۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کشاورزان انصراف دادند
گزارش بازار از افزایش بی سابقه قیمت کود و سم

کشاورزان انصراف دادند

بجنورد- دولت به یکباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مربوط به واردات کود شیمیایی و سموم را حذف کرده و به ارز نیمایی منتقل کرد و همین باعث افزایش سرسام آور قیمت کود و سموم و در عین حال انصراف کشاورزان از کشت پائیزه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است این بخش به علت ارتباطات گسترده ای که با سایر بخش های اقتصادی دارد میتواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار و ارز آوری و رشد صنعت را فراهم کند.

بنابراین کشورهای در حال توسعه برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی باید بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورند و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تامین غذا، رفاه جامعه، تولید ناخالص ملی و در نهایت رشد اقتصاد ملی ایفا می کند، آن را سرلوحه برنامه های اقتصادی خود قرار دهند.

در استان خراسان شمالی حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که هم اکنون این کشاورزان در بیش از ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی می کنند.

یکی از مهم‌ترین شاخص های توسعه استان خراسان شمالی با توجه به توپوگرافی و وضعیت آب و هوایی و خاک حاصلخیز زراعی، بخش کشاورزی و دامپروری است.

در این استان با توجه به شرایط اقلیمی که دارد، انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل پنبه و از محصولات باغی گردو، گیلاس، سیب، پسته وحشی و زیتون به عمل می آید.

حال با قرار گرفتن در آستانه برداشت محصولات باغی و کشت پاییزه محصولات زراعی، افزایش چندباره قیمت کود و سموم کشاورزی طی چند ماه گذشته به یکی از دغدغه های کشاورزان خراسان شمالی تبدیل شده و آنان را نگران کرده است که این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.

این کشاورزان می‌گویند خراسان شمالی سالانه افزون بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع تولیدات زراعی، باغی و دامی دارد که تنها بخش اندکی از آن در زمان تولید توسط صنایع و یا بخش دولتی خریداری می‌شود و بخش عمده‌تر آن به علت وضعیت نابسامان بازار، اسیر دست دلال‌بازی سودجویان می‌شود و علاوه بر این مشکل نیز قیمت نهاده‌های کشاورزی در بازار دو یا سه برابر شده و شرایط تولید را سخت کرده است.

افزایش سه برابری قیمت کود اوره در بازار آزاد
یکی از کشاورزان خراسان شمالی می گوید: قیمت نهاده‌های کشاورزی نظیر کودها و سموم، افزایش چشمگیری داشته و از طرف دیگر گاهی با کمبود در این زمینه هم مواجه هستیم، به گونه‌ای که برای تهیه کود اوره اضافه باید به بازار آزاد برویم و با سه برابر قیمت این کود را تهیه کنیم.

بهمنی اظهار می دارد: قیمت‌ها بسیار بالا است، ضمن این که امکان خرید آن نیز به راحتی وجود ندارد قیمت این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت سموم می‌افزاید: اکنون یک نوع سم برای سم‌پاشی یک هکتار باغ لیتری ۵۰۰ هزار تومان است و اکنون کشاورزان این منطقه محصولی برداشت نکرده‌اند و دیگر رغبتی برای کشاورزی ندارند زیرا هزینه‌های تولید بیشتر از هزینه‌ی محصولات تولیدی است.

وی خاطرنشان می‌کند: کشاورزان مناطق دیم توان خرید سم را ندارد بطوریکه سم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در سال گذشته به قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان درسال جاری رسیده است.

سموم تقلبی
یکی از کشاورزان نمونه کشوری و استانی نیز می گوید: متأسفانه عدم ثبات قیمت در کود و سموم یکی از مشکلاتی است که کشاورزان و باغداران با آن مواجه هستند.

مکتب دار اظهار می دارد: سمومی که در سال‌های گذشته ۵۰ هزار تومان می‌خریدیم اکنون باید بالای ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنیم که با افزایش قیمت سموم و کودها، تقلبی بودن این سموم هم افزایش می‌یابد که در این زمینه یک باغدار و کشاورز باید هوشیار باشد زیرا در سال‌های گذشته به دلیل تقلبی بودن سموم بسیاری از محصولات باغات کشاورزان منطقه از بین رفت به همین دلیل بهتر است یک کشاورز بعد از خرید سموم و کود روز اول آن را بر روی یک درخت تست کند.

وی می افزاید: در سال جاری بنده یک نوع سم به مقدار ۲۰۰ گرم را به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان خریداری کردم با افزایش قیمت سموم و کود، مگر قیمت محصول ما افزایش یافته است؟

افزایش ۳۵ درصدی قیمت سموم
یک فروشنده سموم در خراسان شمالی نیز می گوید: اقلام مورد نیاز کار کشاورزی به ویژه سموم و کود، با افزایش بی‌رویه قیمت روبه‌رو بوده به طوری که کشاورزان قدرت و توان پرداخت این افزایش قیمت را ندارند.

اخوان با بیان اینکه بخشی از گرانی‌های سم و کود به سوءاستفاده دلالان و واسطه‌گران برمی‌گردد، می گوید: متأسفانه دلالان و واسطه‌گران زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کنند و در این زمینه سودهای کلان به جیب می‌زنند اما با این اقدام خود به تولید و کشاورزان ضربات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

وی اظهار می دارد: قیمت نهاده‌های کشاورزی در روزهای اخیر به صورت روزانه گران می‌شود و هر نوع سموم حداقل ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی می افزاید: این افزایش بی‌رویه، موجب دردسر برای کشاورزان شده، چرا که از یک طرف این پول را ندارد و از سوی دیگر، اگر این اقلام مورد نیاز را تهیه نکند و در زمین‌های خود از آن‌ها استفاده نکند، ضرر و زیان جبران‌ناپذیری خواهد دید و حتی به نابودی محصولاتش می‌انجامد.

وقتی کود و سم گران می شود، کشاورز توان خرید آن را از دست داده و در نتیجه استفاده نمی کند که در این صورت کیفیت محصولات افت خواهد کرد

اخوان ادامه می دهد: وقتی کود و سم گران می شود، کشاورز توان خرید آن را از دست داده و در نتیجه استفاده نمی کند که در این صورت کیفیت محصولات افت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در زمان کاشت محصولات کشاورزی، این افزایش قیمت نهاده‌ها بزرگترین لطمه را به این بخش وارد می کند می گوید: توجه به کشاورزی، می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای کشور و استان ما پدید آورد؛ بنابراین، ضرورت دارد تا به کشاورزی اهمیت داده شود، چرا که از یک طرف می‌تواند بهترین زمینه برای ایجاد اشتغال باشد و از سوی دیگر، می‌تواند برای حل معضل بیکاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این فروشنده سموم می افزاید: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که هزینه ها افزایش یابد و درآمد کشاورز پایین بیاید بر روی انگیزه کشاورزان در فعالیت‌های کشاورزی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اعتبارات کشاورزی اندک است
در همین حال یکی از نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی در کشور می گوید: در حال حاضرگرانی کود و سم کشاورزی برای کشاورزان به شدت مشکل‌آفرین شده است، کود و سم کشاورزی به نوعی هستی کشاورز است و این روند کشاورز را با خاک یکسان می‌کند.

امان الله حسین پور با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده ها، بدون تغییر قیمت محصولات کشاورزی، موجب ضرر اقتصادی کشاورزان می شود می افزاید: در هفته گذشته در سفر دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به استان تقاضا کردیم که قوانین مربوط به این حوزه را اصلاح کنند.

وی اظهار می دارد: اولویت اصلی ما در استان باید توجه به بخش کشاورزی باشد زیرا اشتغال در این بخش کم علاوه بر اینکه کم هزینه و پایدار است، امنیت غذایی و سکونت مردم در استان را تضمین می کند.

حسین پور می افزاید: در خراسان شمالی به نسبت اعتباراتی که وجود دارد سهم بخش کشاورزی اندک است در حالی که اولویت اصلی ما در استان باید توجه به بخش کشاورزی باشد زیرا اشتغال در این بخش کم هزینه تر و پایدارتر است و امنیت غذایی تامین شده و ماندگاری مردم در استان تضمین می شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: تولیدکنندگان بخش کشاورزی ما دغدغه امنیت غذایی دارند که در این سالها در حق آنان جفا شده است زیرا قیمت نهاده ها گران می شود اما شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیستیم.

حسین پور تصریح می کند: اگر کشاورزان قرار است محصولات خود را ارزان بفروشند دولت یا باید سوبسید بدهد یا قیمت تضمین شده محصولات را افزایش دهد در غیر این صورت امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد.

نگران تولیدات کشاورزی هستیم
همچنین دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در سفر هفته گذشته خود به خراسان شمالی به افزایش قیمت نهاده ها و کودهای کشاورزی اشاره کرد و افزود: گرانی نهاده ها هزینه های تولید را بسیار بالا برده است که نگران تولید در این حوزه هستیم.

وی گفت: اگر قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی را افزایش ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که کشاورز در سال آینده این محصولات را کشت کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار،از افزایش سه تا چهار برابری قیمت سموم کشاورزی در استان در سال جاری خبر می دهد و علت آن را نیز واردات سموم و کودهای شیمیایی با ارز نیمایی عنوان می کند.

محمدرضایی می افزاید: بر اساس مصوبه‌ای که پایان سال گذشته اعلام شد هزینه برای خرید سموم و کود با ارز نیمایی خواهد بود که این موجب افزایش قیمت در بازار شده است.

وی اظهار می دارد: کنترل بیماری ها و آفات که سالانه خسارات بسیار زیادی را به محصولات زراعی و باغی می زند سم و کود کشاورزی نقش بسیار زیادی در تولید دارد.

کد خبر: ۴۱٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha