۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
بلوغ صنعت تولید کشور، در گرو ادغام شرکت هاست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

بلوغ صنعت تولید کشور، در گرو ادغام شرکت هاست

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بلوغ صنعت تولید ما در گرو ادغام شرکت هاست و شرکت‌ها تلاش کنند ظرفیت‌های تولیدی خود را در کنار هم بگذارند.

به گزارش بازار، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاوردهای بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، بر توجه هر چه بیشتر به تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد و افزود: باید قیمت تمام شده تولیدات داخلی از نمونه خارجی آن کمتر باشد، اما، چون نمونه‌های خارجی در تعداد بالا تولید می‌کنند قیمت تمام شده محصولاتشان کمتر از محصولات ماست.

وی گفت: البته در تولید بین المللی و خارجی ما هزینه‌هایی مثل حمل و نقل، گمرک و مسائل ارزی را داریم که این‌ها را دیگر در تولیدات داخلی نداریم و می‌تواند موازنه‌ای ایجاد شود، تا قیمت محصول داخلی کمتر از خارجی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: موضوع دیگر بحث خدمات پس از فروش است و آن زمان که من در شرکت زیرساخت بودم همواره سوالی مطرح می‌شد که وقتی کالایی داخلی تهیه می‌کنیم چرا خدمات پس از فروش مناسبی ندارد و خیلی اوقات می‌دیدیم شرکتی محصولی را تولید می‌کرد و به بازار اولیه اش می‌فروخت و بعد که می‌دید صرفه اقتصادی ندارد رها می‌کرد و می‌رفت.

آذری جهرمی گفت: کشش بازار داخلی ما یک حدی دارد و هزینه‌های تحقیق و توسعه و نگاه داشت آن هم بالاست و طبیعتاً وقتی شرکتی محصولی را تولید می‌کند و بازار اشباع می‌شود، فعالیتش را متوقف می‌کند که برای حل این معضل اتصال شرکت‌های مختلف تولید کننده به هم ضروری به نظر می‌رسد و آن‌ها به جای تولیدات تک محصولی باید به تولیدات چند محصولی روی بیاورند.

وی افزود: بلوغ صنعت تولید در کشور ما در گرو ادغام شرکت هاست و باید ظرفیت‌های تولیدی خود را کنار هم بگذارند و ما برای تولید نیازمند ظرفیت و بازار هستیم و فعالیت شرکت‌ها نیز باید تداوم داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پویایی فناوری هم راهکار دیگری است که موجب می‌شود از بازار جهانی عقب نمانیم و وقتی چیزی در داخل تولید می‌شود حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد و حتی واردات آن هم ممنوع می‌شود، اما تولید کننده وقتی می‌بیند تولیداتش خریده می‌شود به فکر توسعه فناوری نمی‌افتد که بهترین راهکار در این خصوص رفتن به سطح بازارهای بین المللی است.

آذری جهرمی افزود: اگر خدماتمان را در کلاس بین المللی ارائه دهیم، قطعاً خریدار داریم به شرط اینکه خدمات پس از فروش مشابه شرکت‌های خارجی را ارائه دهیم، اما در این خصوص نیازمند فرهنگ هستیم.

وی گفت: انصافاً یکی از دلایل ماندگاری مشتریان، خدمات پس از فروش است و تداوم رشد اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما بنا داریم از تولیدات داخلی بیش از این حمایت کنیم و سندیکای مخابرات باید ارتباطش را با ما بیشتر کند و ما بتوانیم نیازهای ۱۵ سال آینده کشورمان را شناسایی کنیم.

آذری جهرمی گفت: ما امروز ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیازمان در توسعه شبکه ثابت را از کالاهای داخلی تامین می‌کنیم و توان تولید داخل در این بخش جوابگو بوده است.

وی افزود: البته ما از اپراتورها هم همیشه خواسته ایم از تجهیزات داخلی استفاده کنند و شرکت‌ها نیز به جای اینکه با هم رقابت منفی داشته باشند محصولاتشان را ارائه کنند و اگر اختلافی هم میانشان بود آن را در سندیکا حل و فصل کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما به عنوان مسئول وظیفه داریم در شرایطی که آموزش مجازی فراگیر شده است گوشی و امکانات دیگر را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذاریم و در زمان نبود مشکل همه مدیر هستند و مدیریت هنر نیست و باید در شرایط فشار دشمنان مودمی تحویل مردم دهیم که حداکثر قیمتش ۲۰۰ هزار تومان باشد نه دو میلیون تومان.

آذری جهرمی افزود: هم اکنون چهار شرکت، مودم و سه شرکت، گوشی تولید می‌کنند و بر اساس گزارش‌های داده شده صاایران ورود خوبی کرده است و اولین تولیدات گوشی را تحویل ایرانسل داده است تا عرضه کنند و من از امیر حاتمی و امیر شهرام تشکر می‌کنم و حمایت مدیرعامل ایرانسل هم جای قدردانی دارد.

وی گفت: البته ما باید به اپراتورها اعتبار ۵۰ میلیاردی را در قالب وام ارائه دهیم تا بتوانند اقساطی آن را در اختیار مردم بگذارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: البته همراه اول و رایتل هم برنامه‌هایی دارند و قطعاً باید گوشی‌های تولید ایرانی هر چه سریعتر به بازار بیاید و وظیفه ما کنترل قیمت‌ها و تامین تجهیزات برای برطرف کردن نیاز قشر ضعیف جامعه است.

آذری جهرمی گفت: ما باید بر اساس شبکه ملی اطلاعات، ۱۰ درصد اقتصاد کشور را به حوزه اقتصاد دیجتیال اختصاص دهیم.

وی افزود: در بحث امنیت هم هر روز با جنگ فناوری مواجهیم و سیاست مداران آمریکا علیه چینی‌ها در بحث تجهیزات تولیدی و سوء استفاده‌های آن علنی صحبت می‌کنند و وقتی ترامپ می‌گوید چین از آن‌ها جاسوسی می‌کند یعنی خودش هم از دیگران جاسوسی می‌کند و در حوزه امنیت بخشی به فضای فناوری اطلاعات باید توجه جدی شود.

کد خبر: ۴۱٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha