۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کنفرانس خودرویی مهر به آذر موکول شد/ تلاش برای پایان موازی کاری در صنعت خودرو
ایجاد پلت‌فرم گفت‌وگو ملی در صنعت خودرو؛

کنفرانس خودرویی مهر به آذر موکول شد/ تلاش برای پایان موازی کاری در صنعت خودرو

رئیس اولین کنفرانس پیشرفت‌های صنعت خودرو، گفت: این کنفرانس فقط منوط به برگزاری در سال جاری نبوده و سعی داریم آن را سالانه برگزار کنیم. با این سیاست ذینفعان موثر را جمع کرده در یک فضا علمی و صنعتی گفت‌وگو کنند.

بازار؛ گروه خودرو: سیاست‌های صنعت خودرو و توانایی آن در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های که برگزار می‌شود، تعیین و نمایش می‌دهند. باتوجه به مشکلات فعلی صنعت خودرو و توام با شیوع بیماری کرونا، نیاز جدی به برگزاری کنفرانسی برای بررسی مشکلات و یافتن راه‌حل مخصوص آن است. قرار بود در اواخر مهرماه سال جاری اولین کنفرانس پیشرفت‌های اخیر و روندهای آینده صنعت خودرو برگزار شود، اما به دلیل مسائل کرونا تغییر در برگزاری وجود خواهد داشت. برای بررسی محوریت این کنفرانس و بررسی چگونگی برگزاری آن با امیرحسین کاکایی رئیس این کنفرانس به گفت‌وگو پرداختیم.

* باتوجه به شیوع کرونا، اولین کنفرانس پیشرفت‌های اخیر و روندهای آینده در صنعت خودرو چه زمانی برگزار خواهد شد؟

این کنفرانس در ابتدا تصمیم به برگزاری در مهرماه داشت، اما به دلیل شیوع کرونا به آخر آذرماه سال جاری موکول شد.

* هدف اصلی برگزاری چنین کنفرانسی چیست و قرار هست چه راهکاری برای پیشرفت و کاهش مشکلات صنعت خودرو ارائه دهد؟

این کنفرانس با هدف ایجاد پلت‌فرمی برای گفت‌وگو ملی در صنعت خودرو برگزار خواهد شد. در شرایط فعلی ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلفی مشغول به ارائه طرح هستند. در فضای ملتهب فعلی صنعت خودرو، موازی کاری‌های انجام می‌شود که به جای حل مشکل منجربه ایجاد تنش خواهد شد. در سی سال گذشته نقدهای فراوانی به صنعت خودرو وارد و به جای ارائه راه‌کار سبب تداوم مشکل می‌شد.

* آیا این کنفرانس به صورت سالانه برگزار خواهد شد یا صرفا منوط به بررسی مشکلات صنعت خودرو در سال جاری است؟

این کنفرانس فقط منوط به برگزاری در سال جاری نبوده و سعی داریم آن را سالانه برگزار کنیم. با این سیاست ذینفعان موثر را جمع کرده در یک فضا علمی و صنعتی گفت‌وگو کنند. البته تنها با این گفت‌وگوها مشکلات حل نخواهد شد، بلکه چشم‌اندازی برای یافتن مسیر حل مشکل ارائه خواهند کرد.

* این کنفرانس از چند بخش تشکیل شده و آیا صرفا به صورت گفت‌وگویی بوده یا برنامه‌های دیگر نیز دارد؟

کنفرانس پیشرفت‌های اخیر و روندهای آینده در صنعت خودرو، مسائل روز و آتی صنعت خودرو را از جنبه‌های مختلفت و متعدد بررسی خواهد کرد. این کنفرانس دو بخش دارد، نخست اینکه در سطح سیاستگذاری کلان و جزئی کشور خودروسازی را دنبال می‌کند. برای پیش برد این اهداف از متخصصان سیاستگذاری در دانشگاه‌های مختلف دعوت به همکاری و مشارکت داشته‌ایم. بخش دوم این کنفرانس، بحث‌های فنی و مهندسی را دنبال خواهد کرد. با ساختن چنین محیطی می‌توان نظرات متفاوت شرکت کنندگان را دریافت و به نتیجه قابل اجرا برای حل آن رسید. با جمع آوری این نظرات به یک سیاست واحد خواهیم رسید تا راهکارهای لازم را اجرای و عملی کنیم. زمانی که سیاستگذاری داشته باشیم اما اطلاعات فنی نباشد، مساله ابتر خواهد بود.

* این کنفرانس در چند روز برگزار خواهد شد و چه برنامه‌های دارد؟

کنفرانس در سه روز برگزار خواهد شد که روز پایانی برگزاری کارگاه‌ها است. ولی پیش از آن نشست‌های متعددی را در هر یک از محورهای کنفرانس برگزار می کنند. سعی در پیگری ابعاد مختلف این صنعت را داریم.

* تاکنون چه تعداد کارشناس در این کنفرانس شرکت کرده‌اند و چند مقاله را دریافت کرده‌اید؟

تا کنون حدود ۲۰۰ مقاله دریافت و بررسی شده و بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این هدف مشارکت دارند. از صنعت نیز حامی اصلی انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان خودرو کشور بود و دو خودروساز بزرگ هم مشارکت دارند. هرچند که از ارگان‌های مختلف و شرکت مپنا نیز حضور پیدا کرده‌اند. ۲۸ خودروساز دیگر در کشور وجود داشته که به دلیل مشکلات اقتصادی و صنعتی رغبت کمتری برای حضور دارند. تلاش خواهیم داشت که ارتباط دانشگاه و صنعت در این حوزه ارتباط بگیرند. این کنفرانس مربوط به یک صنعت و بخش نبوده بلکه جاهای مختلف را نیز درگیر می‌کنیم که حدود ۶۰ نشست تخصصی را برگزار می‌کنیم.

* برای حضور در این کنفرانس آیا باید هزینه نیز پرداخت کرد؟

از آن جایی که یک این کنفرانس به شکل خصوصی و بدون حامی مالی برگزار خواهد شد، هزینه‌ای برای شرکت خواهد داشت. این کنفرانس در دو بخش مجازی و فیزیکی برگزار خواهد شد که تفاوت قیمتی نیز خواهند داشت. حضور عموم جامعه در این کنفرانس آزاد بوده که ظرفیت پذیریش ۳ هزار نفر خواهیم داشت. اما در کنفرانس‌های فیزیکی حدود ۳۰۰ نفر حضور فعال خواهند داشت. اگر تا آن زمان اوضاع صنعت خودرو خوب شود، شاید بخش مالی از سوی آن‌ها  تامین شود.

کد خبر: ۴۱٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha