۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
پروژه های نیروگاه گازسوز در چین زیان ده هستند
چین تمایلی به وابستگی برای واردات تکنولوژی نیروگاه های گازی ندارد

پروژه های نیروگاه گازسوز در چین زیان ده هستند

در این روزها که دنیا در مورد ضرورت کاهش انتشار کربن صحبت می کند، سیاستهای چین از عدم تمایل این کشور در ساخت نیروگاه های گازسوز و افزایش سرمایه گذاری در نیروگاه های زغال سنگی حکایت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: به گزارش موسسه مطالعاتی مک کینزی کاهش تعرفه های  نیروگاه های گازی در کشور می تواند بقای بسیاری از آنها را در خطر قرار دهد. این سیاست از طرف دولت چین به منظور تلاش برای کاهش مصرف برق در کشور اجرا شد و سبب شد تا فشار اقتصادی مضاعفی به نیروگاه هایی وارد شود که به دلیل جنگ تجاری اخیر با آمریکا با مشکلات مالی زیادی روبرو شده بودند. کاهش تعرفه های نیروگاه ها قیمت برق تولیدی آنها را افزایش داد و سبب شد تا بازار مصرفی چین برای خرید برق مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری بشود.

موسسه وود مک کینزی در ادامه نوشت: «این قوانین جدید باعث می شود تا حاشیه سود نیروگاه های گاز-سوز  در این کشور ۵ تا ۶ درصد کاهش یابد. کاهش ۵ تا ۶ درصدی حاشیه سود این نیروگاه ها در شرایطی که تا کنون هم این صنعت در زمره صنایع سودآور در چین نبوده است، بحران های زیادی را برای اقتصاد به همراه آورده است.»

فرانک یو مشاور ارشد اقتصادی در موسسه وود مک کینزی با اشاره به این مطلب که هم اکنون بخش زیادی از پروژه های نیروگاهی در چین زیان ده هستند،  گفت: «هزینه سوخت در بسیاری از نیروگاه های  چین ۱۰ تا ۱۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است که در ظاهر می تواند زمینه را برای رشد سودآوری آنها فراهم کند ولی واقعیت این است که  درآمد آنها به دلیل سیاستهای اجرا شده توسط دولت بین ۱۶ تا ۲۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در شرایط فعلی اغلب پروژه های گازی  در کشور چین زیان ده  هستند  و تعداد کمی هستند که حتی در نقطه سربه سری قرار داشته باشند. همین امر می تواند افت سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های گازی و اجرای پروژه های مرتبط را به همراه بیاورد که برای کشور پرجمعیت و در حال رشدی مانند چین موضوع نگران کننده ای است.»

کاهش ۲۵ درصدی تعرفه های نیرو
سایت اویل پرایس هم گزارش مفصلی در مورد قوانین تازه چین در عرصه نیرو تهیه کرد و در این گزارش از افت ۲۵ درصدی تعرفه های نیرو طی ۳ سال اخیر خبر داد. بر مبنای این گزارش در شماری از بازارهای مصرف کلیدی تعرفه های نیروگاه های گاز- سوز بین ۱۶ تا ۲۸ درصد تنزل یافته است و دولت اعلام کرده است که این کاهش تعرفه در سال جاری هم ادامه پیدا می کند.  اگر میزان کاهش تعرفه ها در سطح کنونی باقی بماند و بیشتر نشود، تا سال ۲۰۲۵ میلادی تقاضای گاز طبیعی در نیروگاه های کشور چین ۸ میلیارد مترمکعب نسبت به سال ۲۰۲۰  کاهش خواهد یافت و سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های گازسوز نیز تنزل خواهد یافت.

رشد اقتصادی چین، باعث رشد تقاضای برق می شود
اما با وجود تمامی این اخبار نگران کننده و آمارهایی که خبر از روزهای سخت تر برای صنعت برق چین می دهد، هنوز نقاط روشنی هم در این بازار وجود دارد. یکی از این نقاط روشن  رشد تقاضای برق در چین است که به دلیل رشد اقتصادی و صنعتی در این کشور اتفاق خواهد  افتاد و این نرخ رشد در روزهای پسا کرونا بیش از سالهای قبل از همه گیری خواهد بود. فرانک یو در این زمینه گفت: «طی ده سال آینده، نیمی از رشد اقتصادی دنیا در حوزه تقاضای برق  در کشور چین اتفاق می افتد و برای پاسخگویی به این تقاضا، دولت سرمایه گذاری زیادی در ساخت نیروگاه های خورشیدی و بادی کرده است. البته هنوز هم سهم زیادی از نیروگاه های فعال در این کشور را نیروگاه های زغال سنگی تشکیل می دهد و به دلیل اینکه تامین زغال سنگ برای این نیروگاه ها برای دولت چین ساده و کم هزینه است، علیرغم آلایندگی زیاد، هنوز ساخت آنها متوقف نشده است.»

وی ادامه داد: «اما بدون شک برای تامین این نیاز باید نیروگاه های گازی تازه ای هم راه اندازی شود که به نظر می رسد دولت تمایلی به این مساله ندارد. شاید دلیل این عدم تمایل واردات تکنولوژی  تولید برق در نیروگاه های گاز سوز است که هزینه زیادی به دولت تحمیل می کند و از طرف دیگر وابستگی این کشور را به کشورهای غربی افزایش می دهد. از طرف دیگر وارداتی بودن این تکنولوژی  زمینه را برای کمتر شدن قدرت رقابت نیروگاه های گازسوز فراهم می کند که خبر بدی برای اقتصاد کشور است.»

چین و هند، تمایلی به واردات تکنولوژی نیروگاه های گازسوز ندارند
پیش از این هم در گزارش جهانی گاز که توسط اتحادیه بین المللی گاز منتشر شده بود در مورد تاثیر منفی وابستگی دو کشور چین و هند به واردات تکنولوژی نیروگاه های گازسوز روی سرمایه گذاری برای ساخت این نیروگاه های کم آلاینده صحبت شده بود. طبق این گزارش  دو کشور چین و هند برای اینکه از وابستگی خود به کشورهای دیگر بکاهند، حاضرند از سرمایه گذاری در نیروگاه های گازسوز چشم بپوشند و حتی منابع مالی زیادی را صرف ساخت نیروگاه های زغال سنگی بکنند. سیاستی که اخیرا در کشور چین اجرا شده است و نه تنها اقتصاد این کشور بلکه محیط زیست دنیا را نیز تهدید می کند. اتحادیه بین المللی گاز با اشاره به سطح بالای آلایندگی نیروگاه های زغال سنگی نوشت: «در این روزها که تغییرات جوی یکی از چالشهای بزرگ اقتصاد دنیا است، باید تک تک سیاستهای دولتی در جهت کاهش انتشار کربن باشد ولی دو کشور پرجمعیت هند و چین برخلاف جهت این هدف بزرگ جهانی حرکت می کنند.

کد خبر: ۴۱٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha