۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
سونامی تبدیل اراضی باغی کردستان از منبع تولیدی به تفریحی
بازار گزارش می‌دهد؛

سونامی تبدیل اراضی باغی کردستان از منبع تولیدی به تفریحی

کردستان- کردستان با سونامی تبدیل اراضی باغی از منبع تولید به تفریح مواجه شده به گونه ای که علاوه بر بنگاه‌های معاملاتی در سایت های خرید و فروش روزانه تعداد زیادی از آگهی ها به این مسئله اختصاص پیدا کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیماری کرونا که در کشور شیوع پیدا کرد برای جلوگیری از گسترش و شکست آن  قرنطینه خانگی مورد تاکید قرار گرفت و از آحاد مردم به شیوه های متعدد خواسته می شد در خانه بمانند تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.

در برهه کنونی که مساحت خانه ها نسبت به گذشته بسیار کم و اکثر آپارتمانی شده ماندن در خانه سخت ترین کار ممکن برای مردمی  است که بیشترین وقت خود را در خارج از منازلشان می گذرانند.

همین اتفاق باعث شد افراد ساکن شهرها که در روستاها باغ دارند به آنجا پناه ببرند و از دوست، آشنا و اقوام خود هم دعوت کنند که بجای خانه ماندن به باغ آنها بیایند و چون فضا باز است دیگر نگرانی بابت ابتلای به کرونا هم وجود ندارد.

 اینگونه شد که تعداد زیادی از ساکنان شهرهایی همچون سنندج به فکر خرید باغ افتادند و خرید و فروش در این بخش رونق پیدا کرد. کشاورزان زیادی هم به طمع افتادند از این فرصت استفاده کنند و بخشی از اراضی خود را بفروشند.

چشم و هم چشمی هم به این اتفاق دامن زد به گونه ای که افرادی خودرو و طلاهایشان را فروختند تا یک، دو هزار متر زمین کشاورزی بخرند؛ این افراد به نیت تفریح و سرگرمی باغات کشاورزی را خریداری می کنند و هیچ اطلاع و آگاهی از نحوه مراقبت از درختان میوه و در مجموع تولید ندارند و این ضرر و آسیب بزرگی به بخش تولید محصولات باغی وارد می کند.

اراضی کشاورزی که هر روز آب می‌رود
از دیگر آسیب هایی که این مسئله ایجاد می کند کوچک ترشدن اراضی کشاورزی و در نتیجه کاهش تولید است که در صورت ادامه یافتن آن  به خطر افتادن امنیت غذایی در آینده را هم به دنبال خواهد داشت.

قانون بازدارنده ای که خرید و فروش اراضی کشاورزی آن هم به افراد ناآشنا به حوزه تولید را ممنوع کند در کشور ما وجود ندارد به همین دلیل براحتی این امر اتفاق می افتد.

وقتی بازار در هر بخشی گرم می شود پای سودجویان هم به میدان خرید و فروش باز می شود و همین برای عده ای که جوگیر شدند و بدون اطلاع و آگاهی اقدام به خرید ملکی می کنند دردسرهایی ایجاد می کند.

هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی کردستان به خریداران املاک زراعی و باغی
مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان با صدور اطلاعیه ای نسبت به خریداران و فروشندگان املاک زراعی و باغی هشدارهایی داده است.

مهدی فتحی اضافه کرد: طی سال جاری بخش قابل توجهی از آگهی های شبکه های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی به خرید و فروش املاک، فروش زمین های زراعی و باغی، ویلاها و خانه‌باغ‌های  فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت در متراژهای کمتر از حدنصاب قانونی اختصاص پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه حداقل سطح باغ برای درخواست مجوز خانه کارگری سه هزار مترمربع با داشتن سند انتقال قطعی از دفترخانه است، گفت:هر گونه تغییر کاربری و احداث بنا و ساختمان و آلاچیق و سکو بدون اخذ مجوز از مدیریت جهادکشاورزی ممنوع است.

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه متخلف علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی و پرداخت جریمه، تا سه برابر ارزش فعلی زمین به مراجع قضایی معرفی می شود، اظهار داشت: هیچگونه خدماتی از قبیل برق، گاز، آب و غیره به این اراضی تعلق نخواهد گرفت و بی شک این موضوع موجب گرفتاری برای خریداران بی اطلاع از موضوع می شود.

فتحی با تاکید براینکه این سازمان با قاطعیت با هر گونه تفکیک، قطعه بندی و تغییر کاربری و احداث بنا و مستحدثات غیر مجاز برخورد می‌کند، گفت: می طلبد خریداران قبل از هرگونه خرید اراضی با مدیریت امور اراضی این سازمان مشورت واز کارشناسان این مدیریت راهنمایی دریافت کنند.

عوامل افزایش فروش اراضی کشاورزی
حامد قادرزاده عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: افزایش ترافیک و آلودگی محیط شهرها، افزایش رانت زمین‌های حاشیه شهرها، تراکم بالای واحدهای مسکونی در واحد سطح، توسعه صنعت آپارتمان، عدم احساس امنیت خانوارها از نگاه بیرون از محیط به درون محیط منزل و اجبار به کشیدن دائمی پرده ها و تعبیه شیشه های رفلکس، عدم وجود محیط مناسب بازی بچه ها در داخل کوچه و محوطه و عوامل متعدد دیگری تمایل به ایجاد مکانی آرام و امن را بیش از پیش افزایش داده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از طرف دیگر افزایش قیمت زمین در حاشیه شهرها و درآمد اندک زمین‌های کشاورزی و کوچک بودن و خردتر شدن قطعات اراضی کشاورزی ناشی از تقسیم سهم الارث تمایل به فروش زمین  را افزایش داده است.

وی یادآور شد: همچنین تمایل به داشتن فضایی مفرح و با مالکیت کامل از سوی مردم و صاحبان سرمایه و در عین حال نبود  قانون قابل اجرا برای جلوگیری از خردتر شدن زمین ها باعث شده تا اراضی  قابل عرضه در قطعات ۵۰۰ متری تا چندهزارمتری  برای تقاضای افراد به اندازه کافی و قیمت مناسب فراهم شود.

قادرزاده با اشاره به اینکه  از طرفی وجود شبکه آثار جانبی و قاعده چشم هم چشمی تقاضا را افزایش داده است، گفت: مزید بر این برخی از دستگاه های  دولتی با عرضه عرصه های منابع طبیعی به کارمندان خود و دادن امتیاز بهره برداری از آب های زیرزمینی تمایل به ایجاد خانه باغ ها را بیش از پیش تحریک کرده است.

وی اظهار داشت: مطالب مذکور بخشی از دلایل وضعیت پیش امده است و می طلبد برای شناخت بیشتر تحقیقی مستقل دراین رابطه انجام شود.

نبود پارک و مکان‌های تفریحی عامل خرید باغات
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر در داخل شهرهای استان به ویژه سنندج فضای سبز،  پارک و محل بازی برای کودکان و محل استراحت مناسبی برای سالمندان وجود داشت دیگر لزومی به تخریب منابع و خرید و فروش اراضی کشاورزی نبود.

قادرزاده اضافه کرد: علاوه بر این با اجرای طرح‌های جامع هم امکان تولید محصولات مانند میوه و سبزی در مقیاس بالا و توسعه صنعت فرآوری مواد غذایی فراهم می شد و این مکان ها می توانست به الگویی برای ترویج صنعت باغداری وغیره تبدیل شود.

وی به ارائه راهکاری برای ممانعت از خروج تولید در باغات و تبدیل آن به مرکز تفریح و سرگرمی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: با شناسایی منابع جایگزین خواسته های مالکین این زمین ها می توان دو فرصت مهم را فراهم کرد اول این که با تجمیع واحدها از طریق مدیریت واحدها، با حفظ مالکیت آنان، امکان استفاده اقتصادی از آنها را ایجاد و دوم با توقف صدور مجوز بهره برداری از آب‌های زیرزمینی و وضع قوانین ممنوعیت فروش و قطعه بندی قطعات کوچک از گسترش بیشتر این روند تا حد قابل توجهی ممانعت کرد.

 استان کردستان ۴۷ هزار هکتار باغ دارد که ۳۲ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است و با اجرای طرح‌های پیشران و افزایش سطح اراضی آبی استان قطعا بر سطح  باغات هم افزوده می‌شود ولی آنچه در این بین حائز اهمیت است استفاده از این باغات به عنوان منبع تولید محصولات باغی نه مکانی برای تفریح و سرگرمی است.

 بی شک جلوگیری از رشد تبدیل اراضی زراعی و باغی به تفرجگاه شخصی مردم مستلزم وجود قوانین و مقررات سختگیرانه و برخورد قاطع در این رابطه است که امید می رود این اقدام تا زمانی که دیر نشده و سطح زیادی از باغات ازدست نرفته انجام شود.

کد خبر: ۴۲٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha