۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
خرید تضمینی تنها راه حمایت از کشاورز نیست
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار:

خرید تضمینی تنها راه حمایت از کشاورز نیست

نیاورانی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار گفت: خرید تضمینی راه حل نهایی کمک به کشاورز و حفظ تولیدات نیست.

به گزارش بازار، صدرالدین نیاورانی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در رابطه با چالش‌های کشاورزی اظهار کرد: فاصله قیمت خرید محصولات از کشاورز تا فروش گاهی به ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد هم می‌رسد.

وی افزود: عده‌ای از دلالان در خرید محصولات کشاورزان واقعاً بی انصافی می‌کنند و البته معتقدم که در مبادی فروش هم باید کنترل بیشتری اعمال شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با ذکر مثالی در این مورد گفت: مثلاً هر کیلو سیب درختی درجه یک در باغات با قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با احتساب هزینه‌های دیگر حداکثر باید کیلویی ۶ هزار تومان فروخته شود اما قیمت این محصول در برخی مغازه‌ها به ۱۸ هزار تومان هم می‌رسد.

نیاورانی با انتقاد از اجرایی نشدن "قانون انتزاع" در وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه بودجه‌های مورد نیاز در اختیار وزارت جهاد گذاشته نمی‌شود و این وزارتخانه هم قوانین را هم به موقع اجرا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ما بارها اعلام کردیم که برای اجرای طرح انتزاع، باید تعدادی از کارشناسان و متخصصان مربوطه به وزارت جهاد کشاورزی اعزام شوند تا بخش بازرگانی و واردات و صاردات محصولات را کنترل و هدایت کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با تأکید بر اینکه خرید تضمینی راه حل نهایی کمک به کشاورز و حفظ تولیدات نیست مطرح کرد: دولت به جای خرید تضمینی و نگهداری در انبارها و نهایتاً دور ریختن بخشی از محصولات بهتر است به فکر راه حل دیگری باشد.

همچنین در ادامه، محمد محمدی مبارکی از کشاورزان و دامپروران نمونه کشورمان گفت: متاسفانه ارز مورد نیاز ما کشاورزان برای خرید بذر و سم و کود هنوز پرداخت نشده و مجبوریم به قیمت آزاد خرید کنیم.

وی افزود: قیمت تعیین شده خرید تضمینی از سوی دولت برای کشاورزان راضی کننده نیست و از طرف دیگر فاصله قیمت خرید تضمینی هم باعث شده که کشاورز زمین کشاورزی را اجاره دهد و یا به طور کلی کشت نکند.

کشاورز و دامپرور نمونه کشورمان با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید محصولات با این قیمت خرید تضمینی نمی‌خواند و به صرفه نیست گفت: هزینه تمام شده تولید گندم برای ما حدود ۲۷۰۰ تا ۳ هزار تومان است لذا با این نرخ خرید تضمینی ۵۰۰ تومان هم ضرر می‌کنیم و بنابراین چیزی برایمان باقی نمی‌ماند.

محمدی مبارکی اضافه کرد: امیدوارم که مشکلات ما کشاورزان در حوزه نهاده‌ها به گوش مسئولان ذیربط برسد. دو هفته قبل قیمت هر کیلو سویا ۳ هزار تومان بود اما الان ۱۳ هزار تومان شده و واقعاً معلوم نیست که افزایش قیمتها بر چه اساسی است.

کشاورز و دامپرور نمونه کشورمان در خاتمه گفت: بنده یه عنوان یک کشاورز تا به الان همکاری از وزارت جهاد کشاورزی ندیدم.

کد خبر: ۴۲٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha