۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
منتظر اتفاق خاصی علیه ایران در ۳۰ شهریور نباشید
عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

منتظر اتفاق خاصی علیه ایران در ۳۰ شهریور نباشید

پروفسور «پل پیلار» می گوید دولت ترامپ پس از ۳۰ شهریور قادر به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: وزرای امور خارجه ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس که تروئیکای اروپایی را تشکیل می‌دهند، پنجشنبه گذشته نشست مشترکی را در انگلیس برگزار کردند.

متعاقب این نشست وزارت خارجه آلمان عنوان کرد تروئیکای اروپایی بر سَر رد تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران توافق کردند.

«دومنیک راب» وزیر خارجه بریتانیا نیز متعاقب این نشست گفت: این نشست سه‌جانبه اروپایی به این جمع‌بندی رسید که به هیچ وجه نباید به ایران اجازه داد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. ایران می‌بایست به تعهدات برجامی خود پای بند باشد و برجام را حفظ کند. ما نسبت به بازخواست از ایران در صورتی که این کشور به تعهدات برجامی خود عمل نکند، پایبندیم.

خبرگزاری «بازار» در گفت و گو با پروفسور «پل پیلار» عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا و استاد دانشگاه جرج تاون به بررسی این موضوع پرداخته است.

لازم به ذکر است که «پل پیلار» از اساتید دانشگاه «جرج تاون» آمریکا است و تاکنون مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست واحد تحلیل عملیات‌های سازمان سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

*وزارت خارجه آلمان پس از نشست مشترک وزرای امور خارجه ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در انگلیس اعلام کرد که بر سَر رد تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران توافق کردند. ارزیابی شما از این نشست چیست؟

سه کشور اروپایی از تداوم برجام حمایت کرده اند و امیدوار هستند تا توافق مذکور را علیرغم اقدامات دولت ترامپ زنده نگه دارند. سه کشور اروپایی نیز مانند سایر اعضای شورای امنیت با تحریکات آمریکا در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه مخالف هستند. آمریکا در حالی درصدد فعال کردن مکانیسم ماشه است که از توافق هسته ای با ایران خارج شده است.

اروپا می داند که برای حفظ برجام باید متحد و یکپارچه باشد. نشست مذکور نیز یکی از اقدامات آنها در این راستا ارزیابی می شود.

*انگلیس پس از این نشست تفسیر تقریبا متفاوتی از این نشست ارائه کرد و اعلام کرد نسبت به بازخواست از ایران در صورتی که این کشور به تعهدات برجامی خود عمل نکند، پایبندیم. این در حالی است که انگلیس پیش از این نیز اعلام کرده بود از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران باید به عنوان ابزار استفاده شود. این دیدگاه را چگونه می شود ارزیابی کرد؟

دیدگاه انگلیس در مورد این موضوعات واقعاً تفاوت قابل توجهی با سایر کشورهای اروپایی نداشته است. در صورت وجود، این فرانسه است که معمولاً در مورد لزوم پایبندی ایران به انجام تعهدات خود قاطعانه موضع می گیرد. برای سه کشور اروپایی، عبور بیش از حد ایران از برجام، حتی اگر این پاسخی به نقض برجام توسط ایالات متحده باشد، تلاش های سه کشور اروپایی را برای زنده نگه داشتن برجام پیچیده کرده است. بنابراین انگلیس و دیگر دولت های اروپایی همچنان در مورد کاهش بیش از حد تعهدات برجامی ایران و نیاز به بازگشت به انطباق کامل آن ابراز نگرانی می کنند.

*کشورهای اروپایی در تمدید تحریم تسلیحاتی با آمریکا همراهی نکردند و با فعال سازی مکانیسم ماشه نیز با واشنگتن همراهی نکردند، به نظر می رسد دلیل این موضع گیری های کشورهای اروپایی این باشد که ارزیابی شان این است ترامپ در انتخابات شکست می خورد. نظر شما چیست؟

کشورهای اروپایی مواضع دولت ترامپ در مورد این موضوعات را آنقدر غیر منطقی ارزیابی کردند که بدون توجه به چشم انداز انتخابات ایالات متحده باید با آنها مخالفت کرد. این امر به ویژه در مورد مکانیسم ماشه صادق است. آنها اعلام کردند ادعای دولتی که با صدای بلند و تأکید از توافق نامه خارج شد و سپس حق استناد به چیزی را که فقط توسط شرکت کنندگان در توافق نامه قابل استناد است، پوچ و بی اساس است. بنابراین پاسخ های اروپا به پیش بینی در خصوص انتخابات ایالات متحده بستگی ندارد. اما این واقعیت که نظرسنجی ها نشان از شکست ترامپ در انتخابات دارد کاملاً امکان پذیر است و تصمیم اروپا مبنی بر عدم رعایت ترجیحات ترامپ در مورد ایران و برجام را تقویت می کند.

*دولت ترامپ اعلام کرده در ۳۰ شهریور تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را عملیاتی می کنند. همراهی کشورهای دیگر با این موضوع چیست؟

احتمالاً اتفاق زیادی در ۳۰ شهریور رخ نخواهد داد. ایالات متحده در حال حاضر حداکثر تحریمهای خود علیه ایران را اعمال کرده است و دولت ترامپ قدرت بیشتری برای «اجرای» تحریمها علیه ایران ندارد. برخی از کشورها به دلایل مختلف از جمله کاهش اصطکاک با واشنگتن از فروش اسلحه به ایران خودداری خواهند کرد. اما سایر اعضای شورای امنیت، به استثنای جمهوری دومنیکن، همچنان می گویند که مکانیسم ماشه اتفاق نیفتاده است زیرا ایالات متحده حق استناد به آن را نداشته است.

کد خبر: ۴۱٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha