۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
افت تقاضای نفت تا انتهای ۲۰۲۱ ادامه دارد
طبق گزارش اخیر سازمان اوپک

افت تقاضای نفت تا انتهای ۲۰۲۱ ادامه دارد

اوپک گزارشی در مورد بازار نفت در سال جاری و سال آینده ارایه داد و اعلام کرد در سال بعد تقاضای نفت دنیا ۱.۱ میلیون بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این در حالیست که بسیاری از تولید کنندگان غیر اوپکی تولید خود را افزایش داده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: چند روز قبل از جلسه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، این سازمان گزارش تازه ای در مورد بازار نفت دنیا ارایه داد و در این گزارش اعلام کرد که با وجود مشاهده احیای عرضه نفت و از سر گیری فعالیتهای تولیدی در بسیاری از حوزه های شیل در امریکا ولی همچنان تقاضا در سطح پایینی قرار دارد و انتظار افزایش تقاضا هم وجود ندارد. طبق این گزارش  تقاضای نفت در دنیا تا انتهای سال بعد احیا نمی شود و باید از سیاستی برای مقابله با اثر گذاری این مساله روی قیمت نفت در پیش گرفت.

به دنبال ارایه این گزارش رسانه های دنیا این سوال را مطرح کردند که آیا اوپک تصمیم دارد در جلسه آتی خود  بازهم تولید را کمتر کند یا اینکه به تولید در همین سطح کنونی ادامه خواهد داد؟

وب سایت ریگزون در گزارش اخیر خود نوشت: «در ماه اوت سال جاری اعضای اوپک تولید را ۷۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده بودند. این سیاست در شرایطی اجرا شد که تحلیل گران این سازمان پیش بینی کرده بودند میزان تقاضای نفت در دنیا نه تنها رشدی نکرده است بلکه باله بر یک میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی های قبلی بود. این سیاست بحث برانگیز در سازمانی که نقش مهمی در بازار نفت و تعیین قیمت آن دارد، باعث شد تا این سوال ایجاد شود که آیا در پشت پرده بازار نفت اتفاقاتی افتاده است که دنیا از آنها بی خبر است؟ آیا اوپک بازهم برای از میدان به در کردن تولیدکنندگان نفتی در غرب به خصوص در امریکا  تولید خود را افزایش داد تا قیمت کاهش یابد و تولید نفت شیل امریکا صرفه اقتصادی نداشته باشد؟

جلسه مجازی اوپک برگزار خواهد شد
سوالاتی که این روزها در میان فعالان صنعت نفت و اقتصاددانان شنیده می شود، سوالات کلیدی و مهمی است. سوالاتی که بسیاری  انتظار دارند بخشی از انها در جلسه روز سه شنبه اعضای اوپک پاسخ داده شود. اویل پرایس در این زمینه  نوشت: «قرار است جلسه ای مجازی در روز سه شنبه بین وزرای نفت اوپک برگزار شود و در این جلسه نتیجه سیاست کاهش تولید نفت  مورد ارزیابی قرار می گیرد. سوال اصلی در این جلسه این است که آیا سیاست کاهش تولید نفت توانست بازار را اصلاح کند و باعث افزایش قیمت نفت شود یا اینکه تنها میزان درآمد کشورهای صادر کننده نفت را کاهش داد.»

 اویل پرایس در ادامه گزارش خود با اشاره به این مساله که قیمت نفت در بازار جهانی حول و حوش ۴۰ دلار در نوسان است، نوشت: «به نظر می رسد طرح این سوال در شرایط کنونی بازار، بی مورد باشد. اگر اوپک تولید را کاهش ندهد دوباره شاهد سقوط قیمت در بازار خواهیم بود. مساله ای که برای هیچ کشوری مطلوب نیست.»

تقاضای نفت در دنیا کاهش یافته است
طبق گزارش منتشر شده  توسط اوپک تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی تقاضای نفت در دنیا روزانه ۷۶۸ هزار بشکه در روز کمتر خواهد شد. در نتیجه این پیش بینی در سال جاری میزان تقاضای روزانه نفت در دنیا ۹.۴۶ میلیون بشکه کمتر از سال قبل خواهد بود و  متوسط مصرف روزانه نفت در جهان به مرز ۹۰.۲۳ میلیون بشکه می رسد. در حالیکه در سال قبل مصرف روزانه نفت در دنیا بالغ بر ۹۹ میلیون بشکه در روز بود و پیش بینی ها از گذشتن میزان تقاضا از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱ خبر می داد.

اویل پرایس در این زمینه نوشت: «در روزهایی که تقاضای نفت در دنیا کاهش پیدا می کند و کشورهای غیر اوپکی برای حفظ صنعت نفت خود اقدام به افزایش تولید کرده اند، به نظر می رسد عاقلانه ترین سیاست برای اوپک کاهش تولید باشد. سیاستی که از بازار نفت در این دوره بحرانی اقتصادی حمایت می کند. البته در گزارشهای قبلی پیش بینی شده بود تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۱ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر شود و این سازمان روزانه ۲۸.۲ میلیون بشکه نفت را وارد بازار جهانی کند. اما تخلف برخی کشورها از سهمیه تولیدی سازمان باعث شده است تا نگرانی های زیادی در مورد شرایط بازار در سال آتی وجود داشته باشد.»

آیا به پایان عصر نفتی نزدیک می شویم
سایت ورلد اویل با اشاره به تحولات اخیر بازار نفت و سیاستهایی که بسیاری از شرکتهای نفتی بزرگ غربی در پیش گرفته اند نوشت: «شاید ما در حال ورود به عصر تازه ای هستیم. عصر نفتی در حال پایان است و منابع انرژی احیا شدنی جایگزین نفت در اقتصاد دنیا می شود. این تحول بزرگ را می توان در کاهش تقاضای نفت و کاهش سرمایه گذاری غول های نفتی در این بازار دید. باید در نظر داشت که در مقابل این تغییر مقاومتهای زیادی وجود خواهد داشت همانطور که برای گذر از چوب یا زغال سنگ به عنوان منبع انرژی مقاومت های زیادی وجود داشت. در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا و در روزهایی که مساله تغییرات جوی و اثرات منفی آن روی اقتصاد دنیا بسیار مشهود است، عصر نفتی در دنیا هم در حال اتمام است و باید خود را برای این تحول بزرگ هم آماده کنیم.»

کد خبر: ۴۱٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha