۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
نقش فین‌تک‌های اسلامی و تامین مالی اسلامی در اقتصاد
مدیرعامل فرابورس تببین کرد

نقش فین‌تک‌های اسلامی و تامین مالی اسلامی در اقتصاد

هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در دوازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی، طی ارائه‌ای با موضوع «فین‌تک‌های اسلامی و تامین مالی اسلامی»، تامین مالی اسلامی را روش‌های تامین مالی که ریشه در اخلاق اسلامی دارند و برای منافع اجتماعی شکل می‌گیرند، تعریف کرد و افزود: با رعایت چارچوب‌های اسلامی و به کمک بازار سرمایه، می‌توان در مسیر تامین مالیِ نیازهای جامعه و درنتیجه رشد و بالندگی اقتصادی کشور گام برداشت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران،  امیر هامونی روش‌های تامین مالی از جمله زکات، صدقه و قرض‌الحسنه را منابعی عنوان کرد که با رعایت چارچوب و موازین اسلامی جمع‌آوری می‌شوند و می‌توانند مصارف مختلفی داشته باشند.

هامونی مهم‌ترین تفاوت نوع اسلامی و متعارف تامین مالی جمعی را به‌کارگیری مبانی اسلام در نوع اسلامی آن دانست و افزود: تامین مالی جمعی تا جایی که مغایر با قوانین شریعت نباشد، اسلامی است گرچه تفاوت‌هایی در عقود زیربنایی این‌ها وجود دارد.

به گفته او از دیدگاه شریعت اسلامی، سرمایه‌گذاری‌های مسئولانه و دارای اثرات واقعی بر جامعه، قابل پذیرش‌اند؛ یعنی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملموس که ریسک در آن توزیع شده باشد، بدون بهره باشد و از نظر قوانین اسلامی، حلال تلقی شود.

مدیرعامل فرابورس در ادامه به اینکه تامین مالی جمعی ایده یا مفهوم جدیدی نیست و مبانی آن قدمت چند صدساله دارد، اشاره کرد و سنت گلریزان در ایران را به عنوان یکی از مصادیق به‌کارگیری ابزار تامین مالی جمعی در گذشته مطرح کرد که در این روش همه دوستان و آشنایان در برطرف کردن مشکل یک فرد یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار به او کمک می‌کنند.

هامونی در بخش دیگری از دوازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی، اظهار کرد: تامین مالی می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد برای نمونه تامین مالی پروژه‌های سبز توسط بانک توسعه آسیایی یا تامین مالی پروژه‌های مربوط به اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در اروپا از جمله پروژه‌هایی است که اهداف مختلفی دارند.

به گفته او طبق تعریف بازوی پژوهشی پارلمان اروپا، تامین مالی جمعی استفاده از سرمایه افراد عموما از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مخصوص برای تامین مالی یک پروژه است که به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه کنترل خود را از دست بدهند، منابع جمع‌آوری کنند و در عوض به سرمایه‌گذاران فرصت سهامداری یا پاداش داده می‌شود.

ارتباط فناوری و تامین مالی جمعی
مدیرعامل فرابورس در ادامه به ارتباط فناوری و مفاهیمی چون تامین مالی جمعی و فین‌تک پرداخت و گفت: فناوری‌های برهم‌زننده یا تحول‌آفرین (Disruptive technology) اصطلاحی است که در مورد نوآوری‌هایی به کار می‌رود که به صورت چشمگیری روش‌های پیشین صنایع و کسب‌وکارها را تغییر داده‌اند و خودرو برقی و تلویزیون زمانی از این دست فناوری‌ها بوده‌اند.

هامونی در ادامه، معاملات رباتیک، سکوهای تامین مالی جمعی، مشاوران مالی رباتیک و ارزهای مجازی را نمونه‌هایی از تکنولوژی‌های تحول‌آفرین در اقتصاد مالی دانست.

او با طرح این سوال که آیا تامین مالی جمعی بر رشد اقتصادی اثر دارد یا نه، عنوان کرد: فارغ از اثبات تاثیر یا عدم تاثیر این موضوع، تامین مالی جمعی قطعا به کارآفرینی کمک کرده است؛ بنابراین با توجه به ارتباط فین‌تک و تامین مالی جمعی می‌توان گفت که فین‌تک و تامین مالی جمعی به احیای یکدیگر کمک کرده‌اند.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در ایران برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل مقررات‌گذاری در حوزه فین‌تک، اقدام به وضع قوانینی کرده و طبق قانون، فرابورس ایران مسئول قانون‌گذاری در این حوزه شناخته شده است، عنوان کرد: در این زمینه کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی توسط فرابورس ایران راه‌اندازی شده که مسئول بررسی و تایید متقاضیان و اعطای مجوز به آن‌هاست.

به گفته او تاکنون ۵۶ درخواست عاملیت تامین مالی جمعی ثبت شده‌ که ۸ متقاضی، موافقت اصولی و ۴ مورد مجوز فعالیت گرفته‌اند.

کد خبر: ۴۱٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha