۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کاهش ۷۲.۱ درصدی صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸
ایران شصت و پنجمین صادرکننده بزرگ دنیا است

کاهش ۷۲.۱ درصدی صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸

صادرات نقش مهمی در رشد اقتصادی یک کشور دارد و در سال ۲۰۱۹ چین توانست جایگاه بزرگترین صادرکننده دنیا را از آن خود کند. ایران در رده بندی بزرگترین صادرکنندگان دنیا جایگاه ۶۵ را به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت نقش مهمی در رشد اقتصادی دنیا دارد و به همین دلیل است که در سالهای اخیر تجارت آزاد به عنوان یک اصل در دنیا پذیرفته شده است.

به گزارش سایت ورلد اکسپورت در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش صادرات کالا در دنیا برابر با ۱۸.۷۴ هزار میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ با رشد ۱۳.۴ درصدی همراه بود و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی افتی ۳.۷ درصدی را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۸ ارزش صادرات کالا در دنیا برابر با ۱۹.۴۵۶ هزار میلیارد دلار بود.در این سال سهم درآمد صادرات دنیا به کل ارزش تولید ناخالص داخلی برابر با ۱۳.۹ درصد بود و سرانه درآمد صادراتی دنیا در سال ۲۰۱۹ به مرز ۲۴۰۰ دلار رسید.حال سوال این است که بزرگترین صادرکنندگان دنیا کدام کشورها هستند و سهم هریک از این  کشورها در کل درآمد صادراتی دنیا چقدر است؟

بزرگترین صادرکنندگان دنیا در سال ۲۰۱۹

در سال قبل چین بزرگترین صادرکننده دنیا بود و ۲.۴۵هزار میلیارد دلار از صادرات کالا درآمد کسب کرد. این کشور رشد ۰.۲ درصدی درآمد صادراتی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد. در جایگاه دوم دنیا کشور امریکا قرار داشت که از صادرات کالا ۱.۶۴۵ هزار میلیارد دلار درآمد کسب کرد ولی بر خلاف چین، امریکا نه تنها رشدی در صادرات خود را شاهد نبود بلکه درآمد صادراتی اش ۱.۲ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت. آلمان سومین صادرکننده بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ بود و از صادرات کالاهایش ۱.۴۸۶ هزار میلیارد دلار درآمد به دست آورد. درآمد صادراتی آلمان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن ۴.۵ درصد تنزل یافته است.

کشورهای هلند و ژاپن و فرانسه و کره جنوبی و ایتالیا و هنگ کنگ و مکزیک در این فهرست جایگاه چهارم تا دهم را دارند.بر مبنای این گزارش کشورهای بریتانیا و بلژیک و کانادا و روسیه در جایگاه یازدهم تا چهاردهم بزرگترین صادرکنندگان دنیا قرار گرفته اند و درآمد صادراتی همه این کشورها نسبت به سال ۲۰۱۸ با کاهش همراه بوده است. سنگاپور، اسپانیا، تایوان، هند، سوییس و ویتنام رتبه پانزدهم تا بیستم این فهرست را به خود اختصاص داده اند.

سهم ۷۲ درصدی بیست کشور در بازار صادرات دنیا

ورلد اکسپورت اعلام کرد بیست کشور بزرگ صادرکننده کالا در دنیا سهمی برابر با ۷۲ درصد از کل درآمد صادراتی دنیا به خود اختصاص داده اند. چهار کشور از میان این بیست کشور بزرگ صادرکننده شاهد افزایش ارزش فروش محصولات خود در بازار جهانی بودند که این چهار کشور عبارتند از کشورهای ویتنام و مکزیک و سوییس و چین. در سال ۲۰۱۹ درآمد صادراتی که ویتنام نسبت به سال قبل از آن ۲۴.۹ درصد رشد کرد در حالیکه درآمد صادراتی مکزیک با افزایش ۴.۷ درصدی همراه بود و درآمد صادراتی سوییس بالغ بر ۱.۱ درصد رشد کرد. نرخ رشد درآمد صادراتی کشور چین در این سال برابر با ۰.۲ درصد بود.

 بالاترین نرخ کاهش درآمد صادراتی طی یک سال مورد مطالعه در کشورهای کره جنوبی و روسیه مشاهده شده است. در سال قبل درآمد صادراتی کره جنوبی ۱۰.۴ درصد نسبت به سال قبل از آن تنزل یافت درحالیکه درآمد کشور روسیه ۵.۹ درصد کمتر شد.ارزش صادرات هنگ کنگ در سال قبل نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۵.۹ درصد، سنگاپور۵.۳ درصد، بریتانیا ۴.۸ درصد، آلمان ۴.۵ درصد و ژاپن ۴.۴ درصد کاهش یافته است.

 ایران در کجای این فهرست است

در سال ۲۰۱۹ درآمد ایران از صادرات برابر با ۲۶ میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار گزارش شده است که نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۷۲.۱ درصدی همراه بود. بر مبنای  این اطلاعات ایران در میان ۲۰۰ کشور مورد بررسی از نظر بزرگی درآمد صادراتی جایگاه ۶۵ را دارد و در فهرست بزرگترین صادرکنندگان دنیا بعد از کشورهای الجزایر، لیتوانی، مراکش و لیبی قرار دارد و از کشورهای مصر و کامبوج و اکوادور وضعیت بهتری دارد. در این فهرست کشور همسایه ایران یعنی پاکستان جایگاه هفتاد را دارد.

ترکیه در سال ۲۰۱۹  از صادرات کالاهای تولیدی خود ۱۷۱.۰۹۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و درآمدش نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱.۹ درصدی همراه بود. این کشور در سال ۲۰۱۹ به عنوان سی و یکمین کشور بزرگ صادرکننده معرفی شد.در این سال عراق توانست با کسب درآمد ۹۰.۰۴۳ میلیارد دلاری جایگاه ۳۹ فهرست را به خود اختصاص دهد. عربستان بیست و سومین کشور بزرگ صادرکننده در دنیا بود و از صادرات کالاهای خود ۲۵۱.۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و امارات توانست ۱۷۱.۷۶۰ میلیارد دلار از صادرات درآمد داشته باشد. درآمد صادراتی امارات در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۴۵.۸ درصدی همراه بود. کشورهای مالزی و اندونزی به ترتیب جایگاه بیست و پنج و بیست و هشت فهرست را به خود اختصاص داده اند.

بزرگترین صادرکنندگان دنیا

رتبه

نام کشور

ارزش صادرات در سال ۲۰۱۹(میلیارد دلار)

نرخ رشد صادرات نسبت به سال ۲۰۱۸(درصد)

۱

چین

۲۴۹۸

۰.۲+

۲

امریکا

۱۶۴۵

۱.۲ـ

۳

آلمان

۱۴۸۶

۴.۵ـ

۴

هلند

۷۲۱.۳

۰.۸-

۵

ژاپن

۷۰۵.۸۴

۴.۴-

۶

فرانسه

۵۵۵.۱

۲.۵-

۷

کره جنوبی

۵۴۲.۳۳

۱۰.۴-

۸

ایتالیا

۵۴۱.۶۹۵

۱.۵-

۹

هنگ کنگ

۵۳۵.۷۱

۵.۹-

۱۰

مکزیک

۴۷۲.۲۷۲

۴.۷+

۱۱

بریتانیا

۴۶۷.۵۱

۴.۸-

۱۲

بلژیک

۴۵۱.۹۹

۳.۵-

۱۳

کانادا

۴۴۶.۵۶

۰.۹-

۱۴

روسیه

۴۲۲.۷۷

۵.۹-

۱۵

سنگاپور

۳۹۰.۳۸

۵.۳-

۱۶

اسپانیا

۳۳۹.۲۱۷

۲.۲-

۱۷

تایوان

۳۲۹.۵۱۲

۱.۴-

۱۸

هند

۳۲۲.۷۸۶

۰.۴-

۱۹

سوییس

۳۱۴.۱۴۵

۱.۱+

۲۰

ویتنام

۳۰۴.۲۹۳

۲۴.۹+

کد خبر: ۴۲٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha