۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تخصیص منابع به بورس با شیوه دولت ظلم بزرگ است
کارشناس بازار سرمایه:

تخصیص منابع به بورس با شیوه دولت ظلم بزرگ است

حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم گفت: دولت قصد دارد پول بدون پشتوانه چاپ و آن را برای خرید سهام به بورس تزریق کند و و معادل ارزی آن را در آینده به بانک مرکزی بازگرداند.

به گزارش بازار، مهدی حیدری دانش مالی در ایران را مهجور توصیف کرد و گفت : ما یکباره با حجم انبوهی از سوالات و مشکلات مالی روبروشده ایم که پاسخ خوبی برای بسیاری از آنها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بازار سرمایه برای اقتصاد ایران بسیار راهگشاست، اظهار کرد: گسترش سهامداری، بازار اولیه و ثانویه موجب رشد اقتصادی کشور می شود و درست این است که حضور سرمایه‌گذاران بزرگ و مردم در این بخش موقتی نباشد.

از نظر این اقتصاددان ریشه مشکلات فعلی بازار سرمایه از این موضوع نشات می گیرد که فرکانس تغییر در این بازار بسیار بالاست و هیچ تناسبی با فرکانس پاسخگویی سیاستگذار ندارد.

حیدری سرمایه‌گذاران در بورس را به دو بخش آگاه وغیرمطلع تقسیم بندی کرد و گفت: درهمه بازارهای دنیا این دو بخش با هم نسبت مشخصی دارند. اگر تعداد سرمایه‌گذاران غیرمطلع از آنهایی که در این کار خبره و باتجربه هستند پیشی بگیرد باید منتظر رخدادهای عجیب در بازار باشیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذار آگاه کسی است که معنای ارزش ذاتی را می داند و به خوبی تشخیص می دهد چه زمانی در صف فروش و چه زمانی و برای چه سهامی در صف خرید باشد. آنچه که در بورس ایران رخ داد این بود که یکباره با انبوهی از سرمایه گذار مواجه شدیم که اطلاعی از ارزش سهام نداشتند یعنی نمی دانستند قیمتی که برای یک شرکت در نظر گرفته شده با واقعیت، تناسبی دارد یا خیر. سرمایه‌گذار مطلع که شاهد بالا رفتن غیرواقعی ارزش سهام خود بود از فروش امتناع می کرد تا قیمت بازهم افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم معتقد است: قیمت‌ها در بخشی از بازار ارزنده است و سرمایه‌گذار و خریدار منطقی می داند که سرمایه گذار غیرمطلع در حال فروش سهام خویش است و با این روند ارزش سهام افت خواهد کرد و می تواند با قیمت پایین‌تر خریداری کند.

حیدری با تاکید بر این که مفهوم ارزش ذاتی با قیمت تفاوت دارد، عنوان کرد: ارزش ذاتی تابع یک سری مفروضات است و ما به دستاویز و مبنای بنیادی نیاز داریم تا ارزش شرکت‌ها و سهام آنها را تعیین کنیم. البته در حال حاضر در بخشی از بازار قیمت‌ها منطقی شده است و تا حد زیادی به ارزش واقعی نزدیک است.

وی به موضوع تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به بازار بورس پرداخت و اظهار کرد: اگر دولت منابع ارزی خوبی داشت و آن را به بازار تزریق و معادل ریالی آن را به بورس وارد می کرد امیدی به موفقیت در اصلاح و تعدیل قیمت‌ها بود، اما در حال حاضر دولت دلار ندارد و خواهان چاپ اسکناس بدون پشتوانه است تا سهام خریداری کند و پس از آن که صاحب دلار شد آن را به بانک مرکزی بازگرداند و این کار ظلم بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود.

این استاد دانشگاه با انتقاد ازعملکرد سازمان بورس گفت: این سازمان اجازه داد تا ETF ناقص وارد بازار شود و همین موضوع سبب آشفتگی قیمت‌ها شد و از سوی دیگر هر شخصی با یک کانال تلگرامی یا اکانت توئیتر خود را تحلیلگر نامید و مردم را به صورت اشتباه راهنمایی کرد.

حیدری در پایان مصاحبه تلفنی با رادیو گفت و گو تاکید کرد: در بازارهای جهانی، تحلیلگران خبره و شناسنامه دار وجود دارند. ما هم به تحلیلگران مورد تایید برای ارائه اطلاعات درست به بازار نیاز داریم تا ارزش ذاتی سهام از ارزش بازاری فاصله نگیرد.

کد خبر: ۴۱٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha