۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
۸۰ درصد نیازهای کشور در بخش کشاورزی تولید داخل است/ مشکلات را درک می کنیم
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:

۸۰ درصد نیازهای کشور در بخش کشاورزی تولید داخل است/ مشکلات را درک می کنیم

شیراز- قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد نیازهای کشاورزی کشور در داخل تولید می شود و ما نیز برای رفع مشکلات این بخش تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، عباس کشاورز ظهر سه شنبه در همایش تبیین رویکردهای بخش کشاورزی استان فارس و شروع سال زراعی جدید  با اشاره به شرایط کشور از نظر فشارهای سیاسی افزود: مجموعه  وزارت جهاد کشاورزی تمام وقت در پی حل مشکلات و تسریع فعالیت های جاری هستند برای اینکه مشکلات  پیش بینی نشده را حل کنند.

وی اظهار داشت : برخی تصور می کنند  که تلاش کم است و خدای نکرده کسی بی توجه است و کسی درک نمی کند کشاورز و دامدار چه مشکلاتی دارند همین شرایط ایجاد شده مسوولیت ما را بیشتر کرده است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز خود را از تولید داخلی تامین می کنیم و وضعیت کشاورزی ما قابل قبول است افزود : صادق ترین خدمتگزاران در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و حال تلاش آنان این است که وضعیت رشد کشاورزی با همه مشکلات مثبت است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  باید به موضوع امنیت غذایی، شرایط کشور و نیاز امروز کشور بیشتر توجه کنیم افزود: در کشاورزی در مواردی پیشرفت داشتیم و تولید عملکرد برخی محصولات ما عالی است  است و برخی از کشاورزان ما در دنیا نفر اول و رکوردار هستند.

وی در ادامه با اشاره به مساله سرمایه در کشاورزی بیان کرد: سرمایه کشاورزی ناچیز است، در دهه ۷۰ سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۵ درصد بوده اما در حال حاضر به هفت درصد رسیده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به جز اقتصاد، وظیفه حفظ منابع طبیعی را دارد که این وظیفه سودی ندارد و هزینه دارد.

قائم مقام وزیر کشاورزی در ادامه با اشاره به  وضعیت کشاورزی در استان فارس گفت: استان فارس در بعضی موارد خود را خوب تطبیق داده است و پیشرفت به سزایی داشته است  اما در بعضی موارد  نتوانستیم دیگران را با خود همراه کنیم.

کشاورز با یادآوری اینکه در سال ۹۶ تا مرز خودکفایی شکر پیش رفتیم گفت : اما در سال ۹۸ ، یک میلیون و ۷۰۰ هزارر تن شکر وارد کردیم، باید از ظرفیت کشور استفاده کنیم تا نیازی به واردات نباشد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه های قند فارس در کشت پاییزه چغندر قند همراهی خوبی نمی کنند و برخی به دنبال فروش زمین هستند اظهار داشت :  این روش دوستی و همکاری و حمایت از تولید ملی و جهش تولید نیست.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین به تولید محصول کینوا در استان فارس اشاره کرد و گفت: عملکرد این محصول در استان فارس رکورد جهانی است و اگر صنعت غذای دارویی نیز کنار آن بیاید فرصتی بی نظیر در اختیار استان قرار میگیرد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مورد توسعه کشت کلزا و گندم استان فارس خوب عمل کرده است، استان فارس یکی از ۲ استان انحصاری در اجرای طرح گندم بنیان است که توانست با آب کمتر، تولید بیشتر و ایجاد باور در کشاورز و هزینه کمتر را به خوبی دنبال کند.

وی ادامه داد: در زمینه پنبه فارس نگین حفظ پنبه کشور است و اگر این مجموعه را نداشتیم هشت سال دیگر باید پنبه را در کتاب درسی به دانش آموزان معرفی می کردیم.

رونمایی از ۳۲ کتاب تهیه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی و سامانه سمیت (مربوط به سازمان تعاون روستایی) از برنامه های این همایش بود.

کد خبر: ۴۱٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha