۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
آورده بعدی متقاضیان مسکن ملی  تا ۵۰ میلیون/ سازنده های مسکن قیمت را بالا نمی برند؟
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار خبر داد

آورده بعدی متقاضیان مسکن ملی تا ۵۰ میلیون/ سازنده های مسکن قیمت را بالا نمی برند؟

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مراحل بعدی آورده متقاضیان مسکن ملی بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نخواهد بود گفت: تلاش دولت این است که رشد قیمت مصالح ساختمانی بر مسکن ملی تاثیرگذار نباشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در زمستان سال ۹۷ طرح ملی مسکن از سوی دولت دوازدهم مطرح شد و موضوعی که در زمان اعلام این طرح برای اقشار مختلف جامعه بسیار حائز اهمیت بود قیمت نهایی  و میزان آورده متقاضیان مسکن ملی بود.  

در همان روزها بسیاری از متقاضیان با این ذهنیت که قرار است طرح ملی مسکن نیز همانند مسکن مهر با قیمت های پایین و ثابت سه جانبه و از طریق ثبت نام مردم را صاحب مسکن کُند، بی صبرانه منتظر آغاز ثبت نام برای طرح ملی مسکن شدند.  

تفاوت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که آورده متقاضیان در مرحله اول کمتر از ۴۰ میلیون تومان نخواهد بود و هزینه ساخت آن نیز متغییر است

اما با گذشت زمان مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که طرح ملی مسکن کاملا با طرح مسکن مهر متفاوت است و قرار نیست قیمت ثابتی برای آن متصور شد. همچنین تفاوت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که آورده متقاضیان در مرحله اول کمتر از ۴۰ میلیون تومان نخواهد بود و هزینه ساخت آن نیز متغییر است.

البته بعد از اینکه اعلام شد طرح ملی مسکن تنها برای ۴۰۰ هزار نفر احداث خواهد شد، به یکباره بیش از ۱.۵ میلیون نفر برای آن ثبت نام کردند. هر چند تعداد زیادی از این میزان ثبت نامی ها پالایش شده و حائز شرایط نشدند اما پیامی برای دولت داشت و آن هم این بود که تقاضای پنهان بالایی در کشور در بخش مسکن وجود دارد.

میزان آورده متقاضیان مسکن ملی در فازهای بعدی؟
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد با وجود واریز آورده اولیه طرح ملی مسکن از سوی متقاضیان که بالغ بر ۴۰ میلیون تومان بود، اما رشد قیمت مصالح ساختمانی به نظر می رسد مرحله دوم آورده متقاضیان را تا حدودی نامشخص کرده باشد،  گفت: در حال حاضر میزان آورده متقاضیان مسکن ملی در فاز نخست ۴۰ میلیون تومان بود که به هر حال برخی از متقاضیان این آورده را واریز کرده اند. اما اینکه دولت بخواهد در مرحله دوم به واسطه رشد قیمت مصالح ساختمانی فشار بر متقاضیان مسکن ملی وارد کُند اینطور نیست.

قرار نیست که در طرح اقدام ملی مسکن از جیب سازنده ها ساخت و ساز صورت گیرد و قرار هم نیست بر متقاضیان مسکن ملی فشار وارد آورد. پس آورده دوم و یا آورده های بعدی نیز همان ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود

وی افزود: قرار نیست که در طرح اقدام ملی مسکن از جیب سازنده ها ساخت و ساز صورت گیرد و قرار هم نیست بر متقاضیان مسکن ملی فشار وارد آورد. پس آورده دوم و یا آورده های بعدی نیز همان ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.  

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که به هر حال وقتی قیمت مصالح ساختمانی رشد بکند، باعث خواهد شد تا قیمت تمام شده مسکن افزایش یابد و در نتیجه سازنده ها قیمت ساخت را افزایش خواهند داد، گفت: تلاش ما با اقدامات مناسب مثل کارت مصالح ساختمانی باعث خواهد شد تا قیمت ها آن چنان که تصور می شود افزایش نیابد. اما به نظر می رسد قیمت هر متر مربع مسکن تولید شده در مسکن ملی حدود ۳ میلیون تومان باشد.

کد خبر: ۴۱٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha