۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
استقبال خوب اردبیلی‌ها از طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها؛ وقتی سوخت پاک لذت زندگی را بیشتر می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

استقبال خوب اردبیلی‌ها از طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها؛ وقتی سوخت پاک لذت زندگی را بیشتر می‌کند

اردبیل- در راستای اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی زیست‌محیطی و کاهش آلایندگی هوا و نیز قیمت مناسب سوخت پاک(سی. ان. جی)، اردبیلی‌ها استقبال خوبی از اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها دارند.

زهرا رضازاده؛ بازاربخش حمل‌ونقل یکی از هدف‌های عمده زیربنایی برای افزایش و بهبود کیفیت محیط‌زیست به شمار می‌رود که به دنبال آن وقوع بحران‌های نفتی، افزایش سریع تعداد خودروها و کاهش ذخایر نفتی، تصویب قانون‌های سخت مبارزه با آلودگی محیط‌زیست، ساخت خودروهای کم‌مصرف با آلایندگی کم و همچنین استفاده از سوخت‌های جایگزین در دستور کار مراکز تحقیقاتی جهان قرارگرفته ‌است.

برای کاهش آلودگی‌ها می‌توان از استراتژی‌هایی استفاده کرد که برخی برای درازمدت هستند و برخی دیگر را می‌توان در خودروهای تولیدی فعلی اعمال کرد؛  بهبود بازرسی و تعمیرات، تعدیل‌های سوخت، تنظیم سوخت‌های بنزین و گازوئیل، طراحی پیشرفته و دستیابی به طراحی موتور خودرو با مصرف و آلودگی کمتر، تغییر جهت به سمت سوخت‌های جایگزین، وجود منابع محدود سوخت‌های فسیلی و همچنین تصویب استانداردهای سخت‌گیرانه آلایندگی توسط سازمان‌ها و نهادهای زیست‌محیطی، باعث شد تا سازندگان و طراحان خودرو در کشورهای مختلف جهان به سمت استفاده از سوخت‌ها و مولدهای قدرت جایگزین روی بیاورند.

یکی از راه‌های مؤثر و اساسی برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از چندین سال گذشته،  روی‌آوری به دوگانه‌سوز کردن خودروها است که بالتبع آن فروش خودروهای دوگانه‌سوز و استقبال از اجرای این طرح توسط صاحبان خودروها نیز قوت گرفته و این در حالی است که افزایش قیمت بنزین نیز از عوامل مهمی به شمار می‌رود که مردم را به سمت استفاده از سوخت دوگانه برده و مردم بیشتر به دنبال خرید خودروهایی هستند که پایه گازسوز دارد یا به‌وسیله شرکت‌ها و کارگاه‌های شخصی گازسوز شده‌اند.

این مسئله برای رانندگان تاکسی‌های شهری یا رانندگانی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند بسیار بیشتر حائز اهمیت است و این مسئله باعث شده است که مسئولین نیز مردم را به سمت استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز دعوت می‌کنند و اجرای طرح‌های مختلفی در این زمینه مبنای کار قرارگرفته است.

علاوه بر این موارد موضوعی که در این راستا حائز اهمیت است این است که دوگانه‌سوز کردن خودروها فرآیندی است که صرفه اقتصادی برای کشور نیز دارد و تمامی این موارد از عواملی است که سبب شده ایجاد جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی در سراسر کشور مبنای کار قرار گیرد.

اما در این میان نمی‌توان مشکلات خودروهای دوگانه‌سوز را نادیده گرفت چراکه طبق نتایج و تحقیقات کارشناسان خودروهای دوگانه‌سوز مشکلاتی هم دارند که می‌توان به افت فشار ۲۰ درصدی این خودروها نسبت به خودروهای تک‌گانه اشاره کرد و علاوه بر این ریپ مداوم این خودروها سبب خفگی موتور خودرو و کاهش عمر قطعات می‌شود و قطعات خودروهای دوگانه‌سوز نیز به‌مراتب قیمت بیشتری نسبت به خودروهای تک‌گانه دارند اما در کل مردم به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و عوامل محیط‌زیست محیطی و معیشتی به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروها رفته‌اند.

تمامی جایگاه‌های سی. ان. جی در اردبیل دارای استاندارد مناسب هستند
دراین‌باره شاپور نوری نایب رئیس جایگاه داران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان اردبیل به تعداد ۴۵ جایگاه داریم که ۳۵ مورد آن برای شهرداری و ۱۵ مورد برای بخش خصوصی است که تمامی این جایگاه‌ها دارای استاندارد کافی و مناسب هستند.

وی با اشاره به این‌که سه مورد ساخت جایگاه در استان اردبیل در دست اقدام است گفت: خوشبختانه در بحث احداث جایگاه روند مناسبی را در استان داریم و تقریباً مشکلی از بابت کمبود جایگاه در سطح استان نداریم که این مسئله به‌عنوان یک اولویت اساسی و مهم حائز اهمیت است.

نایب رئیس جایگاه داران کشور ادامه داد: در راستای توسعه جایگاه‌های سی. ان. جی امیدواریم فرهنگ‌سازی‌ها به سمت سوخت پاک سوق یابد چراکه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این زمینه انجام‌یافته است و تلاش مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه شایسته قدردانی است.

افزایش مصرف سی. ان. جی مصرف بنزین را کاهش داده است
دراین‌باره سید حجت مدنی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در مردادماه امسال مصرف سی. ان. جی افزایش ۱۵ درصدی داشته است به‌طوری‌که این میزان از مرز ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گذشته است و طبق آمارهای به‌دست‌آمده همیشه میران استفاده از سی. ان. جی نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی را نشان می‌دهد که نشان از استقبال مردم از دوگانه‌سوز شدن خودروها است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ باب جایگاه فعال سوخت سی. ان. جی در استان اردبیل فعالیت می‌کند که روزانه ۶۰۰ هزار مترمکعب سوخت پاک را برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو توزیع می‌کنند که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل بیان کرد: طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی در اردبیل با جدیت ادامه دارد که در این زمینه ۳۹۰ دستگاه ثبت‌نام خود را در این کارگاه تکمیل کرده و در صف نوبت هستند که طی یک هفته پروسه، برای تبدیل خودروهای عمومی انجام می‌شود.

مدنی ادامه داد: توزیع ۶۰۰ هزار مترمکعب به‌صورت روزانه انجام می‌شود که این میزان به‌صورت قابل‌توجهی هزینه‌ها را کاهش داده و صرفه‌جویی در مصرف بنزین و آلودگی زیست محیط را به دنبال خواهد داشت که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اردبیل درباره رشد مصرف سی. ان. جی در استان ‌گفت: توان عملیاتی جایگاه‌های سی. ان. جی استان بالا است و ظرفیت بالایی در حوزه سی. ان. جی استان وجود دارد که جایگاه‌ها به‌صورت مطلوب در این استان جانمایی شده است.

مدنی ادامه داد: امیدواریم اصحاب قلم و رسانه در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی استفاده از سوخت پاک نهایت تلاش خود را داشته باشند تا بتوانیم کاهش استفاده از بنزین را کاهش داده و به‌تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

بازرسی مستمر از جایگاه‌های مخازن سی. ان. جی در اردبیل
در همین راستا هاشم علایی مدیرکل استاندارد استان اردبیل نیز دراین‌باره گفت: بیش از دو هزار و ۳۴ مخزن CNG خودرویی در این استان بازرسی‌شده و موردسنجش هیدرو استاتیک قرار گرفت که در راستای خارج کردن مخزن غیراستاندارد این بازرسی به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ آزمایشگاه همکار در راستای بررسی و آزمون هیدرو استاتیک مخازن سی. ان. جی خودرو در استان فعال است بیان کرد: در راستای تأمین شرایط فنی و کیفی لازم تمدید اعتبار در مقاطع زمانی دوساله در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل تصریح کرد: اهمیت به استانداردسازی جایگاه‌های سی. ان. جی به‌عنوان یک اقدام مهم و اساسی مبنای کار است و در این زمینه درصدد هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌یافته به‌تمامی اهداف خود در این راستا جامه عمل بپوشانیم.

و اما کلام آخر این‌که با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای احداث جایگاه‌های سی. ان. جی در اردبیل انجام‌یافته و با توجه به این‌که این سوخت به‌عنوان یک سوخت پاک محسوب می‌شود باید فرهنگ‌سازی‌های مناسبی برای سوق‌یابی رانندگان به سمت دوگانه‌سوز کردن خودورها انجام یابد.

کد خبر: ۴۲٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha