۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی
در نشست علنی امروز صورت گرفت

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح دو فوریتی قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۶ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی با کلیات این طرح با ۱۷۷ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در جریان بررسی کلیات طرح مذکور سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اهمیت طرح اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی گفت: با تصویب این قانون ساختار موجود برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی اصلاح می شود، چون در شرایط کنونی گندمکاران و کشاورزان جزو ضعیف ترین اقشار جامعه محسوب می شوند. متاسفانه در سال های گذشته قیمت محصولات کشاورزی در شورایی تعیین می شد که در آن هیچ نماینده ای از کشاورزان حضور نداشت. حال در تغییر ساختار شورا قرار است که ۳ کشاورز خبره، ۳ نفر از تشکل های کشاورزی و ۳ نفر از بخش دولتی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در بحث تعیین قیمت محصولات کشاورزی این بود که وزیر جهادکشاورزی به عنوان متولی امور کشاورزی اعلام می کرد که شورای اقتصاد هیچ وقت قیمت تعیین شده از سوی وزارتخانه را تایید و تصویب نکرده از طرف دیگر بر اساس قانون هیچگاه نرخ محصولات کشاورزی نباید کمتر از نرخ تورم باشد، اما متاسفانه شورای اقتصاد این مسئله را رعایت نکرده، به طوری که براساس آمارها در سال ۹۵ قیمت خرید تضمینی گندم حدود ۱۰ درصد، در سال ۹۶ در حدود ۲ درصد، در سال ۹۷ بدون افزایش و در سال ۹۸ حدود ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت واقعی محصولات کشاورزی باید به کشاورزان پرداخت شود، افزود: این سوال پیش می آید که چرا ما نباید قیمت واقعی محصولات را تعیین کنیم تا کشاورز رغبتی برای کشت نداشته باشد و پس از آن به دلیل کمبود محصولات آن را وارد کنیم. از این رو این مسئله باید تغییر کند.

کد خبر: ۴۱٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha