۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
قیمت کره به قبل برنمی گردد
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی:

قیمت کره به قبل برنمی گردد

فربد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: قطعاً قیمت کره دیگر به قیمت‌های قبل برنمی گردد مگر این که دولت یارانه و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار قرار دهد.

به گزارش بازار، محمد فربد در ارتباط تلفنی با رادیو سراسری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا قیمت کره چند برابر شد؟ گفت: به همان علت که قیمت برنج و سایر اقلام اینگونه شد.

وی گفت: در سال ۹۷ دولت مجوز واردات ۴۵ هزار تن کره با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را صادر کرد و تا اوایل سال ۹۸ این واردات انجام شد و در مقطع فعلی دیگر کره‌ای با این ارز وارد نمی‌شود.

عضو انجمن صنایع لبنی افزود: کره‌ای که فعلاً در دست تولید و عرضه است از منشأ داخلی و از خامه استحصالی داخلی تبدیل به کره می‌شود و قیمت عرضه آن هم که ۸ هزار تومان است براساس قیمت جاری چربی در کشور، فراتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار تمام می‌شود.

فربد گفت: هر دهم درصد چربی ۵۰۰ ریال قیمت گذاری شده است در حالی که هم اکنون فراتر از ۶۰۰ ریال معامله می‌شود و براساس قیمت‌های جاری همین الان کره ۱۰۰ گرمی ۸ هزار تومانی برای تولید کننده زیان به همراه دارد.

وی افزود: دیگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واقعیتی در اقتصاد ما ندارد و تورم سال‌های گذشته ما را به این نتیجه می‌رساند که ارزش واقعی ارزهای خارجی فراتر از سال ۹۳ و اوایل سال ۹۷ در اقتصاد ایران بوده است، اما آنچه اکنون رخ داد تحت تأثیر تحریم‌ها بوده است.

عضو انجمن صنایع لبنی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در این شرایط توان تولید داخلی افزایش پیدا نکرد، گفت: ما در منطقه نیمه خشک هستیم و بخشی از علوفه دام ما وارداتی است و مشمول محدودیت‌های ارزی می‌شود و قیمت دام هم تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

فربد افزود: اگر چه وزارت جهاد کشاورزی به اصلاح نژادها به دنبال این است که چربی شیر بیشتری از دام حاصل شود، اما تحریم‌ها مشکلات ما را بیشتر کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت کره متعادل خواهد شد؟ گفت: ما نباید مردم را فریب دهیم و هیچ گاه کره به قیمت سابق برنمی گردد مگر این که یارانه داده شود.

عضو انجمن صنایع لبنی افزود: هر لیتر شیر در دنیا هم اکنون ۳۰ تا ۳۵ سنت ارزش دارد و با توجه به دلار فعلی قیمت متعادل هر لیتر شیر ۹ هزار تومان است و چطور می‌توان در این شرایط قیمت کره و محصولات لبنی را کاهش داد.

کد خبر: ۴۲٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha