۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
خودکفایی در تولید کودهای فسفاته ظرف ۵ سال آینده
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

خودکفایی در تولید کودهای فسفاته ظرف ۵ سال آینده

رسولی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توافقات صورت پذیرفته از سال آتی، تولید کودهای فسفاته در شرکت ملی مس آغاز و ظرف حداکثر ۵ سال، کشور در تولید این کود پرمصرف به خودکفایی می رسد.

به گزارش بازار، حمید رسولی افزود: ما یکی از واردکنندگان کودهای فسفات هستیم که سالیانه مقدار قابل توجهی از این کودها در اختیار کشاورزی قرار می دهیم و مهمترین عواملی که مانع خودکفایی در این حوزه است اول کمبود منابع خاک فسفات و دوم کارخانجاتی است که خاک فسفات را به کود فسفات تبدیل می کند.

وی ادامه داد: با مذاکرات مفصلی که با شرکت ملی صنایع مس صورت پذیرفت در قبال توافق دو جانبه مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی خاک فسفات مورد نیاز تولید کود فسفات را تامین کند  و شرکت ملی صنایع مس در قبال کارخانه ای که در کرمان آغاز بکار می کند در سه مرحله کودهای سوپر فسفات ساده، سوپرفسفات تریبل و دی آمونیوم فسفات در قالب برنامه یک تا ۵ سال تولید و در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار دهد تا این شرکت از  طریق کارگزاران کودهای فسفاته را به کشاورزان برساند.

وی با اشاره به اینکه از اواسط سال آینده تولید کود فسفات ساده آغاز می شود گفت: دو سال بعد نیز تولید سوپرفسفات تریبل و بین سه تا ۵ سال آینده تولید دی آمونیوم فسفات نیز در دستور کار است.

آقای رسولی گفت: به این ترتیب ظرف حداکثر ۵ سال آینده کشور در تولید کودهای فسفاته به خودکفایی می رسد که این موضوع سالانه ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور در بر دارد.

کد خبر: ۴۲٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha