۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
مجلس با تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس مخالف است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مجلس با تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس مخالف است

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ورود هر گونه پول با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه منجر به اختلال در نظام بازار سرمایه خواهد شد.

به گزارش بازار، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در رابطه با فلسفه اصلی تشکیل صندوق توسعه ملی گفت: اینکه ما بخواهیم هر چیزی را به نام حمایت از تولید و کار عمرانی و بخش خصوصی ربط دهیم تا از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنیم تفسیر به رأی قانون است.

وی در رابطه با برداشت از این صندوق برای بازار سرمایه اظهارکرد: دولت با مطرح کردن برداشت از صندوق ذخیره ارزی به نحوی می‌خواهد زمین بازی را عوض کند.

زنگنه معتقد است آنچه که می‌تواند بازار سرمایه را به تعادل نسبی و معقول برساند در داخل خود این بازار وجود دارد و اگر هم بازار سرمایه به مواردی نیاز داشته باشد قانونگذار آن را تدارک دیده است.

به عنوان نمونه، بند «الف» ماده ۲۷ قانون «رفع موانع تولید» به صندوق تثبیت بازار سرمایه در موارد بحرانی اشاره دارد و منابع آن را هم مشخص کرده و طبق این بند قانونی، صندوق در مواقعی که بازار دچار بحران و ریزش می‌شود و نیاز به تثبیت بازار است عمل خواهدکرد.

وی برداشت از این صندوق را مساوی با افزایش تورم می‌داند و می‌گوید: صندوق توسعه ملی متعلق به همه مردم است و نمی‌توان از این صندوق به قیمت تورم برداشت کرد، لذا برداشت از این صندوق و پرداخت به یک عده خرده سهامداران حقیقی با هدف جلوگیری از ضرر و زیان آنها کار درستی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متذکر شد: البته برداشت از صندوق توسعه ملی به این معنا نیست که ما پولی را از صندوق خارج و در داخل بازار به ریال تبدیل کرده و آن را هزینه کنیم، بلکه این در حقیقت یک حساب بدهکار بستانکاری است مانند اینکه بخش اعظمی از مبالغ ارزی حاصل از نفتِ فروخته شده هنوز وارد حساب نشده است.

زنگنه معتقد است که ورود هر گونه پول به این طریق به بازار سرمایه منجر به اختلال در نظام بازار سرمایه خواهد شد و کمیسیون بودجه مجلس هم با این موضوع کاملاً مخالف است.

کد خبر: ۴۲٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha