۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کنترل نقدینگی در عمل انجام شود، نه با تشکیل کمیته
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

کنترل نقدینگی در عمل انجام شود، نه با تشکیل کمیته

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: بحران نقدینگی مشکلات زیادی ایجاد کرده است و دولت باید فراتر از برگزاری یک شورا، اقدامات عملی در این زمینه انجام دهد.

به گزارش بازار، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعریف نقدینگی گفت: نقدینگی عبارت از پول و شبه پول است که شامل سپرده‌های افراد حقیقی و حقوقی در بانک‌ها می‌شود، کشورهایی که رشد اقتصادی دارند و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، با افزایش نقدینگی مواجه می‌شوند.

وی در عین حال، رشد نقدینگی در کشور را نسبت به میانگین کشورهای مشابه بسیار بالا دانست و عنوان کرد: بیشتر از سه درصد در سال رشد نقدینگی داریم و این امر باعث شد نقدینگی کشور به مرز سه هزار هزار میلیارد تومان برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از آثار سوء نقدینگی برای کشور گفت و بیان کرد: اگر معادل افزایش نقدینگی، تولید و اشتغال و همچنین ارزش افزوده ایجاد نشود، عملاً باعث ایجاد تورم‌های بسیار سنگین، عدم ثبات بازارهای مختلف مانند مسکن، ارز و سکه می‌شود و در نهایت منجر به بی‌ارزش شدن پول ملی و همچنین کاهش اشتغال و افزایش فاصله طبقاتی می‌شود.

وی با تصریح براینکه در هشت سال گذشته رشد نقدینگی شتاب زیادی گرفته است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، از نقدینگی کشور به عنوان یک فاجعه و بحران یاد کردند. در این سال‌ها علی رغم اقدامات مثبتی که در بانک مرکزی انجام شده، اما متأسفانه این اقدامات نتوانسته است افزایش نقدینگی را مهار کند.

زنگنه با اشاره به رشد ۸,۸ درصدی نقدینگی در سه ماه نخست سال جاری عنوان کرد: با توجه به روند موجود به نظر می‌رسد تا انتهای سال رشد نقدینگی به ۳۰ درصد برسد و یکی از عوامل اصلی در افزایش پایه پولی خود دولت است زیرا متأسفانه کلید بانک مرکزی در اختیار دولت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور، تصریح کرد: اگر بخواهیم مسائل اول کشور را لیست کنیم، به جز بودجه‌ریزی دولت، باید به بحران نقدینگی در کشور اشاره کرد که مشکلات زیادی ایجاد کرده است و دولت باید فراتر از برگزاری یک شورا، اقدامات عملی در این زمینه انجام دهد.

کد خبر: ۴۱٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha