۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
توسعه بازار و افزایش سود با فناوری های مدرن در مشاغل/جدید ترین فناوری های سال ۲۰۲۰ در حوزه کسب و کار
پیامدهای ورود فناوری های مدرن به کسب و کارها چیست؟

توسعه بازار و افزایش سود با فناوری های مدرن در مشاغل/جدید ترین فناوری های سال ۲۰۲۰ در حوزه کسب و کار

دنیای پسادیجیتال همراه با واقعیت های فناوری، تمامی مقوله های زندگی بشری را به زیر سلطه خود کشیده است. مشاغل و کسب وکارها نیز ازاین قائده مستثنی نبوده اند به گونه ای که تاثیرات جهش های تکنولوژیکی پدید آمده بر مدیریت زنجیره تأمین بیش از پیش خودنمایی می کند.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات : کسب و کار و رونق آن از دیرباز لازمه بقای اقتصادی هر جامعه ای به شمار آمده است. ازسوی دیگر، افزایش دانش بشری و توسعه فناوری های دیجیتالی و تکنولوژیکی تمامی جوانب بشری از جمله رونق کسب و کارها را دستخوش تغییرات  کرده است. تسهیل دسترسی، ایجاد ارتباطات قوی، توسعه بازار، و افزایش سود از جمله تاثیرات نفوذ فناوری به مشاغل است.   

 بر اساس پیش بینی های سازمان  IDC Worldwide، در سال ۲۰۲۰  بالغ بر ۲.۳ تریلیون دلار از سوی کمپانی های فناوری اطلاعات و تکنولوژی  در راستای  توسعه فناوری های مدرن اختصاص یافته است. علاوه بر این، بودجه های اختصاص داده شده برای تحول دنیای دیجیتالی و تکنولوژی برای یک دوره پنج ساله (۲۰۲۳-۲۰۱۹) برابر با  نرخ رشد سالانه ۱۷.۱%  تخمین داده شده است. در این راستا، شرکتهای فناوری اطلاعات  به دنبال تولید تکنولوژی های نوین تر در جهت تسهیل زندگی بشری  و بهینه سازی نیروی انسانی  هستند.

در ادامه این گزارش به معرفی جدید ترین فناوری های  سال ۲۰۲۰  خواهیم پرداخت  که در آینده نزدیک راه خود را به کسب و کار ها باز خواهند کرد.

در سال ۲۰۲۰  بالغ بر ۲.۳ تریلیون دلار از سوی کمپانی های فناوری اطلاعات و تکنولوژی  در راستای  توسعه فناوری های مدرن اختصاص یافته است

۱:تکنولوژی هوشمند ۵G 
اصطلاح ۵G یا اینترنت نسل پنجم ، برای نیم دهه است که توجه بسیاری از اصحاب فناوری و تکنولوژی را به خود جلب کرده است. تکنولوژی ۵G همانند نمونه های قبلی خود انقلابی گسترده   را ایجاد کرده است. ظهور ۵G  یکی از موثر ترین  فناوری های اخیر است که برای پیشبرد اهداف صاحبان مشاغل مورد استفاده خواهد گرفت. در حقیقت، بسیاری از کارشناسان صنعت  ۵G را آینده ارتباطات نامیده اند  و به اهمیت آن در دنیای دیجیتالی آینده  تاکید دارند. شبکه های بی سیم ۵G افزایش ظرفیت ۱۰۰۰ درصدی   و ایجاد اتصالات مابین ۱۰۰ میلیارد دستگاه دیجیتالی  در سریعترین زمان را  ممکن خواهد ساخت. بر اساس نظرات کارشناسان، نصب و راه اندازی این شبکه ها بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ امکان پذیر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، چشمگیر ترین ویژگی ۵G سرعت ۲۰ گیگا بایت در ثانیه است. به عنوان مثال، امروزه  محتویات یک دی وی دی ۵ گیگا بایتی  با متوسط ۵۰ مگا بایت بر ثانیه بارگیری می شود که این پروسه تقریبا ۱۳ دقیقه به طول خواهد انجامید. این در حالی است که بارگیری با سرعت ۵G تنها ۲ ثانیه طول خواهد کشید. عمده ترین اهداف تکنولوژی ۵G افزایش  پهنای باند برای ارتباطات تلفن همراه، افزایش ارتباطات، گسترش حوزه اینترنت اشیاء، افزایش انعطاف و پشتیبانی، تحقق رویایی شهر هوشمند، بهره برداری  از خودرو های تمام اتوماتیک هستند.

امروزه  محتویات یک دی وی دی ۵ گیگا بایتی  با متوسط ۵۰ مگا بایت بر ثانیه بارگیری می شود، که این پروسه تقریبا ۱۳ دقیقه به طول خواهد انجامید. این در حالی است که  بارگیری با سرعت ۵G  تنها ۲ ثانیه طول خواهد کشید

خودروهای بدون راننده
به طور خاص، کمپانی های  بزرگ خودرو سازی   تسلا، آلفابت و ویمو  تحولات چشمگیری را در دنیای وسایل نقلیه ایجاد کرده اند؛ اما هنوز هم با وجود  این حجم از موفقیت و پیشرفت، رویاهای  بلند پروازانه  دیگری را در سر می پرورانند. تولید  خودروهای بدون راننده با حفظ استانداردهای  ایمنی و سلامتی از زمره اهداف مشترک این سه  غول بزرگ دنیایی اتومبیل است  که برای سالیان متمادی بخش هنگفتی  از هزینه و انرژی انسانی را به خود اختصاص داده است.

ایلون ماسک بنیانگذار کمپانی تسلا در مصاحبه اخیر خود  اعلام کرده است که، مراحل طراحی  و تولید  اتومبیل  بدون راننده  در دست اقدام است. وی در ادامه این مصاحبه  گفت :  ترمزگیری خودکار، تغییر مسیر همراه با رعایت قوانین رانندگی، سیستم هدایت و مسیریابی، تجزیه و تحلیل  داده های دریافتی از جاده و محیط از جمله ویژگی های این اتومبیل ها  است. به گفته وی، تا پنج سال آینده بیش از یک میلیون روبو تاکسی  به سیستم حمل و نقل  اضافه خواهد شد.

تا پنج سال آینده بیش از یک میلیون روبو تاکسی  به سیستم حمل ونقل  اضافه خواهد شد

تکنولوژی  هوشمند ارتقاء ظرفیت  شناختی و فیزیکی انسان
 اصطلاح توسعه ظرفیت انسانی یکی از جدید ترین و البته سوال برانگیز ترین مباحث دنیای  فناوری امروزی است. در حقیقت، این تکنولوژی هوشمند  به دنبال ارتقاء توان فیزیکی و شناختی انسان خواهد بود؛ یقینا نصب تکنولوژی هوشمند توسعه ظرفیت شناختی بر روی انسان انجام ناممکن ها را ممکن خواهد ساخت.

گفتنی است تکنولوژی هوشمند توسعه توانایی انسان، نه تنها ظرفیت فیزیکی فرد را ارتقاء خواهد داد بلکه عمده ترین هدف آن افزایش توانایی تفکر و تصمیم گیری است. به بیان ساده تر، حذف محدودیت های بشری و تحقق رویای ابر انسان از جمله دستاورد های این تکنولوژی خواهد بود.

سیستم محاسبه لبه ای یا Edge Computing
امروزه حجم داده هایی که توسط حسگر ها، نودها، برنامه های کاربردی و در اینترنت اشیاء تولید می شوند به میزان قابل ملاحظه ای گسترش یافته است. برای کاهش حجم داده های ارسالی، ترافیک شبکه و مسافتی که داده ها باید طی کنند تا به مقصد برسند می توان از مفهومی به نام محاسبات لبه ای یا Edge Computing استفاده کرد. در واقع هدف از طراحی محاسبات لبه ای یا همان Edge Computing این است که پردازش ها اطراف منبع انجام شوند و به دیتا سنترهای مختلف نیازی نداشته باشند.

لازم به ذکر است، سیستم محاسبه لبهای امکان ذخیره و محاسبه داده را در محیط کار ممکن می سازد  و این به معنای کاهش هزینه، افزایش سرعت و متمرکز سازی اطلاعات شرکت ها و کمپانی ها، افزایش امنیت اطلاعات، حذف حافظه های بدون کاربرد، کاهش منابع سروری و هزینه های مرتبط، افزایش قابلیت ها، مدیریت مستقیم  منابع اطلاعاتی است.

دموکراتیک سازی –دموکراسی در تکنولوژی
همانطور که میدانید، واژه دموکراتیک سازی یکی از مهم ترین مباحث  علوم انسانی در دنیایی امروزی است که راه خود را به فناوری و تکنولوژی باز کرده است. همانند سایر مباحث مرتبط به دموکراسی؛ دموکراسی در تکنولوژی به معنای حقوق برابر کاربران  در دسترسی به حوزه های فناوری وتکنولوژی است. از مهم ترین مولفه های این نوع از تکنولوژی میتوان به توسعه برنامه ها، طرح، دانش و تجزیه و تحلیل داده ها اشاره کرد. یکی از مهم ترین مثال های  دموکراتیک سازی در تکنولوژی، انجام و اجرای مدل های داده ای بدون داشتن  مهارت  داده پردازی است. در حقیقت دموکراتیک سازی به دنبال ایجاد دسترسی همه جانبه  اطلاعاتی برای همه  کاربران در اکثر نقاط دنیاست.

اما از سوی دیگر موضوع دموکراتیک سازی، نگرانی های زیادی را به دنبال داشته است. ایجاد دسترسی تمام برای همه اقشار جامعه، بهره گیری بدون محدودیت، حذف مهارت محوری و غیر متمرکز سازی تخصص ها  تاثیرات مخربی را بر بطن جامعه به جای خواهد گذاشت.  

دموکراتیک سازی در تکنولوژی   به معنای  انجام و اجرای مدل های داده ای بدون داشتن  مهارت  داده پردازی است

پروفایل های شخصی –افزایش سازگاری با تکنولوژی های جدید
ادغام دیجیتال در زندگی مردم چنان عمیق شده است که تجزیه و تحلیل داده  زندگی بشری و ایجاد ارتباطات را تسهیل بخشیده است. تجزیه و تحلیل و شناخت نیاز های مصرف کنندگان از جمله اولویت های مشاغل تولیدی و خدماتی است. جدیدترین روند فناوری، نمایه سازی مصرف کنندگان با بررسی نحوه تعامل آنها با فناوری موجود است. تکنولوژی پروفایل شخصی بدنبال شناخت بهتر کاربران و درک نیازهای روزمره آنها  می باشد.

به عنوان نمونه، برای ورود به پروفایل های کاربران اطلاعات زیادی  از جمله رسانه های ارتباطی شخص، نمایه های اجتماعی، پست های ارسالی و چگونگی دسترسی آنها به شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد؛ بر اساس این داده های تحلیل شده نیاز  مشتری های  تولیدی ها و شرکت های خدماتی  شناسایی و در قدم های بعدی در دستور کار  برنامه های جدید قرار خواهند گرفت.

                            

کد خبر: ۴۱٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Golaleh IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      اطلاعات خوب و جالبی در اختیار خواننده قرار دادین، عالی بود.