۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
گرسنگی دام و طیور و تخریب زیرساخت‌ها؛ کمبود نهاده در نبود اراده!
بازار از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

گرسنگی دام و طیور و تخریب زیرساخت‌ها؛ کمبود نهاده در نبود اراده!

اراک- قیمت نهاده‌های دامی در حالی افزایش چند برابری داشته که یک سوم از دامداری‌های استان مرکزی خالی شده است از سوی دیگر عدم رغبت دامداران برای فعالیت مجدد زنگ خطر گرانی شیر و گوشت قرمز را به صدا در می‌آورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ورود نهاده‌های دامی در کشور چند صباحی است، که با اختلالات متعددی مواجه است و این اختلالات و ضعف در توزیع نهاده‌ها، افزایش قیمت ارز، تأمین ۸۰ درصد نهاده موردنیاز صنعت دام، طیور و آبزیان کشور به واردات، عدم تخصیص ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی، دپو نهاده‌ها در بندرها و ... سبب افزایش قیمت این نهاده‌های دامی شده است.

هرچند مسئولان اعلام کرده‌اند، که به‌طور متوسط سالانه ۳.۵ میلیارد دلار نهاده‌های دام، طیور و آبزیان وارد کشور می‌شود، اما در عمل شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت این نهاده‌ها به‌ویژه سویا و ذرت در بازار هستیم و این معضل بر قیمت تخم‌مرغ، شیر، مرغ و گوشت قرمز تأثیرات عجیبی داشته است.

۷۰ درصد نیاز دامدار از بازار آزاد تأمین می‌شود
مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: نهاده‌های دامی به‌شدت در کشور و نیز استان مرکزی نایاب و کمیاب شد و به همین دلیل نهاده‌های دولتی بسیار ناچیزی در بین دامداران توزیع می‌شود و دامدار مجبور است بیش از ۷۰ درصد نیاز خود به نهاده‌های دولتی را از بازار آزاد تهیه کند، اما در کمال تعجب قیمت‌گذاری گوشت و شیر بر اساس ارز دولتی و نهاده‌های دولتی تعیین می‌شود.

کمال خسرو بیگی تفاوت قیمت نهاده‌های دامی با ارز دولتی با نهاده در بازار آزاد را بسیار زیاد دانست و افزود: در حال حاضر سویا دولتی کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان است، اما در بازار آزاد پنج برابر قیمت دولتی یعنی کیلویی ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت ذرت و جو دولتی کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تومان است، اما این محصولات نیز سه برابر قیمت دولتی یعنی جو دو هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت چهار هزار تومان خریدوفروش می‌شود و با این تفاوت ای فاحش نمی‌توان قیمت گوشت و شیر را ثابت نگه داشت.

قیمت تمام شده ۷۲ هزار تومان برای هر کیلو گوشت
مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی بابیان این‌که قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت قرمز برای دامدار با این تفاسیر بیش از ۷۲ هزار تومان است، گفت: با این قیمت‌ها دامداران بسیاری دوباره دامی برای پروار کردن نریخته‌اند و اکنون یک‌سوم واحدهای گوشتی استان مرکزی خالی‌شده است.

خسرو بیگی اضافه کرد: درعین‌حال واحدهای شیری نیز رغبتی برای افزایش دام و توسعه واحد خود ندارند و هرروز شاهد کسادی بیش‌ازپیش این صنعت مولد در استان هستیم، طبیعی است، هیچ‌کس بدون سود کاری نمی‌کند، تحمل این زحمت زیاد و در آخر با سودی کم و یا بعضاً بدون سود و حتی با ضرر سبب شده تا علاقه‌مندی به دامداری به‌شدت کاهش یابد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد، که پیش‌ازاین و در دی و بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به ترتیب نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی و دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نسبت به تسریع فرآیند تأمین ارز دامداران و نظارت و کنترل بر تأمین نهاده‌های دامی کشور تذکر داده بودند، اما گویا توجهی به این تذکرات نشده است و حاصل این بی‌توجهی را امروز و پس از گذشت چند ماه در بخش تولید شیر و گوشت می‌بینیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی بابیان این‌که قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت قرمز برای دامدار با این تفاسیر بیش از ۷۲ هزار تومان است، گفت: با این قیمت‌ها دامداران بسیاری دوباره دامی برای پروار کردن نریخته‌اند و اکنون یک‌سوم واحدهای گوشتی استان مرکزی خالی‌شده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دلالان و ازمابهتران است/گاوهایم گرسنه‌اند
یکی از دام‌پروران گوشتی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از وجود بازار سیاه نهاده‌های دامی خبر داد و افزود: تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی تنها یک ادعا است، چراکه ما مدت‌ها است، مجبوریم، نیاز خود را باقیمت آزاد و از بازار سیاه تهیه کنیم.

وی که خواست، نامش ذکر نشود، گفت: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای ازمابهتران و دلالان و سوداگران است، دولت اگر این ارز را حذف کند، به نظرم بهتر است، چراکه این ارز به نام ما و به کام دلالان است، واقعیت آن است،  من و همکارانم مجبوریم، جیره غذایی دام را کاهش دهیم، تا بتوانیم، این دوران را بگذرانیم.

این دام‌پرور گفت: ذرت و آرد ذرت و مکمل غذایی ما به انتها رسیده و عن‌قریب تمام شود، پول هم برای خرید نهاده واریز می‌کنیم، بار نمی‌آید و باید التماس کنیم، به پشتیبانی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند، بار نداریم، مانده‌ام، به گاوها چه چیزی برای خوردن بدهم، تنها قدری کُلش برایم مانده و نگران تلف شدن دام‌هایم هستم.

وی اضافه کرد: پشتیبانی می‌گوید، چند ماهی است، هیچ ارزی از سوی بانک مرکزی برای واردات نهاده‌های دامی دریافت نکرده است، پس وضعیت دام‌ها و فعالان این عرصه چه می‌شود، تکلیف چیست، در سال جهش تولید تمام سرمایه من تولیدکننده تهدید می‌شود.

انگیزه‌ای در بدنه اجرایی نمی‌بینم/ مجلس ملاحظه‌کاری می‌کند
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که وقتی وزارتخانه مهمی مانند صمت مدت‌ها است، با سرپرست اداره می‌شود، نمی‌توان بیش از این توقع داشت، افزود: متأسفانه مجلس ملاحظه‌کاری می‌کند، درحالی‌که قانون در این خصوص صراحت دارد و طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی می‌بایست، رئیس‌جمهور برای این کوتاهی‌ها به مجلس فراخوانده شود.

علی رضا نظری افزود: بودجه موردنیاز برای تأمین نهاده‌های دامی رقم زیادی نیست، اما متأسفانه همین رقم نیز تأمین نمی‌شود و این نشان‌دهنده وجود کاستی‌هایی در مدیریت و اجرا است، زمانی که زیرساخت‌های صنعت دام و طیور نابود شد، دیگر تزریق ارز و نهاده به بازار فایده‌ای ندارد و نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی افزود: در کمیسیون کشاورزی از همه ذی‌نفعان دعوت و موضوع بررسی‌شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع معضل تأمین نهاده اقدام شود، اما انگیزه‌ای در اجرا و بدنه اجرایی نمی‌بینیم و این امر ناراحت‌کننده است.

باید دید، این افزایش قیمت‌های سرسام‌آور نهاده‌های دام و طیور و نیز کمبود نهاده در کشور تا کجا به طول خواهد انجامید و آیا نیاز دام‌های گرسنه به افزایش قیمت گوشت در ماه‌های آتی و خسارات جبران‌ناپذیر به صنعت دام کشور منجر خواهد شد، یا پیش از آن‌که دیرتر شود، راهی برای رفع این معضل اندیشیده می‌شود.

کد خبر: ۴۲٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      با ارز دولتی وارد مینمایید و حیوانات زبان بسته گرسنه اند و نهاده به دست مصرف کننده اش نمی رسد ...... قال الله تعالی ..ان ربک لبالمرصاد ... صدق الله العلی العظیم