۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
تورم ۸۰درصدی در بازار مسکن یزد؛ قیمت‌گذاری مانع افزایش نرخ کاذب زمین و ملک شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تورم ۸۰درصدی در بازار مسکن یزد؛ قیمت‌گذاری مانع افزایش نرخ کاذب زمین و ملک شد

یزد- دشتی‌نژاد، فعال بازار مسکن، قیمت‌گذاری زمین و ملک در مناطق مختلف شهری را عامل ثبات قیمت مسکن در یزد می‌داند و معتقد است طرح قیمت‌گذاری مانع از کلاه‌برداری و افزایش حباب‌گونه قیمت‌ها خواهد شد.

مریم بهرامی؛ گروه استان‌ها: قیمت‌گذاری زمین و مسکن در یزد پس از اقدام دستگاه قضایی برای پلمپ ۱۸۰ واحد مشاور املاک متخلف کلید خورد. پس از گذشت ۱۰ روز از آن اقدام ضربتی که طی دو شبانه روز انجام گرفت، سامانه‌ای راه‌اندازی شد که مردم یزد با مراجعه به آن، شاهد اطلاعات مختلفی باشند، اطلاعاتی که باعث شود از این پس در معامله ملک و زمین، کلاه بر سر مردم یزد نرود.

استان یزد برای نخستین بار در کشور اقدام به اجرای چنین طرحی کرده است. یزد شهر پایلوت‌هاست و سامانه سیما ۷۲۴ نیز از دیگر اولین‌های استان است که قطعأ منجر به ساماندهی بازار زمین و ملک، آن هم در شرایط فعلی بازار که مردم غم نان به زانو گرفته‌اند، خواهد شد.

محمدرضا دشتی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد یک صاحبنظر و صاحب تجربه در بازار زمین و مسکن است که اینبار روبه‌روی خبرنگار بازار نشسته است و وضعیت فعلی این بازار بزرگ و وسوسه‌انگیز برای سوداگران را تشریح می‌کند.

* طرح نرخ‌گذاری زمین و مسکن در یزد شتاب افزایش قیمت‌ها را کنترل کرد؟
خوشبختانه این طرح باعث توقف افزایش قیمت‌ها شد؛ البته رکود نسبی در بازار مسکن ایجاد شد و خریداران هم پس از اطلاع از جدول نرخ‌گذاری، به معامله نپرداختند. حتی کارشناسان نیز خود را ملزم کرده‌اند که سقف لحاظ شده در جدول قیمت‌گذاری را اعمال کنند.

اجرای طرح قیمت‌گذاری زمین و ملک در یزد یک شوک روانی در استان ایجاد کرد و افزایش قیمت را به واقع متوقف کرد. پیش‌بینی این بود که اگر این اتفاق نیفتاده بود، شاهد افزایش قیمت ملک و مسکن در یزد بودیم که این مسئله فعلا کنترل شده و شاهد افزایش قیمت مسکن نشده‌ایم.

* آیا در استان یزد نیز حجم نقدینگی بازار به سمت زمین و مسکن آمده است؟
بنا به بحث کاهش شاخص بورس، احتمال می‌رفت سرمایه‌های خارج شده از بورس به سمت بازار مسکن سرریز شوند و پیش‌بینی ما نیز این است که بالاخره سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن بیایند، اما در استان یزد، در این زمینه با تأخیر مواجه‌ایم. دلیل آن نیز قطعأ طرح نرخ‌گذاری است که باعث شده است نقدینگی به صورت آرام آرام به بازار مسکن سرریز شود.

با توجه به خروج پول از بازارهای موازی یعنی بورس و حتی طلا و ارز، پیش‌بینی می‌شد نقدینگی مردم وارد بازار مسکن شود و در نتیجه، با توجه به افزایش تقاضا، قیمت مسکن در یزد افزایش یابد.

اما این اتفاق نیفتاد؛ چراکه مردم با مراجعه به بنگاه‌های املاک و نیز از طریق اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، متوجه جدول نرخ‌گذاری شده و برای خرید و فروش ملک و زمین‌های خود دست نگه داشتند.

* مردم یزد به خوبی از اجرای این طرح آگاه شده‌اند؟
بله، تعداد معاملات در یزد کاهش یافته است و اکنون اکثر معامله‌گران از این طرح آگاه هستند. در سامانه «سیما» نیز تعداد مراجعات مقبول بوده است و طبیعتأ عامه مردم از این موضوع استقبال کرده‌اند؛ چراکه از افزایش کاذب قیمت مسکن جلوگیری شده است.

* مردم تا چه زمانی باید برای انجام معاملات صبوری کنند؟
طبیعی است که شوک قیمت در بدو امر باعث کاهش معاملات می‌شود و ما نیز این حدس را می‌زدیم؛ این در حالی است که خریداران برای کاهش قیمت و فروشندگان برای ثبات در قیمت زمین و یا ملک خود مقاومت خواهند کرد. در این بین، باید منتظر ماند این مسئله جای خود را در بین مردم باز کند و با قیمت‌های واقعی شاهد معاملات باشیم. شاید زمان مشخصی نداشته باشد اما تجربه می‌گوید، مردم یزد همواره برای کاهش قیمت فروش و اجاره مسکن خود مقاومت کرده‌اند.

باید منتظر ماند این مسئله جای خود را در بین مردم باز کند و با قیمت‌های واقعی شاهد معاملات باشیم.

* جهت‌گیری قیمت‌ زمین و ملک از فروردین سال گذشته تاکنون را می‌فرمایید؟
از ابتدای سال ۹۸ شاهد خیزش قیمت ملک بودیم و این افزایش قیمت تا فصل زمستان ادامه داشت. پیش‌بینی این بود که با توجه به بحران کرونا، پس از عید نوروز، شاهد ثبات قیمت در استان باشیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و شاهد افزایش حباب‌گونه قیمت مسکن پس از عید نوروز ۱۳۹۹ شدیم. تعجب ما در این بود که ابتدای سال ۹۹ نباید با این میزان افزایش قیمت روبه‌رو می‌شدیم که متأسفانه حضور سوداگران و بورس‌بازان و دلالان به شدت در بازار زمین و ملک احساس و منجر به ورود دستگاه قضا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها شد.

* دلیل اصلی ورود دستگاه قضا به کنترل بازار مسکن چه بود؟ 
همۀ بازارها تحت تأثیر عوامل اقتصادی قرار دارند و قطعأ ملک و زمین نیز به مانند دیگر بازارها، تحت تأثیر متغیرهای ارز و طلا و... می‌باشد، اما آنچه موجب انجام این طرح شد، تورمی بود که روند آن به صورت حباب‌گونه و ناشی از دستکاری دلالان و بورس‌بازان پیش می‌رفت.

قطعأ این عدد به طور کامل حباب نیست، اما درصدی از آن حبابی است که بورس‌بازی‌ها منجر به آن شده بود. مناطقی که پتانسیل رشد بالاتری داشتند، میزان حباب بیشتری وجود داشت.

منطقه بلوار جوان، خامنه‌ای، صفاییه، بلوار جمهوری و اکرمیه دچار افزایش قیمت سرسام‌آور و حباب‌دار شده‌اند

* چه مناطقی از شهر، بیشترین میزان تورم را شاهد بودند؟
افزایش قیمت در مناطق مختلف شهری متفاوت بوده و هست. مثال، منطقه بلوار جوان، خامنه‌ای، صفاییه، بلوار جمهوری و اکرمیه دچار افزایش قیمت سرسام‌آور و حباب‌داری بودند و این در حالی بود که مناطقی مانند حسن آباد، دهه فجر و... رشد داشته اما بسیار ناچیز.

آمارهای سرسام‌آوری از گرانی مسکن در برخی مناطق شهر یزد داشتیم که هرچه قیمت در آن مناطق افزایش می‌یافت، آن املاک، خریداران خود را نیز داشتند؛ این افزایش‌ها سوداگرانه بود. در مثالی دیگر، یک آپارتمان در صفاییه در ابتدای سال ۹۸، متری هفت الی هشت میلیون تومان بود که پس از افزایش قیمت، در مدت یکسال به ۱۲ الی ۱۴ میلیون تومان رسید و مجدد، این ۱۴ میلیون پس از عید نوروز ۹۹ به قیمت ۱۷ الی ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

* سامانه سیما چه مزیتی برای یک معامله بدون دغدغه و عادلانه ایجاد می‌کند؟
با وجود سامانه سیما به آدرس اینترنتی sima۷۲۴.ir، بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود. در این سامانه مردم می‌توانند علاوه بر ملاحظه جدول نرخ‌گذاری زمین در مناطق مختلف شهری، با دریافت کد معاملاتی، معاملات خود را انجام داده و در این بستر اطلاعاتی اعم از افراد ممنوع المعامله، استعلام‌های شهرداری، استعلام مبایعه نامه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی مشاوران املاک دارای مجوز، دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران، مرکز کارشناسان رسمی دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری را مشاهده کنند.

همچنین در آینده نیز خواهد دانست که آیا زمین و یا ملک مورد نظر آنها در طرح است، وضعیت کوچه‌ها در آینده به چه صورت خواهد بود و نیز اراضی ملی کدامین اراضی هستند.

با وجود سامانه سیما به آدرس اینترنتی sima۷۲۴.ir، بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود. در این سامانه مردم می‌توانند علاوه بر ملاحظه جدول نرخ‌گذاری زمین در مناطق مختلف شهری، با دریافت کد معاملاتی، معاملات خود را در بستری بدون دغدغه کلاه‌برداری و رفت و آمدهای اداری انجام دهند.

کد خبر: ۴۱٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha