۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
اول سال پیش بینی فروریختن تالار بورس و افزایش قیمت ارز را به دولت هشدار دادیم
گزارش «بازار» از علل به هم ریختگی بازارها و بی توجهی مسئولان؛

اول سال پیش بینی فروریختن تالار بورس و افزایش قیمت ارز را به دولت هشدار دادیم

کارشناسان می گویند؛ هشدار افزایش نرخ ارز و سکه در پی توجه ویژه دولت به بازار سرمایه را شش ماه پیش به مسئولان دولتی دادیم، اما آنها گوش نکردند این در حالی است که اکنون هم بازار سرمایه فروریخته است و هم نرخ ارز و سکه جهشی بالا می رود.

اسد الله خسروی؛ بازار: پس از رشد بی حد و حصر شاخص ها در بازار سرمایه و ورود همگانی به این بازار برای سود آوری در کنار تشویق و حمایت دولت از سرمایه گذاران، شاخص ها روز به روز مثبت می شد و خیلی ها توانستند از این بازار وسیع پر سود به سود های هنگفتی برسند.  

به عقیده کارشناسان هر چند سرمایه گذاری در بازار سرمایه به عنوان بازاری شفاف و رسمی می تواند اقدامی درست و بجا باشد اما اینکه چرا دولت بستر ورود همه آحاد مردم را برای ورود به این بازار آماده کرد و بازار از ابتدای سال با وجود رشد اقتصادی منفی کشور و محدودیت صادرات و... با رشد و رونق همراه بود، جایی سئوال دارد. جالب اینجاست که زمانی که بازار سرمایه در حال رشد بود و شاخص ها هرروز رکورد جدیدی را به ثبت می رساندند تمام بازارهای دنیا به دلیل شیوع کرونا با افت شدید همراه بودند.

ورود طبقه متوسط جامعه به بورس و زیانی که نصیب آنها شد 
از طرفی چندی پیش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارتهران از صدور ۴.۵ میلیون کد بورسی در سال جاری خبر داد و اعلام کرد؛ از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط تازه واردها به بازار سرمایه شده است. قالیباف اصل با بیان اینکه در طول سال های گذشته زیاد شنیده می شد که طبقه متوسط در کشور کم شده است، بیان داشت: بنظرم بازار سرمایه جایی است که می تواند قشر و طبقه متوسط را در کشور تقویت کند زیرا مردم با حضور در بازار سرمایه، سهامدار بنگاه های سرمایه ای می شوند و کارآفرین هم کار می کند و با طرح های توسعه ای هم مردم منتفع می شوند و هم نهایتا اقتصاد کشور منتفع می شود.

این سخنان رئیس سازمان بورس در حالی مطرح است خیلی از همین قشر متوسط جامعه که عموما کارمند بودند به بورس اعتماد کرده و سرمایه های اندک خود را در این بازار گذاشتند اما اکنون با زیان مواجه اند.

از دید کارشناسان تشویق به سرمایه گذاری در بازار سرمایه زمانی درست و اصولی است که سرمایه های ورودی به بورس در بازار ثانویه دست به دست نشود و سرمایه ها برای توسعه تولید و انجام کارهای زیر ساختی انجام شود نه اینکه نقدینگی در بین سهامداران بچرخد بدون اینکه به تولید کمکی شود.

دولت به هشدارهای اقتصاددانان در پیش بینی بازار سرمایه و ارز اعتنایی نکرد
کامران ندری اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با «بازار» درباره علت افت خیر و خیز بازار سرمایه و ارز گفت: ما به عنوان کسانی که اقتصاد خوانده ایم و از تبعات و آثار برخی تصمیم گیری های اقتصادی مطلع هستیم، اوایل سال جاری پس از رشد بی منطق شاخص ها در بازار سرمایه و حمایت آشکار دولت از این بازار، هشدارهای لازم را به مسئولان دادیم و اعلام کردیم که چسبیدن به بورس و بی توجهی به عواقب سایر بازار ها با این اقدام چند ماه دیگر خود را نشان می دهد و این موضوع باعث می شود که در صورت ریزش شاخص ها، سرمایه ها به بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن برود و باعث رشد قیمت ها در بازارهای موازی شود اما کسی به پیشنهادها و توصیه ها ی ما گوش نکرد.

وی با بیان اینکه بی توجهی ها و سهل انگاری مسئولان نسبت به هشدار کارشناسان اقتصادی نسبت به اصلاح  برخی تصمیمات و توجه به آینده قیمت ها در بازارها موجب شد تا اکنون هم شاخص بورس به شدت بریزد و هم سهامداران به بازارهای موازی هجوم ببرند که نتیجه آن رشد جهشی قیمت هایی است که این روزها در بازار ارز، سکه و خودرو شاهدیم.

افزایش نرخ ارز حاصل سیاست های غلط دولت است
این کارشناس اقتصادی درباره علل افزایش نرخ ارز و سکه در بازار تصریح کرد: همانطور که گفته شد؛ افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه نتیجه سیاست های غلطی چون بها دادن به بازار سرمایه است چرا که اکنون بخش عمده ای از این سرمایه گذاران با ریزش شاخص ها، بورس را ترک کرده و با کوچ به بازار ارز و سکه باعث تحریک تقاضا و افزایش قیمت در این بازار شده اند چرا که می خواهند ارزش سرمایه هایشان افت نکند و از این بازار نیز سودآوری کنند.

وی درادامه گفت: بانک مرکزی به هوای بازگشت ارزهای صادراتی و تامین نیاز متقاضیان به این کالا در صورت افزایش قیمت، بازار ارز را رها کرد. اما برخلاف وعده صادر کنندگان ارز آنچنانی به کشور برنگشت در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز در عرضه این کالا به بازار با هدف متعادل کردن قیمت ها حساس شده و نمی خواهد محدود منابع ارزی کشور را برای ساماندهی قیمت ها به بازار تزریق کند.

ارزی که برنگست
ندری اضافه کرد: در شرایطی که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در کشور بشدت کاهش یافته است، بنابراین توجه و تمرکز دولت بخصوص بانک مرکزی در کسب درآمد ارزی از محل صادرات غیر نفتی است اما متاسفانه دستیابی به این نوع ارز نیز اکنون مشکل آفرین شده است.

وی به جولان سرمایه گذاران بازارسرمایه در بازارهای موازی پس از افت شاخص ها اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران بورسی زمانی که با ریزش شاخص ها و زیان مواجه شدند، این بازار را برای سود آوری ترک کردند و اکنون برای حفظ سرمایه هایشان به خرید سکه و ارز روی آورده اند این در حالی است که ما این روزها را پیش بینی کرده بودیم اما هشدارها مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار نگرفت.

بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز دچار سردر گمی شده است
همچنین پیمان مولوی دبیرانجمن اقتصاددان ایران نیز در گفتگو با «بازار» درباره علت رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه،  گفت: بانک مرکزی در مدیریت بازار دچار سر درگمی عجیبی شده است، یک روز برای جلوگیری از رشد قیمت ها به بازار ارز می ریزد و خریداران برای دریافت آن صف تشکیل می دهد یک روز دیگر عرضه ارز را متوقف می کند و می گوید ما نمی خواهیم شاهد سفته بازی و سوداگری در بازار باشیم. این در حالی است که عرضه و تقاضا همیشه تعیین کننده قیمت ها است و بانک مرکزی باید در مدیریت این بازار مهم اقتصادی بسیار حساس و کوشا باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه گذاران بورسی باعث شده اند که با ورود به بازار ارز و سکه قیمت ها در این بازار افزایشی شود؟ اظهارداشت: البته رشد قیمت ها در بازار ارز عمدتا به دلیل محدودیت در عرضه و تقاضای بالا در این بازار است، اما ورود خیلی از سرمایه گذاران خرد و غیر حرفه ای از بورس در بازار ارز و سکه با هدف سودآوری و حفظ ارزش سرمایه ها دور از ذهن نیست چرا که آنها با هجوم به این بازار تقاضا را افزایش و این موضوع به گرانی ارز و سکه منجر شده است.

کد خبر: ۴۱٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha