۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
حرکت یک کارخانه ورشکسته به سمت تولید/ چوب و کاغذ از صفر تا ۱۰۰
بازار گزارش می‌دهد؛

حرکت یک کارخانه ورشکسته به سمت تولید/ چوب و کاغذ از صفر تا ۱۰۰

ساری- چوب و کاغذ مازندران که به دلیل ورشکستگی قرار بود به ثمن بخس واگذار شود اکنون با تغییر مدیریتی و طراحی برنامه توسعه، در آرزوی مبدل شدن به قطب تولید کاغذ در کشور و خاورمیانه است.

بازار؛ گروه استان ها: اگرچه خصوصی خواری همانند کابوسی بر سر چوب و کاغذ سایه انداخته است اما به رغم همه چالش ها و مشکلات، این صنعت در راستای افزایش سهم خود از تولیدات کشور درحال برنامه ریزی است.

طی بیش از ۳۰ سال گذشته بیش از سه میلیون تن انواع محصولات به ارزش یک میلیارد یورو در چوب و کاغذ مازندران تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد و این کارخانه درصدد است تا سهم خود در بازار تولیدات را به ۲۵ درصد افزایش دهد.

در حال حاضر چوب و کاغذ به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ تحریر و روزنامه در کشور به شمار می رود و در تولید برخی از گونه ها و اقلام در خاورمیانه منحصر به فرد است.  به رغم تولید انحصاری این کارخانه در برخی محصولات، دست هایی پشت پرده درصدد واگذاری آن از طریق مزایده به بخش خصوصی بودند که با مطالبه عمومی، اجرای این طرح فعلا منتفی شده است.

به رغم تولید انحصاری این کارخانه در برخی محصولات، دست هایی پشت پرده درصدد واگذاری آن از طریق مزایده به بخش خصوصی بودند که با مطالبه عمومی، اجرای این طرح فعلا منتفی شده است

در حال حاضر بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بزرگترین کارخانه کاغذسازی مازندران مشغول کار هستند.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران ارزش تولیدات این کارخانه از زمان تاسیس تاکنون را یک میلیارد یورو ذکر کرد و با اظهار اینکه چوب و کاغذ به قطب تولید کاغذ در کشور تبدیل می شود، گفت: سهم این شرکت طبق برنامه توسعه به ۲۵ درصد افزایش می یابد.

مصطفی سعیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه برنامه اصلی ما خروج از حالت سنتی و تبدیل به صنعتی مدرن است، افزود: سیستم فروش را باید مکانیزه کنیم و در این راستا مطالعات بازار را در حوزه داخل و خارج راه اندازی خواهیم کرد.

تولید مشارکتی جزو برنامه های چوب و کاغذ است
وی با اظهار اینکه برنامه مطالعاتی صادراتی خواهیم داشت، تامین نقدینگی را از جمله مشکلات ذکر کرد و گفت: طی چهارماه اخیر فضا را به سمت تولید مشارکتی پیش بردیم تا علاوه بر تولید مستمر مسئله نقدینگی را حل کنیم.

سعیدی با اظهار اینکه در حال تولید و تلفی محصولی جدید از ترکیب باگاس و چوب برای تامین مواد اولیه در شرکت هستیم، اظهار داشت: با رونمایی از این محصول، هزینه ها و قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت و گامی در راستای خودکفایی محسوب می شود.

وی با اظهار اینکه طبق مصوبه ستاد تسهیل، بهره برداری از درختان افتاده و شکسته نیز باید برای تامین مواد اولیه در دستور کار قرار گیرد، افزود: طبق مصوبه تهیه شده باید از این درختان برای تامین مواد اولیه از درختان شکسته و افتاده استفاده کنیم.

سعیدی با اشاره به نقش این کارخانه در تامین کاغذ کتب درسی و روزنامه ها یادآور شد: سال گذشته قرار بود ۱۰۰ میلیون یورو ارز نیمایی برای واردت چوب داده شود که تامین نشد و مجبور شدیم با ارز آزاد نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنیم.

سعیدی ظرفیت سالانه شرکت را ۱۷۵ هزار تن ذکر کرد و گفت: از ابتدای راه اندازی کارخانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کاغذ تولید شده که بخشی را در بازار داخل عرضه و بقیه را صادر کردیم.

وی ارزش تولیدات محصولات کارخانه را بالغ بر یک میلیارد ریال یورو بیان کرد و گفت: ۲۰ درصد سهم کاغذهای گرافیکی و غیرصنعتی را در کشور داریم و قادر به تامین ۱۰۰ درصد نیاز آموزش و پرورش هستیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با عنوان اینکه تنها تولید کننده کاغذ تحریر و روزنامه در کشور هستیم گفت یک گرید کاغذ آن در خاورمیانه انحصاری است.

در حالی که چوب و کاغذ مازندران در مسیر صنعتی شدن و توسعه قرار دارد، بسیاری از صاحبنظران و فعالان اقتصادی، عرضه این کارخانه در بورس و جلوگیری از واگذاری آن به بخش خصوصی را راهکاری اساسی عنوان می کنند.

فرجام خصوصی سازی خصوصی خواری است
محمد فلاح استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار به اشاره به اشتغال شمار زیادی از جوانان و فرزندان در کارخانه چوب و کاغذ و نقش آن در اقتصاد استان، می گوید: بررسی ها نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در استان به خصوصی خواری و شکست منجر شده است و نباید با این بهانه این سرمایه ملی را در استان حراج گذاریم.

وی رفع مسائل مدیریتی را از جمله نیازهای چوب و کاغذ برای توسعه بیان کرد و گفت: هم اکنون این کارخانه بزرگ با اشتغال اندک مشغول کار است و با رفع مشکلات و چالش ها می توان حجم اشتغال را چندبرابر گسترش داد.

وی تامین مواداولیه را از مهمترین نیازهای صنعت چوب و کاغذ برشمرد و گفت: با اجرای طرح تنفس جنگل ها، بسیاری از شرکت های وابسته از جمله چوب و کاغذ برای تامین مواد اولیه دچار چالش شدند و با آنکه مقرر شد از درختان افتاده و شکسته استفاده کنند اما تاکنون محقق نشده است.

با اجرای طرح تنفس جنگل ها، بسیاری از شرکت های وابسته از جمله چوب و کاغذ برای تامین مواد اولیه دچار چالش شدند و با آنکه مقرر شد از درختان افتاده و شکسته استفاده کنند اما تاکنون محقق نشده است

نصراله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندارن نیز با اظهار اینکه خصوصی سازی امری پسنده است ولی متاسفانه تاکنون به بدترین شکل ممکن اجرا شده است، افزود:تجربه خصوصی سازی در زمینه نساجی، چیت سازی و غیره نشان می دهد که در این راه موفق نبودیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برخی کارخانه های قدیمی به دلیل اشتباه در روند اجرای خصوصی سازی به خاک سیاه نشانده شده است، چوب و کاغذ را از جمله برندهای مازندران یاد کرد و خواستار حفظ این سرمایه ملی و برند شد و گفت: باید از تبدیل سرنوشت آن شبیه چیت سازی و نساجی جلوگیری کرد.

وی همچنین ادامه داد: هیچ تضمینی برای تداوم ریل تولیدی با خصوصی سازی وجود ندارد و باید نسبت به این مسله حساس بود.

چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر با مدیریت جدید تلاش دارد تا به برنامه های توسعه طراحی شده دست یابد و تبدیل به قطب تولیدی از یک سو و ورود به بازارهای هدف و خارجی مهمترین برنامه این شرکت است که رسیدن به آن مستلزم پیشگیری از اجرای طرح های شتابزده ای چون خصوصی سازی است.

شرکت صنایع چوب و کاغذ بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ در ایران و خاورمیانه به ظرفیت بیش از ۱۷۰ هزار تن به شمار می‌رود که باهدف کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ تأسیس‌شده است و خطر واگذاری و رقم خوردن سرنوشتی شبیه شرکت نیشکر این کارخانه را تهدیدمی‌کند.

کد خبر: ۴۱٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha