۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
نوسان نسبی شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی

نوسان نسبی شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی

شاخص کل بورس اوراق بهادار کشورهای اروپایی در آغاز معاملات امروز در نوسان اندکی بود.

به گزارش بازار، با توجه به اینکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و مالی منتظر اعلام سیاست‌های جدید پولی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رِزِرو) هستند شاخص کل بورس اوراق بهادار اروپایی در آغاز معاملات امروز نوسان زیادی نداشت. با این حال در وال استریت، قراردادهای آتی که بر روی شاخص‌های ‌بورس ‌نیویورک شامل شاخص سهام صنعتی داو ‌جونز، نزدک و استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، بسته می‌شود و در آن تحویل دارایی و سهام در آینده صورت می‌گیرد، افزایش یافت.

ارزش شاخص سهام بورس ‌پاریس (‌CAC ‌۴۰‌) در آغاز ‌معاملات ‌امروز ۱۵ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام بورس ‌فوتسی ۱۰۰ ‌لندن (FTSE ‌۱۰۰) هم که ‌در آن در هر ‌روز ‌کاری سهام ۱۰۰ ‌شرکت ‌مهم و ‌بزرگ ‌انگلیس، ارزشگذاری و ‌خرید ‌و ‌فروش ‌می‌شود در معاملات امروز ۶۳ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام بازار بورس ‌فرانکفورت ‌آلمان (Dax) هم که سهام شرکت‌های مهم صادراتی این کشور درآن در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود در معاملات امروز تغییر چندانی نداشت.

سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و مالی از انتشار برخی شاخص‌های اقتصادی امیدوار کننده در چین و آلمان دلگرم شده اند. اما اکنون منتظر سیاست‌های پولی جدید بانک مرکزی آمریکا هستند که بعد از دو روز نشست قرار است تا پایان ساعات کاری امروز گزارش آن منتشر شود.

در آسیا نیز شاخص سهام کل ‌بورس توکیو در پایان معاملات امروز ۹ صدم درصد افزایش یافت. انتخاب بدون شگفتی یوشیهیده سوگا، به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن، در افزایش شاخص کل بورس اوراق بهادار ژاپن تاثیر گذار بوده است.

در چین شاخص کل بورس اوراق بهادار کاهش یافت. علت کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار چین، افت شدید ارزش سهام شرکت‌های فعال در امور بهداشتی و پزشکی و کاهش مصرف خانوارها در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان درباره واکسیناسیون ده‌ها هزار نفر از مردم چین با واکسن‌های آزمایشی کرونا ساخت این کشور بوده است.

در همین راستا شاخص مبتنی بر میانگین موزون سهام سی اس آی ۳۰۰ (CSI ۳۰۰) چین که در آن عملکرد ۳۰۰ شرکت بزرگ این کشور از نظر ارزش بازاری در هر روز کاری در بورس‌های شانگ‌های خرید و فروش می‌شود در پایان معاملات امروز ۹۳ صدم درصد کاهش یافت.

اما تاثیر این گزارش‌های اقتصادی بر بازار ارز کمتر بوده است. شاخص دلار برابر سبد ارزی مرجع بین المللی متشکل از شش ارز ‌مهم جهان ‌یعنی ‌یورو، پوند ‌انگلیس، ‌ین ‌ژاپن، ‌فرانک سوئیس، ‌دلار کانادا و ‌کرون ‌سوئد، در معاملات هیچ تغییری نسبت به روز گذشته نداشت.

ارزش هر ‌یورو برابر دلار ‌در ‌بازار ‌بین‌المللی ‌مبادلات ارزی ‌امروز، به ۱,۱۸۴۶ دلار رسید که نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین تغییر محسوسی نشان نمی‌دهد.

ارزش برابری ین با یورو در معاملات امروز بازار توکیو، افزایش یافت.

همین حالت در بازار اوراق قرضه و بهادار دولتی نیز وجود داشت. به طوری که اوراق قرضه و بهادار وزارت خزانه داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، به ۰,۶۷۸۹% رسید که نسبت به روز کاری پیشین تغییر محسوسی نشان نمی‌دهد. نرخ سود اوراق قرضه و بهادار با سررسید ۱۰ ساله آلمان که نقش مبنا و مرجع را در کشورهای عضو منطقه یورو ایفا می‌کند، به منفی -۰,۴۷۹% رسید. منفی بودن نرخ سود اوراق بهادار در یک کشور نشان دهنده وضع خوب اقتصادی و مالی آن کشور است. با این توضیح که کشور ناشر با توجه به اینکه سرمایه گذار درخصوص دریافت به موقع اصل و سود سرمایه خود اطمینان دارد آن‌ها را با نرخ سودی پایینی منتشر می‌کند.

کد خبر: ۴۱٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha