۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
توسعه تجارت دریایی با وجود تحریم‌های ظالمانه
مدیرعامل شرکت کشتیرانی خبر داد

توسعه تجارت دریایی با وجود تحریم‌های ظالمانه

مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی از توسعه تجارت دریایی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت دریایی کشور خبر داد.

به گزارش بازار، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی با اشاره به اینکه ۲۳ میلیون تن انواع کالا در یک سال گذشته توسط این ناوگان در سراسر جهان جابجا شده است گفت:این رقم علیرغم تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که با حضور نمایندگان سهامداران عمده و سایر سهامداران در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد افزود: در این میان شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت‌های زیر مجموعه کشتیرانی ایران ۱.۷ میلیون تن کالا، شرکت حمل فله ۶۰ میلیارد تن مایل و شرکت حمل کانتینری ۶۲۶ هزار TEU کانتینر را طی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ جابجا کرده اند، همچنین شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی توانست در این مدت ۹۷۷ هزار تن کالای فله و ۲۱۸۳ TEU کانتینر را جابجا کند.

مدیرعامل کشتیرانی درآمد حاصل از این فعالیت‌ها را ۷۷۸ میلیون دلار اعلام و سهم کل کشتیرانی از حمل و نقل کالا به تمام بنادر بزرگ کشور را ۲۰ درصد ارزیابی و تصریح کرد: در این میان سهم کشتیرانی در بنادر جنوبی ۱۹ درصد و در بنادر شمالی ۲۷ درصد سهم بازار بوده است.

مدیرعامل کشتیرانی ایران گفت: امسال افتخار بزرگی نصیب ناوگان ملی ایران شد و آن هم پیام پر مهر مقام معظم رهبری در پی حمل سوخت به کشور ونزوئلا ذیل تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات دشمنان بود.

وی با ابراز دلگرمی از حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از کشتیرانی تصریح کرد: در این راستا و در راستای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با "جهش تولید" ادامه برنامه‌های توسعه تجارت آزاد را در این مسیر تداوم خواهیم داد همچنان که پس از حمل سوخت به ونزوئلا متقابلا برخی مواد اولیه مورد نیاز صنایع از آن کشور به داخل حمل شد.

نایب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی با تاکید بر اینکه مجموعه کارکنان این شرکت در راه جهاد اقتصادی از هیچ کوششی دریغ نمی‌روزند، گفت: در دوران تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولویت فعالیت‌های خود را در هماهنگی با ارگان‌های مربوطه به حمل کالای اساسی، استراتژیک و مورد نیاز مردم قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌های کشتیرانی ایران با درنوردیدن پهنه دریاها و اقیانوس‌ها در خط اول جهاد اقتصادی قرار دارد، کارکنان این شرکت نیز با توان و انگیزه مضاعف در این مسیر به خدمت خود ادامه می‌دهند.

نایب رئیس کشتیرانی با اشاره به اینکه در مجموعه هلدینگ کشتیرانی؛ بخش‌های مختلفی از جمله: سرمایه‌گذاری، صرافی، خدمات بندری و خدمات فورواردری فعالیت می‌کنند، گفت: پرسنل تلاشگر کشتیرانی به صورت قرارداد مدت معین و رسمی فعال هستند که در دو بخش خشکی و دریا فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل کشتیرانی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مهم تهیه سوخت شناورها پرداخت و با بیان اینکه طی سال مالی مورد اشاره ۳۰۳ هزار تن سوخت کم سولفور خریداری شده است، افزود: ارزش این سوخت ۱۴۵ میلیون دلار است.

مدیرعامل کشتیرانی ادامه داد: با توجه به اجرای قانون سوخت کم سولفور از آغاز سال ۲۰۲۰ از سوی IMO کشتیرانی ایران از ماه‌ها قبل آمادگی‌های لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌های "ناوگان ملی" را اجرایی کرد.

نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی ایران تصریح کرد: موفق شدیم با رایزنی‌های انجام شده نیمی از ۳۰ هزار تن سوخت ماهیانه مورد نیاز را از داخل تامین کنیم، اما همچنان مجبور هستیم نیمی دیگر را از خارج تهیه کنیم با این حال طی مذاکرات و مشارکتی که با برخی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال انجام است امیدواریم تمام سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل کشور تامین کنیم.

وی به اقدامات انجام شده در کشتیرانی در جهت بهبود روند فعالیت ها، به تشکیل کمیته‌های حسابرسی، ساماندهی شرکت ها، وصول مطالبات و کمیته انتصابات اشاره کرد و گفت: با مجموعه این اقدامات و با توجه به هزینه‌های پیدا و پنهانی که تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا ایجاد کرده است، درآمدهای عملیاتی در تلفیق صورت گرفته برابر با ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی گفت: از مبلغ یاد شده ۲ هزار و دویست میلیارد تومان سود ناخالص ثبت و در مجموع ۳۶۶ میلیارد تومان سود خالص کسب شده است.

وی با یادآوری برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت در ۷ خرداد امسال به مصوبه افزایش ۳۳ درصدی سرمایه در آن مجمع اشاره کرد و افزود: سرمایه ثبتی شرکت ۱۶۳۹ میلیارد تومان است که متعاقب آن مصوبه، پس از برگزاری مجمع عادی سرمایه کشتیرانی به ۲۱۵۶ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل کشتیرانی ایران با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است، افزود: علیرغم تمام این محدودیت ها، با رشادت کارکنان دریایی و خشکی کشتیرانی همچنین اجرای برنامه‌های چابک سازی روندها، این مشکلات نیز از میان برداشته خواهند شد.

وی یکی از ایده آل‌های کشتیرانی را راه اندازی حوزه CRM در جهت مشتری مداری و افزایش رضایت آن‌ها اعلام و تصریح کرد: برخی احتیاط‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه سبب شده تا راه اندازی این حوزه با پیچیدگی‌هایی مواجه باشد، اما در تلاش هستیم که آن را اجرایی کنیم.

نایب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی از دیگر اقدامات راهبردی انجام شده در این شرکت را توسعه تعمیر سفری و ادواری شناورها در یاردهای داخل کشور اعلام کرد و گفت: با این اقدام بهینه سازی بهره وری ناوگان از طریق برنامه ریزی انجام تعمیرات ادواری در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی ایران با اشاره به فروش دارایی‌های کم بازده در این شرکت، گفت: فروش کانتینرهای فرسوده از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در کشتیرانی است در همین راستا برخی از تولیدکنندگان داخلی در جهت تامین کانتینرهای نو مورد نیاز ناوگان اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم بزودی محقق شود.

وی افزایش همکاری‌ها با تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای کشتیرانی دانست و گفت: به روزرسانی تدریجی ناوگان با توجه به سن ۱۶ و نیم ساله آن با اولویت تامین و ساخت شناروها از صنایع داخلی از جمله اولویت‌های مهم کشتیرانی ایران است.

نایب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی در این باره افزود: در این راستا توافقنامه‌ای را با شرکت کشتی سازی ایزوایکو به امضاء رسانده ایم که پس از نهایی شدن مکانیزم تامین مالی قرارداد، ایزوایکو دو فروند شناور ۳۷ هزار تنی فله بر را برای کشتیرانی ایران خواهد ساخت.

پس از سخنان نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی، ارائه گزارش‌های مالی و گزارش سازمان حسابرسی و همچنین پرسش و پاسخ با برخی سهامداران حقیقی حاضر در جلسه، با اعلام رئیس مجمع عمومی سالیانه کشتیرانی، صورت‌های مالی این شرکت به تصویب سهامداران رسید.

در این جلسه، کشتیرانی ایران با نماد بورسی حکشتی۱۰ درصد سود به ارزش ۳۶ ریال برای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کرد.

کد خبر: ۴۱٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha