۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
مشکلات ۱۴ واحد تولیدی استان سمنان بررسی شد/ احیای واحدهای تولیدی راکد
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات ۱۴ واحد تولیدی استان سمنان بررسی شد/ احیای واحدهای تولیدی راکد

سمنان- جلسه مشترک کارگروه رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با محوریت بررسی مشکلات ۱۴ واحد تولیدی استان و با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان در حاشیه سفر یک‌روزه محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به استان در حالی بعد از ظهر سه شنبه به میزبانی استانداری برگزار شد که مجموعاً مشکلات ۱۴ واحد تولیدی در آن مورد بررسی قرار گرفت. 

قبل از این نشست نیز هفت واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی سمنان مورد بازدید قرار گرفت درباره بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان و ارائه راهکارهایی مناسب برای رونق تولید و توسعه اشتغال پایدار در سطح استان سمنان بحث و تبادل نظر شد.

تأمین پارچه چادر مشکی از شرکت تولیدی الگانت سمنان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه بابیان اینکه در کشور در بحث تأمین‌ پارچه چادر مشکی نیاز بسیار جدی وجود دارد، اظهار داشت: با تعیین میزان نقدینگی و وصول درخواست از سوی متقاضی، تأمین تسهیلات و تضمین بازگشت سرمایه، شرکت تولیدی الگانت سمنان می‌تواند در بحث تأمین‌ پارچه چادر مشکی زنانه اقدام کند.

محسن صالحی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هزار و ۶۰۰ قلم کالا به دلیل وجود ظرفیت‌های تولید در داخل، دارای محدودیت واردات است، افزود: در صورت ورود شرکت الگانت در کنار سایر شرکت‌های فعال در این حوزه و تأمین سقف نیاز کشور در این بخش، می‌توان نسبت به تغییر و اصلاح تعرفه در خصوص واردات پارچه چادر مشکی نیز ورود کرد.

وی نرخ واحدهای راکد استان سمنان را ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در کشور ۲۱ درصد بوده که پایین بودن این نرخ در استان نشان از میزان پتانسیل و ظرفیت‌های قوی در سمنان است.

احیای ۴۵ واحد راکد در سمنان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صمت قرار است تا پایان سال ۳۰ واحد تولیدی راکد در استان سمنان احیا شود، تصریح کرد: علی‌رغم محدودیت‌های مالی این ظرفیت در استان وجود دارد تا میزان راه‌اندازی واحدهای راکد در سمنان تا ۴۵ واحد افزایش پیدا کند.

صالحی نیا بابیان اینکه باید تلاش شود تا سهم ‌استان از منابع و تسهیلات اعتباری به دلیل رتبه‌های مطلوب در شاخص‌های صنعتی و تولیدی استان در کشور، افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب‌های مختلف به بخش صنعت و معدن اختصاص پیداکرده که ۳۰ درصد منابع تسهیلاتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید این میزان به ۴۰ درصد ارتقاء یابد، اضافه کرد: تولیدات صنعتی کشور در پنج‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنایع کوچک ایران گفت: بهره‌برداری از یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌شده و بر این اساس مدیران مربوطه در استان سمنان نسبت به شناسایی واحدهایی که شرایط لازم رادارند اقدام کنند.

موافقت وزارت کشور با پرداخت تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی به عقاب افشان
معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور نیز در این نشست بابیان اینکه در سفر یک‌روزه خود به استان سمنان مشکلات هفت واحد تولیدی شهرک صنعتی بررسی‌شد، اظهار داشت: شرکت عقاب یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشور و خاورمیانه است که بر اساس گزارش و آمار از بازار خوبی نیز در داخل و خارج کشور برخوردار است.

بابک دین‌پرست با اشاره به اینکه با پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به این شرکت برای تقویت تولید در فازهای چندگانه و تدریجی به‌گونه‌ای که بانک عامل با مشکل بازگشت سرمایه و منابع مواجه نشود موافقت داریم، افزود: میزان تولید پارچه مشکی برای چادر زنانه در کشور بسیار ناچیز است که برای رفع این مشکل می‌توان از ظرفیت شرکت تولیدی الگانت سمنان بهره‌برداری کرد.

وی گفت: به دلیل نگرانی‌هایی که در خصوص تولید در این بخش وجود دارد سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به ورود به این صنعت ندارند و این در حالی است که شرکت الگانت سمنان از ظرفیت بسیار مطلوبی در این حوزه برخوردار است.

۲۱۷ معدن فعال در استان سمنان وجود دارد
معاون اقتصادی وزیر کشور بابیان اینکه در صورت بررسی کارشناسی و تخصصی همراه با تضمین بازگشت سرمایه جلوتر از تأمین اعتبار، می‌توان به تأمین و تکمیل نیاز کشور در این بخش ورود کرد، یادآور شد: در صورت ورود این شرکت و تکمیل سقف نیاز کشور، می‌توانیم شاهد تغییر تعرفه و ممنوعیت واردات کالا در این حوزه باشیم.

دین‌پرست در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد، بیان کرد: از این میزان ۴۳.۲ درصد غیرفعال هستند که با احیای ۱۰۰ درصدی معادن کشور، علاوه بر اینکه ۸۸۸ هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور فراهم می‌شود، ظرفیت تولید کشور در بخش معدن نیز به ۴۲۷ میلیون تن در سال ارتقاء می‌یابد.

وی بابیان اینکه در استان سمنان ۵۳۷ معدن وجود دارد که از این تعداد ۲۱۷ معدن فعال و ۳۲۷ معدن غیرفعال است، ابراز داشت: ۳۰ معدن از تعداد واحدهای غیرفعال استان در حال تجهیز است که با تجهیز این معادن و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و معین، با اولویت تقویت و توجه به بخش معدن، می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار مطلوبی را برای استان فراهم کند.

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به‌ضرورت رفع مشکلات واحدهای تولیدی بیان کرد: میانگین اجرایی شدن مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ۵۷ درصد است که اجرایی شدن ۷۴ درصد از مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع استان سمنان نسبت به شاخص کشوری بسیار مطلوب است.

اجرای طرح‌های انتقال پساب گامی مؤثر برای رفع کمبود آب در مناطق ویژه
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با تأکید بر لزوم اجرای طرح‌های انتقال پساب گفت: عملیاتی شدن این طرح‌ها گامی مؤثر برای رفع کمبود آب در مناطق ویژه اقتصادی گرمسار و سمنان خواهد بود.

فتحعلی محمد زاده در جلسه مشترک کارگروه رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان بیان کرد: طرح‌ انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان به منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در دست مطالعه است.

وی بابیان اینکه پساب این شهر به ظرفیت ۳۵۰ لیتر بر ثانیه قابل‌انتقال است، افزود: در فاز اول این طرح ۱۰۰ لیتر بر ثانیه تصفیه و برای منطقه ویژه اقتصادی و شهرک بزرگ سمنان انتقال و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه با ظرفیت‌سازی صورت گرفته در شهرک‌های صنعتی بالغ‌بر ۷۶ درصد واحدهای تولیدی درون شهرک‌های صنعتی تحت پوشش شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه قرار دارد، خاطرنشان کرد: نیمی از اعتبار موردنیاز برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی توسط دولت و نیمی دیگر از محل اعتبارات داخلی و استانی تأمین می‌شود.

محمد زاده با اشاره به اقلیم این استان ابراز داشت: توسعه صنعتی در سمنان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تحقق آن مستلزم تأمین آب از منابع مختلف ازجمله استفاده از پساب‌ شهرهای مسکونی و صنعتی است.

وی اضافه کرد: پس از انجام کارهای مطالعاتی و طراحی با کمک مدیران ارشد و استاندار سمنان تأمین اعتبار منابع مالی لازم، خط انتقال پساب تصفیه‌خانه شهر سمنان به شهرک و منطقه ویژه اقتصادی سمنان انجام شود.

ارتقای ظرفیت ۱۰۲ واحد تولیدی فعال در استان سمنان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز در این نشست بابیان اینکه ۱۰۲ واحد تولیدی فعال در استان ارتقای ظرفیت داده‌شده است، اظهار داشت: ۹۹ واحد راکد در سمنان به‌ چرخه تولید برگشت و ۹۸ طرح سرمایه‌گذاری با پیشرفت بالای ۶۵ درصد به بهره‌برداری رسید.

علیرضا شریفی نژاد بابیان اینکه ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات کرونا به متقاضیان پرداخت‌شده است، افزود: نیاز است تا به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بخش معدن و توسعه شاخص‌های اقتصادی استان، میانگین حقوق دولتی مکتسبه معادن استان از هشت درصد فعلی به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ۸۱ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و ۹۷.۷ درصد تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان جذب‌شده است، گفت: طی سال گذشته ۳۹۳ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ و ۱۱ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید نیز به واحدهای تولیدی استان پرداخت‌شده است.

معاون استاندار سمنان با اشاره به اینکه ایجاد ۱۰ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در طول سال‌جاری برای استان برنامه‌ریزی‌شده است، ابراز داشت: در پنج‌ماهه نخست سال جاری، تاکنون ۲۶ درصد از تعهدات دستگاه‌های اجرایی مربوطه با ایجاد دو هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی، محقق شده است.

قوانین حمایت از تولید بر اساس جنگ اقتصادی تهیه و تدوین شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان هم در این جلسه اظهار داشت: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و طبیعی است که قوانین حمایت از تولید نیز باید بر اساس جنگ اقتصادی تهیه و تدوین شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای با تأکید بر اینکه در مقابل تحریم‌های اقتصادی که دشمنان بر کشور وارد آورده‌اند، تحریم‌های داخلی نیز به تولید و صنعت ضربه میزند، تصریح کرد: ترخیص کالاهای موردنیازی که برای تقویت تولید و حل مشکلات صنایع وارد کشور و در گمرک دپو شده است در راستای تقویت تولید و تسهیل گری در امر صنعت در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است تا بانک‌ها برای تقویت تولید، حمایت از سرمایه‌گذاری و صنعت، در خصوص پرداخت تسهیلات و ارائه تضامین تسهیل کنند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی هیچ‌گونه مخالفتی با برگشت ارز حاصل از صادرات کالا نداشته و ندارد اما نیاز است زیرساخت‌های تحقق این مهم توسط دولت فراهم شود.

 تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس در شرکت عقاب افشان سمنان
رئیس هیئت‌مدیره گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان سمنان نیز در این جلسه بابیان اینکه این شرکت بالاترین رتبه را در بخش ناوگان حمل‌ونقل مسافری کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: شرکت عقاب افشان ۲۰ شرکت زیرمجموعه وابسته داشته که محصولات این شرکت‌ها بر اساس استانداردهای روز دنیا و بر اساس قیمت‌های جهانی است.

عبدالله اکبری راد با تأکید بر اینکه صادرات محوری، اصل کلیدی مجموعه گروه شرکت‌های تولیدی عقاب افشان است، تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم تحریم‌های شدید اقتصادی خارجی توسط دشمنان، همراهی و مساعدت داخلی نیز برای تقویت از تولیدات داخلی ضعیف است.

وی بابیان اینکه شرکت تولیدی عقاب افشان تولیدکننده محصولات باکیفیت چهار ستاره است، خاطرنشان کرد: سالانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس را دارد درحالی‌که نیاز سالانه کشور چیزی حدود سه هزار دستگاه است.

ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار در کشور
‌ رئیس هیئت‌مدیره گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان سمنان با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از تولیدات این شرکت با استفاده از صنعت و تجهیزات داخلی و ملی است، افزود: ظرفیت بسیار مطلوبی در این گروه صنعتی وجود دارد و آمادگی لازم برای تأمین و تولید تمام نیاز کشور در حوزه حمل‌ونقل مسافری و تولیدات محصولات مرتبط با این حوزه وجود دارد.

اکبری‌راد خاطرنشان کرد: ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس توسط مجموعه عقاب افشان، به طرح نوسازی ناوگان ‌حمل‌ونقل مسافری کشور اختصاص یافت و امروز اتوبوس باکیفیت مشابه محصولات شرکت عقاب افشان، با ۵۰ درصد قیمت بالاتر نسبت به قیمت تولیدات این ‌مجموعه، در اروپا ارائه می‌شود همچنین با تقویت این صنعت، به‌طور میانگین ۳۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار برای کشور تأمین خواهد شد که این امر باید مورد توجه ویژه از سوی دولت قرار گیرد.

گفتنی است معاونان وزیر صمت و کشور پس از این نشست سمنان را به مقصد تهران ترک کردند.

کد خبر: ۴۱٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha