۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
یک میلیون تن کالای اساسی روی شناورها هستند که باید ترخیص شوند
معاون فنی و امور گمرکی گمرک:

یک میلیون تن کالای اساسی روی شناورها هستند که باید ترخیص شوند

جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: هیچ مانعی برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک نیست.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: میزان موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور به بیش از ۳ و نیم میلیون تن می‌رسد که بیشتر این کالاها در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.

وی افزود: حدوداً یک میلیون تن کالای اساسی روی شناورها هستند که باید ترخیص شوند، اما صاحبان کالا هنوز تشریفات قانونی ترخیص را انجام نداده اند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: حتی برخی کالاها صدور پروانه هم شده، اما صاحبان کالا هنوز کالای خود را خارج نکردند.

وی افزود: طبق قانون بعد از صدور پروانه تا یک ماه فرصت دارند تا کالای خود را خارج کنند برخی از صاحبان کالاها از این فرصت هم استفاده می‌کنند تا کالای خود را گرانتر به بازار عرضه کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: دو سه مورد باعث می‌شود که صاحبان کالا برای ترخیص نیاید؛ یکی از این موارد مشکل انتقال ارز است برخی صاحبان کالا به صورت اعتباری کالای خود را به گمرک رسانده اند. برخی از صاحبان کالاها هم به گمرک دیرتر می‌آیند و از فرصت یک ماهه گمرک استفاده می‌کنند.

قسمتی از کالاهای اساسی که در حال حاضر ترخیص نشده اند، در انتظار تأمین ارز می‌باشند؛ بعضی از این اقلام بصورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده اند و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار دارد.

وی افزود: نزدیک به ۲۵ هزار دستگاه کانتینر از چندین هفته تا چندین ماه در گمرک هستند و صاحبان کالا برای ترخیص مراجعه نکرده اند.

ارونقی گفت: برای ترخیص باید تایید ارز بانک مرکزی به دست ما برسد.

وی افزود:با وجود اینکه گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت، ترخیص ۵ قلم کالای اساسی «ذرت، جو، کنجالۀ سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام» را بدون ارائه کد رهگیری بانک بلامانع اعلام نموده اند، اما صاحبان کالا علاقه‌ای به ترخیص این اقلام ندارند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: برخی کالاهای رسوب کرده در گمرک هم اسنادشان تایید نشده است تا بتوانند از گمرک ترخیص شوند.

ارونقی گفت: گمرک می‌توانست که تا ۹۰ درصد کالای تامین ارز را ترخیص کند، اما بانک‌ها نامه‌ای صادر نکردند که این کالاها مشمول تامین ارز هستند.

وی افزود: بانک ها باید درباره تامین ارز به صاحبان کالاها اطمینان بدهند تا اینگونه شاهد رسوب کالا در مبادی ورودی نباشیم.
علیرضا مناقبی عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات هم گفت: عدم اطمینان از تامین ارز باعث شده تا کالا در گمرک بماند و صاحبان کالا برای ترخیص اقدامی نکنند.

وی با بیان اینکه علت رجوع نکردن صاحبان کالاها به گمرک برای ترخیص سریع کالا، عدم اطمینان است، افزود: تصمیم گیرندگان که تصمیم یک شبه می‌گیرند به ضرر وارد کننده است.

مناقبی گفت: کار مردم باید به دست مردم سپرده شود و دولت باید نظارت کند.

وی افزود: برای کمک به مصرف کننده راه‌های دیگری هست. ارزهای ۴ هزار و دویست تومانی در سفره مردم نیست.

کد خبر: ۴۲٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha