دهد و صادرات سیمان و صنایع معدنی از این استان مزیت اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله مهم در ارتباط با افتتاح راه‌آهن خواف – هرات، تأمین اعتبار آن بود که رئیس‌جمهوری نسبت به تخصیص این اعتبار دستور داد و حکم وی به سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ شد لذا منابع لازم برای تکمیل مرحله نخست از بهره‌برداری طرح راه‌آهن خواف – هرات تأمین می‌شود.

رسولیان عنوان کرد: خوشبختانه کل اعتبار موردنیاز برای ایجاد خط ریلی از خواف در جنوب شرق این استان تا روستای «روزنک» در حوالی هرات داخل خاک افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران تأمین‌شده و عملیات اجرایی آن به‌سرعت در حال انجام است.

ایجاد مرز گمرکی جدید
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به ایجاد مرز جدید گمرکی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به‌زودی در منطقه «شمتیغ» شهرستان خواف در جنوب شرقی این استان بیان کرد: مرز شمتیغ در خراسان رضوی گذرگاه رسمی مرزی گمرکی و محل عبور راه‌آهن خواف – هرات است.

وی ادامه داد: ایجاد مرز گمرکی شمتیغ که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است تا در آینده نزدیک به‌عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود مزایای اقتصادی زیادی برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت.

ایجاد مرز گمرکی« شمتیغ» که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است تا در آینده نزدیک به‌عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود و لذا مزایای اقتصادی زیادی برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت

وی با اشاره به بررسی تصویب منطقه گمرکی جدید رسمی بین ایران و افغانستان در نقطه مرزی شمتیغ در کمیسیون اقتصادی دولت اظهار امیدواری کرد تا هفته آینده این مهم نهایی و ظرف دو ماه آینده طرح پروژه خط راه‌آهن تا روستای روزنک تکمیل و طی مراسمی با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان بهره‌برداری می‌شود. 

رسولیان ادامه داد: یکی از دلایل اصلی تجمع کنونی کامیون‌ها در دوغارون ظرفیت پایین این گذرگاه مرزی برای پذیرش حجم زیاد کامیون‌ها است که همواره به‌عنوان مشکل اصلی در حوزه امور اقتصاد مرزی خراسان رضوی مطرح بوده است.

وی گفت: ایجاد خط ریل در مرز ایران و افغانستان و تبادل کالا از طریق راه‌آهن نه‌تنها هزینه‌های ترانزیت و صادرات کالا را برای ایران کاهش می‌دهد بلکه  دیگر شاهد تجمع و معطلی کامیون‌ها در مرز دوغارون نخواهیم بود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: فعلاً فعالیت‌های گمرکی در نقطه صفر مرزی شمتیغ انجام نمی‌گیرد و فقط قرار است تردد ریلی از این مسیر انجام شود و نیازی نیز به ایجاد مسیر دسترسی آسفالته به‌موازات ریل در منطقه بین خواف و هرات نیست زیرا جاده آسفالته‌ای در همین منطقه وجود دارد و فعلاً جوابگوی نیاز است.

کد خبر: ۴۲٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha