۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
کارگران به‌دنبال مرهمی برای زخم‌های زندگی/ دستمزدهایی که کفاف زندگی را نمی‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کارگران به‌دنبال مرهمی برای زخم‌های زندگی/ دستمزدهایی که کفاف زندگی را نمی‌دهد

اردبیل- کارگران قشری که چرخ‌های اقتصاد کشور را به گردش درمی‌آورند، این روزها با نان خالی سفره خود را پر می‌کنند.

نسرین آذرکیش؛ بازار: کارگرانی که همیشه به عنوان موتور محرک جامعه از آنان یاد می شود، حالا با شیوع کرونا و در شرایط بد اقتصادی موجود در جامعه، فریاد دردهایشان برای ادامه زندگی و تامین حداقل مایحتاج زندگی بصدا در آمده است.

بیکاری و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در روزهای کرونایی، بر دوش کارگران سنگینی می کند و دمار از روزگار آنها درآورده است بطوریکه هر روز ما شاهد افزایش خمودگی این قشر در زیر چرخ سنگین شرایط اقتصادی هستیم.

کارگران؛ قشری که چرخ‌های اقتصاد کشور را به گردش درمی‌آورند،  این روزها با نان خالی سفره خود را پر می‌کنند و اکنون به لحاظ دستمزد و نیز وضعیت شغلی، در تنگنا و شرایط سختی قرار گرفته‌اند.

البته کارگران در سال‌های گذشته هم، زندگی‌شان با دستمزدها و حقوق های اندک به سختی می‌گذشت اما حالا با شیوع کرونا و با توجه به داده های تورمی و افزایش قیمت کالاهای اساسی، سفره های این قشر روز به روز کوچکتر هم می شود بطوریکه این روزها روند حذف کالاها از سبد خانوارهای کارگری شتاب بیشتری گرفته است.  

با وجود حکایت های تلخ از وضعیت این روزهای زندگی کارگری، باید اذعان کرد با توقف حتی یک روز از فعالیت این قشر زحمتکش، تولید نیز متوقف خواهد شد؛  با اینکه قشر کارگری بخش مهمی از مشکلات کشور را بر دوش می کشد،  اما حمایتی از این فعالان صورت نمی گیرد و پیگیری مطالباتشان همچنان مغفول مانده است.

با وضعیت اقتصادی دستمزدمان کفاف زندگی را نمی دهد
یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بنده با وضعیت پیش آمده چند ماه است بیکار شده ام و از هزینه‌های زندگی همچون پرداخت اجاره بهای مسکن، حق بیمه، اقساط و دیگر مخارج زندگی نمیتوانم بر بیایم و تاکنون هیچ حمایت مالی و حتی حمایت‌های معیشتی دولت نیز به من تعلق نگرفته است.

عارف رضایی افزود: من کارگر یکی از کارخانجات اردبیل هستم که برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کردم که سازمان از من و همکارانمان شماره حساب و شماره شبا خواست که دادیم ولی متاسفانه بعد از گذشت ۶ماه هنوز این ماه و ماه میکنند و قول واریز می دهند اما دریغ از یک ریال.

صیانت از حقوق قشر کارگر از وظایف اصلی است
مشکلات قشر کارگری در حالی است که قاسم رحیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل اعتقاد دارد که کارگران از اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور هستند.

وی در این خصوص اظهار کرد: اداره تعاون به عنوان ضلع سوم مثلت کارگر، کارفرما و سیاست گذار، نقش تسهیل‌گری و کمک به حل و فصل مشکلات و اختلافات بین کارگر و کارفرما را به عهده دارد و صیانت از حقوق قشر کارگر از وظایف اصلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

رحیمی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اقتصاد جامعه و کسب و کار بیشماری را تحت تاثیر قرار داده و در چند ماه گذشته موجب بیکاری ۹ هزار کارگر بیمه شده در استان اردبیل شده است، افزود: برقراری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی رسته فعالیت‌های آسیب دیده از کرونا از مهم‌ترین اقدامات اداره کار از زمان شیوع کرونا در اردبیل تا به اکنون می‌باشد.

وی بیان کرد: از مدت شیوع کرونا تا پایان فروردین ماه، مرخصی استعلاجی و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری برای کارگران مبتلا به کرونا درنظر گرفته شده است که با احتساب فعالیت رسمی، بیمه بیکاری نیز شامل آنها شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل تصریح کرد: همچنین تمامی کارگران بیکار شده واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل از مزایای دریافت بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

خدمات ریالی که به دست کارگران نرسید
در این باره سجاد محمدحسن‌پور رئیس کانون کارگران ساختمانی شهرستان اردبیل با بیان اینکه هیچگونه حمایتی از کارگران روزمزد ساختمانی نشده است، گفت: قرار بر این بود که بسته‌های معیشتی در قالب کمک مومنانه برای کمک به صنف کارگران پرداخت شود اما تاکنون متاسفانه این اقدام نیز نتیجه‌ای در پی نداشته است و صنف کارگران ساختمانی اردبیل هیچ خدمات ریالی یا بسته معیشتی دریافت نکرده‌اند.

حسن‌پور تصریح کرد: در شرایط کنونی که معیشت قشر آسیب‌پذیر جامعه به سختی تامین می‌شود، نبود حمایت از این اقشار می‌تواند مشکلات و عواقب بسیار دیگری در پی داشته باشد و با توجه به شرایط جوی فصل کاری در استان مشکلات معیشتی کارگران بیشتر از سایر مواقع خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا کارگران فرصت زیادی برای تامین درآمد نداشتند، افزود: هم‌اکنون در سطح استان اردبیل نزدیک به ۵۲ هزار کارگر مهارت دیده فنی، ۲۱ هزار کارگر بیمه شده هست که ۲۶ هزار و ۷۰۰ کارگر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که امیدواریم مسئولان امر هرچه سریعتر به مشکلات این قشر رسیدگی کنند.

دولت برنامه‌های مناسبی برای حمایت از کارگران داشته باشد
نگاه حمایتی به کارگران البته نیازمند برنامه ریزی مناسب از سوی دولتمردان و البته نگاه ویژه مجلس نشینان به این قشر زحمت کِش است.  

در همین راستا صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اهمیت رفع مشکل و دغدغه‌های کارگران دولت باید در این زمینه برنامه‌های مناسبی برای حمایت از کارگران داشته باشد به خصوص در ایامی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار اختلال اساسی کرده است.

وی با اشاره به اینکه درصدد رفع مشکلات بیمه و تقویت ثبات شغلی کارگران هستیم، تصریح کرد: در راستای تقویت و به‌روزرسانی بیمه کارگران ساختمانی و بازنگری ضوابط بیمه قالیبافان و حل مشکلات افرادی که بیمه آنان قطع شده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یافته و جلسه‌های مکرر برگزار شده که به زودی در این زمینه به راهکارهایی دست پیدا می‌کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بدون شک ایجاد کارگروه مشترک بین فراکسیون کارگری مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حل مسائل و مشکلات پیش رو نقش خود را نشان خواهد داد، اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای رونق و توسعه برنامه‌های اقتصادی خواهیم کرد و در این خصوص، زمینه اشتغال‌زایی مناسب برای کارگران را فراهم می‌کنیم تا نگرانی آنان از این بیشتر ادامه‌دار نشود.
 
در هرحال با شیوع کرونا قشر کارگری در استان اردبیل چالش های گوناگونی را تجربه کرده اند؛ در این میان،  امنیت شغلی و معیشت از جمله مطالبات اصلی کارگران است که متاسفانه نبود حمایت جدی در قانون کار، سبب شده که بسیاری از کارفرمایان بدون قرارداد و بیمه از نیروی کارگران بهره بگیرند.

با این حال کم و بیش صدای دولتمردان و مجلس شورای اسلامی برای حمایت از این قشر به گوش می رسد اما نه‌تنها مسائل و مشکلات این قشر حل نمی‌شود، بلکه راه برای آنها دشوارتر هم می‌شود.

امید داریم دولتمردان از این تریبون صدای قشر ضعیف جامعه را بشنوند و چاره‌ای اساسی برای مشکلاتشان بیاندیشند.

کد خبر: ۴۱٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha