۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کشاورزی مازندران از کرونا رانده و از وام جامانده/ خسارت کووید۱۹ به ۲۰۰۰ آبزی پرور
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزی مازندران از کرونا رانده و از وام جامانده/ خسارت کووید۱۹ به ۲۰۰۰ آبزی پرور

ساری- با آنکه کشاورزان مازندران در دوره کرونا خسارت های هنگفتی را به جان خریده اند اما زیربخش های آن در سبد حمایتی دولت جامانده است.

بازار، گروه استان ها: هشت ماه سخت و زیان آور برای حوزه های مختلف کشاورزی از جمله شیلات، دام و طیور سپری شد، این بخش هم از تعالی و رونق مانده و هم از سبدهای حمایتی و تسهیلات دولت رانده شده است.

بررسی و پایش رسته های ۱۴ گانه آسیب دیده کرونا که مورد حمایت دولت قرار گرفته، جای زیربخش های مختلف حوزه کشاورزی خالی مانده است و به رغم خسارت سنگین هنوز تمهیداتی برای جبران خسارت ها اندیشیده نشده است.

کرونا بیش از شش هزار میلیارد ریال به زیرحوزه بخش کشاورزی خسارت زد و از مجموع هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته برای جبران خسارت ناشی از کرونا به ۱۴ رسته صنفی و شغلی در مازندران، بخش ناچیزی به حوزه کشاورزی تخصیص داده شده است.

یک فعال حوزه کشاورزی مازندران با اظهار اینکه بسیاری از فعالیت های زیرمجموعه بخش کشاورزی در رسته های شغلی آسیب دیده منظور نشده است، یادآور شد: این وضعیت درحالی است که بخش کشاورزی و زیرمجموعه آن بیشترین خسارت ها را متحمل شدند.

علی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در چندماه گذشته شاهد رکود تولیدات بودیم و تسهیلات درنظرگرفته شده برای برخی رسته ها از جمله کشاورزی متناسب با حجم خسارت ها نبوده است، یادآور شد: به نظر می رسد بخش کشاورزی و زیربخش های آن از سبد حمایتی کرونا محروم و مغفول مانده است.

سامانه کارا نیازمند اصلاح است
در عین حال عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز با اظهار اینکه سامانه کارا در زمینه ارائه تسهیلات حمایتی جبران خسارت های کرونا نیازمند رفع نقایص و اصلاح است، افزود: در این سامانه نام بسیاری از رسته های شغلی ازجمله زیربخش های حوزه کشاورزی نیامده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شورای اخیر گفتگو پیشنهاد شد تا رسته های زیربخش های کشاورزی برای بهره مندی از تسهیلات حمایتی جبران خسارت کرونا در سامانه بارگزاری شود، یادآور شد: مازندران قطب مهم تولیدات کشاورزی است و باید از فعالان این بخش حمایت شود.

وی با بیان اینکه برخی از عنوان های شغلی بخش کشاورزی از سبد حمایتی جامانده است، یادآور شد: این نقص باید به شورای عالی گفتگو اعلام و برای رفع آن توسط دولت اقدام شود.

بسیاری از مشاغل زیربخش کشاورزی نظیر شیلات در سامانه کارا درج نشده است درحالی که کرونا به بخش آبزی پروری استان آسیب های جدی وارد کرده است

وی همچنین به بیمه نبودن بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای کشاورزی اشاره و اضافه کرد: بسیاری از مشاغل زیربخش کشاورزی نظیر شیلات در سامانه کارا درج نشده است درحالی که کرونا به بخش آبزی پروری استان آسیب های جدی وارد کرده است.

مهاجر شمار واحدهای شیلاتی ثبت نام کننده در سامانه کارا را ۳۳۲ واحد برای دریافت تسهیلات ذکر کرد و گفت: این درحالی است که بیش از دو هزار واحد در این بخش متحمل خسارت و آسیب شدند و از سوی تسهیلات ارائه شده در این بخش با حجم خسارت ها همخوانی و سازگاری ندارد.

در عین حال حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به کسب رتبه برتر استان در زمینه ارائه تسهیلات جبران خسارت کرونا اشاره و اضافه کرد: نبود تناسب بین خسارت و تسهیلات ارائه شده از جمله مشکلات است.

زیربخش های کشاورزی به لیست خسارت ها افزوده می شود
وی با اشاره به موجود نبودن رسته های زیربخش کشاورزی برای دریافت تسهیلات کرونایی خواهان افزوده شدن بانک کشاورزی به لیست بانک های عامل پرداخت تسهیلات شد و گفت: در سامانه کارا نیز باید رسته های زیربخش کشاورزی افزوده شود.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در سالن استانداری با اشاره به خسارت ناشی از شیوع کرونا به بخش های مختلف از جمله کشاورزی گفت: این حادثه شش هزار میلیارد ریال به بخش های تابعه کشاورزی خسارت زده است.

وی با بیان این که مصوبات جبرات خسارت ناشی از بخش های مختلف کشاورزی ناقص است، ادامه داد: طبق مصوبه دولت فقط پرورش دهندگان ماهی زینتی می توانند از تسهیلات جبران خسارات کرونا برخوردار شوند، درحالی که این مصوبه ناقص است.

طبق مصوبه دولت فقط پرورش دهندگان ماهی زینتی می توانند از تسهیلات جبران خسارات کرونا برخوردار شوند، درحالی که این مصوبه ناقص است

وی استقبال بخش کشاورزی برای بهره مندی از تسهیلات جبران خسارت کرونا را ناچیز و کم دانست و گفت: تاکنون فقط ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش جذب شده است.

استاندار مازندران به خسارت سنگین کرونا به بخش صنعت طیور و تولیدکنندگان جوجه های یک روزه اشاره کرد و گفت: برای این بخش طبق مصوبه به ازای هر کارگر ۶۰ میلیون ریال وام داده می شود که ناچیز است.

حسین زادگان همچنین در بخشی از سخنانش از واحدهای تولیدی بدهکار به شرکت های خدماتی آب و برق خواست تا نسبت به تسریع در پرداخت دیون اقدام کنند.

براساس اعلام استانداری مازندران طبق بررسی های اولیه در این خصوص بیش از ۵۷ هزار کارگاه در استان مازندران مشمول دریافت تسهیلات ناشی از خسارات ویروس کرونا می باشند که تا کنون حدود ۹ هزار و ۹۲۷ کارگاه در سامانه کارا ثبت نام و در کارگروه مربوطه بررسی انجام و جهت اقدامات بعدی به دستگاه اجرایی و بانک های عامل ابلاغ شده است.  

درحالی سهم بخش کشاورزی مازندران از تسهیلات کرونایی اندک و ناچیز است که مازندران قطب تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود و سالانه ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات در آن تولید می شود.

۱۰ درصد ارزش اقتصادی مازندران مربوط به حوزه کشاورزی است و بیش از ۲۳ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. بروز خسارت های سنگین ناشی از کرونا لزوم اتخاذ و تدوین برنامه جامع برای برون رفت از مشکلات این بخش را الزامی می سازد.

کد خبر: ۴۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha