۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کاهش نرخ بیکاری در استرالیا با وجود وضعیت بحرانی ملبورن
احیای بازار کار استرالیا شروع شده است

کاهش نرخ بیکاری در استرالیا با وجود وضعیت بحرانی ملبورن

طبق گزارش مرکز آمار استرالیا در ماه اوت سال جاری نرخ بیکاری در این کشور به ۶.۸ درصد رسید در حالیکه در ماه می نرخ بیکاری در این کشور برابر با ۷.۵ درصد و در ماه آوریل برابر با ۱۱.۲ درصد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: استرالیا یکی از کشورهایی بود که از ابتدای همه گیری کرونا محدودیتهای زیادی در مرزهای ورود کشور ایجاد کرد تا مانع از افزایش شمار مبتلایان شود. این کشور در نتیجه این بحران بعد از سی سال رونق اقتصادی، رکود را تجربه کرد و افزایش نرخ بیکاری و کاهش بی سابقه درآمد صنعت توریسم اقتصاد کشور را فلج کرد.

اخیرا خبرگزاری «ای بی سی نیوز» گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور در ماه های اخیر ارایه داد و از افزایش فرصتهای شغلی ایجاد شده در ماه اوت خبر داد. طبق این گزارش در ماه اوت سال جاری ۱۱۱ هزار فرصت شغلی در استرالیا ایجاد شده است و نرخ بیکاری از ۷.۵ درصد به کمتر از ۶.۸ درصد تنزل پیدا کرد. افت نرخ بیکاری در استرالیا در شرایطی اتفاق افتاده است که در شهر ملبورن، دومین شهر پرجمعیت و بزرگ این کشور همچنان درگیر بیماری کرونا است و بالغ بر ۸ هفته است که قرنطینه در این شهر ادامه دارد. توقف فعالیتهای اقتصادی در ملبورن، بسته بودن مرزهای بین ایالتها و  توقف فعالیتهای رستورانی همه باعث شد تا ایالت ویکتوریای استرالیا با چالشهای زیادی روبرو شود.

کاهش نرخ بیکاری خبر خوبی است

سیدنی مورنینگ هرالد هم به مساله کاهش نرخ بیکاری در استرالیا اشاره کرده است. بر مبنای این گزارش نرخ بیکاری در استرالیا در ماه آوریل امسال برابر با ۱۱.۸ درصد بود و در ماه می به مرز ۷.۵ درصد رسید و در ماه اوت در سطح ۶.۸ درصد قرار گرفت. پیش از همه گیری کرونا نرخ بیکاری در این کشور کمتر از ۵ درصد یعنی بیکاری طبیعی بوده است و در شهرهای بزرگی مانند سیدنی و ملبورن  آمارها از نرخ بیکاری کمتر از ۳ درصد گزارش می دادند.

 مرکز آمار استرالیا  در مورد این آمار تازه نوشت: «علاوه بر نرخ بیکاری، شاخص دیگری هم در بازار کار استرالیا مورد مطالعه قرار می گیرد و آن شاخص  نشان دهنده این مساله است که چه سهمی از مردم تمایل به کار کردن بیش از سطح کنونی را دارند ولی فرصتی برای آن ها وجود ندارد. بر مبنای مطالعات اخیر ۱۱.۲ درصد از مردم استرالیا در این دسته قرار دارند و سهم این افراد نسبت به ماه های قبل تغییری نکرده است. مساله مهم دیگر ساعتهای کاری افراد است. بررسی ها نشان داده است در ماه اوت سال جاری ساعت کاری افراد در ماه اوت ۱.۶ درصد نسبت به می افزایش یافته است در حالیکه  در مقایسه با اوت سال قبل ما شاهد کاهش ۵.۱ درصدی ساعت کاری شاغلان استرالیایی هستیم.»

بیکاری در ایالت ویکتوریا بالا است

در شرایطی که اغلب ایالتهای استرالیا شاهد از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و کاهش بیکاری هستند، در ایالت ویکتوریا و شهر ملبورن وضعیت هنوز بحرانی است. آمارها نشان داده است در ماه اوت، ماهی که شهر ملبورن در قرنطینه کامل قرار داشت ۴۲ هزار و ۴۰۰ نفر بیکار شده اند و نرخ بیکاری این ایالت به مرز ۷.۱ درصد رسید. ناین نیوز در این مورد نوشت: «با وجود اینکه شمار زیادی از ساکنان ملبورن هنوز در جمع شاغلان هستند ولی به دلیل قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در این شهر، آنها کار نمی کنند. کار نکردن آنها به معنای عدم ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور و عدم کسب درآمد برای خانواده آنها است.»

دانشگاه ملبورن برآورد کرده است بدون ارایه برنامه های حمایت مالی دولت از کسب و کارهای شهر ملبورن، نرخ بیکاری در این شهر به بیش از ۱۱.۷ درصد می رسد که نشان از افزایش ۱۰۰ درصدی شمار بیکاران دارد. در گزارش دانشگاه ملبورن آمده است: «دولت برنامه هایی برای حمایت از کسب و کارها و ممانعت از اخراج نیروهای کاری آنها اجرا کرده است. این برنامه باعث شده است تا با وجود تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در این شهر ولی نرخ بیکاری رشد چندانی نداشته باشد. اگر این برنامه قبل از عرضه واکسن و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی، متوقف شود شمار بیکاران در این شهر به بیش از ۲میلیون نفر می رسد.

اوضاع اقتصادی کشور چگونه است

مرکز آمار استرالیا اعلام کرده است اقتصاد این کشور اولین رکود خود از سال ۱۹۹۱ تا کنون را تجربه کرده است و انتظار می رود در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ ۷ درصد منقبض شود. بر مبنای این گزارش در فصل دوم سال جاری، اقتصاد کشور استرالیا با بالاترین نرخ از سال ۱۹۵۹ تا کنون منقبض شده است. در فصل اول امسال اقتصاد این کشور با نرخ ۰.۳ درصد منقبض شده است.

 استرالیا طرح هایی برای حمایت از اقتصاد دارد که از جمله این طرح ها ارایه وام های کم بهره به افرادی است که قصد راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط را دارند. از طرف دیگر بخشیدن بخشی از بدهی های مالیاتی و بدهی های اقساط وام های بانکی هم از دیگر سیاستهای اجرا شده توسط دولت بود.

دولت استرالیا پیش بینی کرده است از ابتدای سال بعد واکسن کرونای تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد را به طور رایگان به مردم تزریق کند. به دنبال این مساله و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی، اقتصاد این کشور ۲۵ میلیون نفری واقع در قاره اقیانوسیه رشد را از سر خواهد گرفت.

کد خبر: ۴۲٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha