۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
رونق بورس به نفع خصولتی‌ها بود/ ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رونق بورس به نفع خصولتی‌ها بود/ ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه

تبریز- نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو معتقد است برنامه دولت برای رونق بورس به نفع خصولتی ها بود چراکه در اوج بازار سهم های خود را به مردم فروختند و در زمان ریزش ها بهترین سهم های بازار را با پایین ترین قیمت ممکن خریداری کردند.

محمدرضا علی اشرفی؛ بازار: دولت در سال ۹۹ برای جبران کسری بودجه بالای خود با مشکلات عدیده ای مواجه شد که در نهایت راهی به جز فروش اموال و دارایی‌ها برای خود ندید. نتیجه این امر تبلیغات گسترده و تشویق افکار عمومی به حضور در بازار بورس توسط دستگاه‌ها و شخصیت‌های مختلف بود و مردم نیز برای عقب نماندن از قافله تورم وارد عرصه سهامداری شدند.

بورس ایران از زمان آغاز سال جدید چند ماه رویایی را پشت سر گذاشت که همین امر باعث شد تا بر تعداد سهامداران به صورت نجومی اضافه شود و عده‌ای نیز برای کسب سود و درآمد بیشتر، دست به فروش لوازم و سرمایه‌های اصلی خود همچون خانه، خودرو و جواهرات زدند.

امیدهایی که ناامید شد
در نهایت اما طی دو ماه اخیر، بازار سرمایه با وارد شدن به یک روند نزولی عمیق و چندماهه، امیدهای زیادی را ناامید کرد و ارزش اکثر سهام بازار ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت و بعداز آن طی روزهای اخیر روند صعودی درپیش گرفت که بیشتر مختص شاخص کل است به طوری که بیشتر سهم های بازار منفی هستند و شاخص کل بورس با مثبت شدن چند سهم شاخص ساز مثبت های بالایی به خود می بیند.

این روزها که شاخص مثبت ولی همچنان روند نزولی بسیاری از سهم ها ادامه دارد، پیام‌های مختلفی در گوشه و کنار فضای مجازی به چشم می‌خورد. یکی می‌نویسد که پراید خود را که با آن مسافرکشی می‌کرده، فروخته و به بورس آورده بود به امید اینکه با سودهای حاصله طی یکی دو سال آینده، منزلی برای خود اختیار کند.

یکی سرمایه مغازه راکد خود را به بورس آورده و دیگری به دنبال خرید خانه بزرگ‌تر یا خودروی گران‌تر سهامداری را در پیش گرفته است. عده زیادی از جوانان بیکار کشور نیز با توجه به سرمایه اندکی که داشته‌اند، هیچ گزینه دیگری به‌جز بورس در مقابل خود نمی‌دیدند.

بازی دو سر باخت برای سهامداران خرد
حالا اما بیشتر این افراد در کنار هم زیان دیده هستند. نصف پول و سرمایه خود را که حاصل از فروش خانه و ماشین و طلا بود، از دست رفته می‌بینند، آن هم در روزهایی که قیمت همین‌ها در بازار آزاد روز به روز افزایش می‌یابد. تا امروز حضور در بورس برای عده‌ای که در اوج قیمت وارد بازار شده‌اند، یک بازی دو سر باخت بوده است.

سهامداران بی شمار حقیقی که همین مردم کوچه، خیابان و بازار هستند با سقوط طولانی مدت اخیر بازار بورس دچار دلهره عمیقی شده‌اند و امیدشان در روزهایی که با سقوط ارزش پول ملی مواجه هستند، تا به امروز نا امید شده؛ اما آیا این آخر کار بازار سرمایه خواهد بود؟

بورس، بازار هوشمندی است و زمانی که به نقطه تعادل برسد و قیمت‌های سهام برای خرید مجدد جذاب و وسوسه کننده شوند، خود به خود بار دیگر به روند صعودی بازخواهد گشت، اما برخی نکات نیز طی مدت اخیر جالب توجه بوده است، یکی اینکه امروز دیگر با توجه به اندازه بزرگ و چندین هزار میلیاردی بازار سرمایه، نمی‌شود مثل گذشته در زمان بحران، به حمایت از بازار پرداخت و حقوقی هایی که احتمالاً به طور عمدی، پس از خرید حمایتی، در پنج درصد بالاتر اقدام به فروش می‌کنند، صرفاً رفع تکلیف کرده‌اند و نمی‌شود به این کار آنها نام حمایت گذاشت.

نکته دیگر اینکه برخی حقوقی‌های بزرگ بازار، با توجه به اختیارات بیشتری که طی مدت اخیر به دست آورده بودند، با برخی اقدامات سفته بازانه و تخلفات آشکار در تابلوهای معاملاتی، به دستکاری قیمت‌ها و دامن زدن به روند نزولی اقدام کردند که نیاز است برای جلب اعتماد سهامداران حقیقی، با آنها برخورد قاطعی صورت گیرد.

برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس داشتیم.

برنامه دولت برای رونق بورس به نفع خصولتی ها بود
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت این روزهای بورس ایران و دلایل افت شدید بازار سرمایه به خبرنگار بازار گفت: دولت مردم را برای ورود به بورس بدون داشتن برنامه و ضابطه خاص دعوت و تشویق کرد تا سرمایه مردم به نفع خصولتی ها که وابسته به دولت نیز هستند، وارد بازار بورس شود.

احمد علیرضا بیگی افزود: برنامه دولت برای رونق بورس به نفع خصولتی ها شد. در ابتدا وقتی با ورود مردم به بورس محدودیت‌هایی در عرضه سهام پیش آمد، قیمت‌ها خود به خود بالا رفت و ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها در بورس رشد چند برابری داشت.

بعداز آب کردن سهم‌های ناکارآمد، فروش عمده توسط بنگاه‌ها آغاز شد
وی ادامه داد: بعداز رشد قیمت‌ها و خرید سهام توسط مردم عادی در قیمت‌های بالا و آب کردن سهم‌های ناکارآمد بین مردم، فروش عمده توسط بنگاه‌ها و سفته بازان حقوقی آغاز شد و بازار ریزش کرد.

علیرضا بیگی ابراز داشت: بعداز ریزش بازار همان بنگاه‌هایی که سهم‌های خود را به قیمت بالا به مردم فروخته بودند برای حمایت از بازار و جمع کردن صف‌های فروش وارد میدان شدند و همان سهم‌ها را با قیمت‌های خیلی پایین دوباره خریداری کردند و گفتند از بازار حمایت کردیم درحالی که در واقعیت چیز دیگری بود.

ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به بازار بورس
عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار بازار با بیان اینکه اقتصاد کشورمان دولتی است، ادامه داد: اقتصاد دولتی مفهومی ندارد و باید اقتصاد به مردم واگذار شود.

علیرضا بیگی با بیان اینکه ورود مردم به بورس باعث رونق فعالیت‌های غیرمولد و سفته بازی شده است، افزود: در حالی که مردم فقط به خرید و فروش سهم مشغول هستند، هیچ نقشی نمی‌توانند در تولید داشته باشند.

وی از ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به بازار بورس خبر داد و گفت: این میزان پول برابر یک چهارم بودجه عمومی کشور برای یک سال است که می‌شد با این حجم از سرمایه کارهای بزرگی در زمینه پروژه‌های عمومی انجام داد.

برنامه دولت برای به دام انداختن سرمایه مردم در بورس
وی گفت: دولت باید به جای دام انداختن مردم در بورس زمینه جذب سرمایه‌های مردم را در امور تولیدی فراهم می‌کرد بدین صورت که دولت تحت عنوان مشارکت عمومی اعتماد مردم را اخذ کرده و سرمایه‌ها را جذب احیای صنایع معدنی و تولید فرآورده‌های نفتی می‌کرد و در سود آنها نیز مردم را شریک می‌ساخت.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار داشت: ما در فروش فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم و می‌توانیم آنها به فروش برسانیم.

دولت راغب به برگزاری تجمع‌های اعتراضی است
علیرضا بیگی سپس به فراخوان‌های منتشر شده در فضای مجازی برای برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به وضعیت فعلی بورس اشاره کرد و گفت: مردمی که در بورس متضرر شده‌اند خواستار برگزاری تجمع‌های اعتراضی هستند. در این بین دولت نیز راغب به برگزاری چنین تجمع هایی است و این دلایل این موضوع عجیب به نظر می رسد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولتمردان چون برای خودشان آینده‌ای متصور نیستند برای همین به دنبال بی نوا سازی مردم هستند، گفت: دولت دیگر برای آبروی خود نیز ارزشی قائل نیست وگرنه باید در مقابل این اقدامات خودشان پاسخگو بودند.

با تمام این اوصاف امیدواریم بازار بورس با مدیریت واحد و اصولی راه خود را برود و وارد جناح بندی‌های سیاسی نشود چراکه ورود نقدینگی به این بازار و حال خوب بورس می‌تواند سد محکمی برای مهار رشد نرخ ارز و طلا در کشور باشد.

کد خبر: ۴۲٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      0 0
      لطفا کسانی که از رورس چیزی نمیدانند اظهار نظر نکنند .تا مردم را گمراه نکنند .لازم است دولت کارشناسان مطلع از بازار بورس را معرفی تا در صدا وسیما مردم را راهنمایی کنند .تا مردم بیش از این با اظهار نظر کسانی که هیچگونه اطلاعاتی از بازار بورس ندارند و فقط با حرفهای بیهوده باعث جو روانی در ذهن مردم میشوند جلوگیری شود.ومتضررنشوند.