۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
خرید جهیزیه نوعروسان از سمساری‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

خرید جهیزیه نوعروسان از سمساری‌ها

تبریز- طی ماه های اخیر قیمت های لوازم خانگی روند صعودی شدیدی را سپری کرده و همین عامل سبب شده تا رکود خرید و فروش لوازم خانگی وارد فاز جدیدی شود.

بازار؛ گروه استان ها: نوسانات دلار در چند سال اخیر باعث شده تا ذهنیتی شکل بگیرد مبنی بر اینکه وقتی قیمت کالایی رشد می کند، دیگر حتی با متعادل شدن یا کاهش نرخ ارز، قیمت آن کالا افتی نخواهد داشت. این موضوع به یک باور جا افتاده در افکار عمومی تبدیل شده است و بازخوانی تاریخ اقتصاد کشور نیز نشان داده که افزایش کالا ها، کاهش بعدی را در پی نخواهد داشت.

از طرف دیگر نیز نرخ تورم بالا و ادامه دار خیلی ها را ترغیب کرده تا کالاهای مصرفی را خریداری و انبار کنند، موضوعی که باعث تبدیل تعداد زیادی از کالاهای مصرفی در کشور به به کالا های سرمایه ای شده است. روند افزایش قیمت ها و نگاه سرمایه ای به کالا های مصرفی در نهایت به قیمت لوازم خانگی نیز تاثیر گذاشته و امروز شاهد افزایش ۵۰ تا حتی ۱۰۰ درصدی اکثر کالاها از آغاز سال جدید تا به امروز در بازار بوده ایم.

عوامل گرانی در بازار لوازم خانگی
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در تبریز در خصوص عواملی که باعث شده طی چند ماه، شاهد افزایش شدید قیمت ها باشیم، به خبرنگار بازار گفت: در بازار لوازم خانگی عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند که در نهایت فروشندگان را مجبور به فروش با قیمت بالاتر می کند، از جمله نوسانات شدید قیمت ارز در کشور، بحث کرونا و پسا کرونا که باعث کاهش شدید تمایل مردم به خرید شده است، تحریم ها و خروج برخی برند های مطرح و پرطرفدار خارجی از کشور و قطع ارائه خدمات، کاهش تولید و قاچاق سازمان یافته از جمله برخی این عوامل هستند.

اظهارات و برخی اقدامات غیرکارشناسی مقامات دولتی مبنی بر کاهش دستوری قیمت ها چه در بازار هایی مثل خودرو، طلا و مسکن و چه در بازار لوازم خانگی، اثر گذار نبوده اند

رضا نعمت زاده ادامه داد: متاسفانه اظهارات و برخی اقدامات غیرکارشناسی مقامات دولتی نیز مبنی بر کاهش دستوری قیمت ها چه در بازار هایی مثل خودرو، طلا و مسکن و چه در بازار لوازم خانگی، اثر گذار نبوده اند و حتی شاهد افزایش قیمت ها و پیدا شدن سلاطینی هستیم که با احتکار این محصولات به گرانی ها دامن می زنند.

فروشندگان از اوضاع بد بازار می گویند
یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در بازار تبریز با بیان این که با وجود کرونا و گرانی، دیگر فروش لوازم خانگی برایشان صرفه اقتصادی ندارد، به خبرنگار بازار گفت: این روز ها هم مراجعه به بازار برای خرید کم شده است و هم از چند سال پیش تا کنون قدرت خرید مردم کاهش بسیاری داشته و این روز ها نیز این روند شدت گرفته است.

دیگر مثل گذشته خبری از خرید جهیزیه نیست و حتی نوعروسانی که مجبور به خرید هستند، به سمساری ها مراجعه می کنند

اسماعیل ترابی ادامه داد: دیگر مثل گذشته خبری از خرید جهیزیه نیست و حتی نوعروسانی که مجبور به خرید هستند، به سمساری ها مراجعه می کنند. ما طی ماه های اخیر سودی به دست نیاورده ایم که ضرر هم کرده ایم و بحث کرونا نیز باعث شده تا میزان مرجعه به بازار و مغازه ها بسیار کاهش یابد.

بررسی میدانی قیمت ها از فروشگاه های لوازم خانگی شهر و نیز فروشگاه های رسمی اینترنتی نشان می دهد که قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای سال جدید ما بین ۳۰ تا ۶۰ درصد، علی رغم اعلام غیرقانونی بودن قیمت ها از سوی وزارت صمت افزایش یافته و قیمت محصولات برندهای خارجی نیز که عمدتا به طور قاچاق وارد کشور می شوند تا ۱۰۰ درصد و بیشتر رشد داشته است.

مرثیه ای برای یک رویا؛ حال و هوای این روزهای خریداران
یکی از خریداران که در حال بررسی قیمت ها برای خرید جهیزیه دخترش در محدوده خیابان شریعتی تبریز بود، به خبرنگار بازار گفت: قیمت ها برای ما غیرقابل باور است و تامین بیش از ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان برای یک یخچال و ماشین لباسشویی معمولی، با وجود سایر هزینه هایی که داریم غیرممکن است.

محمدرضا تبریزی ادامه داد: همچنین هیچ نظارتی بر روند فروش محصولات در بازار لوازم خانگی دیده نمی شود، به طوریکه برچسب قیمتی روی محصولات یک چیز را نشان می دهد و فروشنده قیمت دیگری را که خیلی بالاتر از برچسب قیمت است بیان می کند. قیمت ها به طور روزانه و با قیمت دلار بالا می روند و دیگر کاهشی در کار نیست. همچنین با وجود افزایش چند برابری قیمت ها هیچ خدمات پس از فروشی ارائه نمی شود و حتی برخی فروشندگان از ارائه فاکتور نیز خودداری می کنند تا با تعزیرات به مشکل نخورند.

کاهش تولید علت اصلی گرانی ها است
محمد محمودی رئیس اتحادیه لوازم خانگی وصنوف همگن تبریز نیز، در خصوص گرانی در بازار لوازم خانگی تبریز به خبرنگار بازار گفت: امروز می توان گفت که عامل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی در کشور، مشکلاتی است که در سمت تولیدکننده ها وجود دارد و کارخانه ها و کارگاه ها با آن ها رو به رو هستند. تولیدکنندگان ما در تهیه مواد اولیه مشکلات زیادی دارند و در صورت دسترسی به این مواد نیز قیمت آن ها همراه با قیمت ارز تغییر می کند. بنابراین با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت نهایی محصول تولیدی نیز بالاتر می رود.

وقتی تولید کننده نمی تواند به اندازه ظرفیت و نیاز بازار محصول خود را عرضه کند، در نهایت محصول در فروشگاه ها کاهش می یابد

وی ادامه داد: وقتی تولید کننده نمی تواند به اندازه ظرفیت و نیاز بازار محصول خود را عرضه کند، در نهایت محصول در فروشگاه ها کاهش می یابد و به مرور با افزایش تقاضا، روند افزایش قیمت نیز تشدید می شود. همچنین با شیوع بیماری کرونا، اکثر مغازه های فروشندگان به مدت طولانی بسته بودند و عملا خرید و فروشی انجام نمی شود. همه این عوامل در نهایت به طور زنجیروار باعث رشد قیمت لوازم خانگی در بازار شده است.

وجود و جولان های کالاهای قاچاق در کنار مشکلات تولید محصولات داخلی، نوسانات نرخ ارز و عدم نظارت دقیق و کارشناسی بر روند خرید و فروش لوازم خانگی در بازارها، باعث شده تا در شرایط فعلی آینده ای مبهم و نامعلوم پیش روی این بازار شکل بگیرد که نیازمند پی گیری و تصمیمات فوری دولت، وزارت صنعت، معدن، تجارت و همچنین نمایندگان مجلس است.

در صورت ادامه این روند و با توجه دورنمای اقتصادی که پیش رو قرار دارد، تنها نتیجه قطعی که می توان به وقوع آن اطمینان داشت، ورشکستگی فروشندگان و اضافه شدن آن ها به خیل عظیم بیکاران کشور است که باید این مسئله، بن بست بزرگ اقتصادی در زندگی خانواده ها، به ویژه تازه عروس و داماد ها را نیز اضافه کرد!

کد خبر: ۴۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 0
      نظرمن اینه که کشوررهاشده هیچ نظارتی برروی اجناس وفروشنده وجودندارههرچه هم تلویزیون میگه برعکسه
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      1 0
      مسئولین آیا حاضرند فرزندانشون با لوازم دست دوم زندگی خود را شروع کنند ؟ اگرنه پس واجبه که از سرمایه های خود به عروس دامادها کمک کنند تا اونها زندگیشون رو با لوازم نو شروع کنند