۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
 سهام نمادهای دلار محور را بررسی کنید/ به جای سهام از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید
نظر متفاوت دو فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

سهام نمادهای دلار محور را بررسی کنید/ به جای سهام از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید

برآیند دو نظر کارشناس نشان می‌دهد در کل باید تا ثبات بازار صبر کرد و بعد اقدامات اساسی انجام داد.

بازار؛ گروه بورس: تقریبا شاخص از ابتدای این هفته به غیر از یکشنبه که روند بازار کمی منفی بود در مابقی روزها شاخص به سمت مثبت حرکت کرد که نشان از حمایت حقوقی‌ها از سهم‌های شاخص ساز است. آقای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته از تزریق ۱درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ثبیت بازار بورس خبر داد،  همچنین شورای عالی بورس ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه را تصویب کرده است که در کنار دادن وام به شرکت‌های حقوقی جهت حمایت از بازار را باید اضافه کرد که تمام این اقدامات در جهت تزریق نقدینگی به بازار به منظور جمع کردن صف‌های فروش بازار است.

با این حال به نظر می‌رسد که ورود نقدینگی و حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز بازار را از منفی به سمت مثبت حرکت داد، که برخی از کارشناسان و مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از این حرکت انتقاد کردند و آن را باعث خروج بازار از حالت تعادل می‌دانند.

آقای قالیباف رئیس سازمان بورس در سال ۹۴ طی یک مصاحبه‌ای گفته بود: :  هر ‌گونه نوسانی که خارج از نیروهای عرضه و تقاضا به بازار تحمیل شود، زیان عده‌ای از سرمایه‌گذاران را که براساس پیش‌بینی‌ متغیرهای اقتصادی وارد بازار شده‌اند در پی خواهد داشت. به نظر می‌رسد شرایط کنونی بازار به گونه‌ای بوده که رئیس سازمان بورس را بر خلاف ادعای که سالیان قبل داشته مجبور به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه کرده است.  

امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه شاخص تا زمان تنظیم خبر شاخص کل  با ۴۰ هزار واحد رشد به ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد رسید و بر اساس گفته فعالان بازار اگر این روند در هفته آینده هم به همین منوال باشد احتمال بازگشت اعتماد به بازار هست. واقعیت این است که دوران بعد از اصلاح نه تنها سهامداران را با محتاط‌تر می‌کند بلکه باعث هدایت آن‌ها به سمت یک استراتژی منطقی خواهد کرد.

تنها سهام های صادرات محور را پیشنهاد می‌کنم
علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در پیشنهاد یک استراتژی به سهامداران گفت: به عمده سهامداران خرد پیشنهاد می‌کنم که در این شرایط شایعات را پیگیر نباشند و مبنای اخبار را از مسیرهای رسمی پیگیری کنند. حال این فرصت پیش آمده که نیم نگاهی هم به خودمان و بازار بیندازیم و از مجموعه کتاب سهام و سهامداری که توسط سازمان بورس منتشر شده است استفاده کنیم و همچنین سهامداران خردی که قصد دارند خودشان در بازار ادامه کار بدهند پیشنهاد می‌کنم با مطالعه کتاب‌های مختلف و آموزش با صورت‌های مالی و نحوی محاسبه سود و زیان شرکت‌ها آشنا بشوند تا بتوانند به صورت علمی‌تر و جامع‌تر در این بازار حرکت کنند.

حیدری گفت: اینکه برخی اطلاع می‌دهند الان کف بازار هست و سهام خریداری شود این دیدگاه کاملا اشتباه است. سهامداران سعی کنند در کنار بررسی شرکت‌ها، آشنایت و قدرت تحلیل از وضعیت اقتصاد کلان، مسائل سیاسی، مسائل بین المللی، رشد تورم و رشد اقتصادی و تمام مسائل مربوط اقتصاد کلان داشته باشند.

وی اضافه کرد: من در این شرایط تنها سهام های صادرات محور را پیشنهاد می‌کنم که از رشد مناسب خوبی برخوردار هستند با در نظر گرفتن شرایط این روزها که ما به واسطه تورم شاخص قیمت دلار افزایش پیدا کرده است عمده شرکت‌ها صادرات محور به زودی در صورت مالی خود این افزایش قیمت دلار را لحاظ خواهند کرد و در شرایط فعلی بازار یک حالت خوشبینانه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه از سهامدارانی که در سهم خود گیر کردند خواست که به ریشه انتخاب این سهم بپردازند و در این مورد اظهار کرد: من به عمده سهامداران کوچک که فکر می‌کنند در این اوضاع گیر کردند پیشنهاد می‌کنم که برگردند به دلیل انتخاب سهم، اگر دلیل انتخاب سهامشان پیشنهاد یکی از دوستان و بوده از او دلیل بخواهند که چرا این سهم را پیشنهاد داده است و اگر شخص مقابل تنها اکتفا به چند تحلیل تکنیکال و ارتباطات بی ربط سیاسی کرد، بدانید که این توجیه نامناسب است و اگر سهامدار با توجه به دایره علم خود وارد بازار شده، حیطه دانش خود را افزایش دهد یا  این شرایط بپذیرد که بازار نوسان دارد و این نوسان جزئی از بازار است  و با اتکا به اطلاعات خود به پروسه سهامداری خود ادامه دهد.

حیدری در مورد وضعیت اخیر بازار گفت: وضعیت چند روز اخیر فقط یک مطلب را عنوان می‌کند و آن فرو رفتن بازار در خالت خوشبینانه است. رشد این چند روزه به خاطر تصمیم گیری و مدیریت درست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز است هر چند این مدیریت کمی دیر انجام شد ولی در حال حاضر این امیدواری و خوشبینی را به بازار سهام ارائه کرد و مجددا نگاه‌ها به سمت این بازار برگشت.

این کارشناس بازار با تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار موافق بود و در همین خصوص افزود:  نگاه به صندوق توسعه با اما و اگرهای هم سویی است و من بیشتر با دیدگاه بانک مرکزی که مایل است تا میزانی از نقدینگی از سمت صندوق توسعه به سمت بازار سهام وارد شود موافق هستم اگر این حرکت علمی بانک مرکزی انجام شود علمی‌تر و مناسب تر و به طور موقت یک مسکن خوبی است ولی راه گشا نیست، درحالی که صندوق تثبیت را در شرایط فعلی نمی‌پذیریم چون ادامه رویکرد اقتصاد دستوری است.

وی با تاکید به اهمیت منبع ورود نقدینگی به بازار، ادامه داد: ورود نقدینگی به بازار سهام با توجه به اینکه بازار از حجم گسترده‌ای به لحاظ تعداد شرکت‌ و سهام  برخوردار است مشکل ندارد، ابهام در منبع ورود و نحوی تامین این میزان نقدینگی به بازار سهام می‌باشد. اگر قرار است توسط دولت و حاکمیت تامین شود منبع این پول از کجاست؟ آیا خود این پول به تنهای تورم‌زا است؟ اگر این پول از منابع بانکی و به صورت علمی تامین شود نه تنها تورم‌زا نیست بلکه کمک شایانی در جهت تقویت بازار می‌باشد.

۶۰درصد از سهام خود را خارج کنید
یکی از حقوقی‌ها بازار و به بیان خودش بازار گردان که به درخواست وی اسمی از آن برده نمی‌شود در گفتگو به بازار بر خلاف برخی از دیدگاه‌ها در پیشنهاد به سهامداران خرد گفت: ممکن است که شاخص به اوج قبل خود با توجه به حمایت‌های که صورت گرفته برگردد، اما بازار متوازن است و زیاد قابل پیش‌بینی نیست.

به گفته او چشم انداز بازار بورس دلار ۴۰ تومان است اما هدف گذاری یا تارگت را بر روی دلار ۳۰ تومان می‌بیند، به عبارتی نرخ دلار در صنایع پتروشیمی و دلار محور پیش خور می‌شود.

این بازار گردان از سهامداران خواست سبد سرمایه خود را ۶۰ به ۴۰ ببندد، یعنی اینکه ۶۰ درصد از سرمایه را از بازار خارج و به سمت خرید اوراق یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری ببرند و تنها ۴۰درصد آن را در بازار نگه دارند و این استراتژی بهترین استراژی تا رسیدن به ثبات در بازار است.

کد خبر: ۴۱٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha