۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
وجود ایرادات جدی در قانون اوراق بهادار کشور
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

وجود ایرادات جدی در قانون اوراق بهادار کشور

رباطی، کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون وضعیت بازار سرمایه یک وضعیت اصلاحی است.

به گزارش بازار، «مهدی رباطی» افزود: در این دوره اصلاح هم شاهد شیب بسیار تند اصلاح بازار و هم شاهد افت بالا در برخی از سهام غیر شاخص ساز بازار بودیم.

وی اظهارداشت: بعضی سهام تا ۶۰ درصد سقف ۱ تا ۱,۵ ماه گذشته خود افت کردند که این باعث شده برخی از فعالان بازار یا عامه مردم اطلاق ریزش را به این حرکت اصلاحی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام های غیر شاخص ساز به سهام هایی گفته می شود که هم وزن کمتری در شاخص کل و هم ارزش بازار کمتری نسبت به ۳۰ شرکت بزرگ بازار دارند.

وی افزود: در مدت یک ماه و اندی گذشته شاخص کل بورس ۲۵ درصد، شاخص هم وزن ۲۳ درصد و شاخص فرابورس ۲۲ درصد افت کرده است این در حالی که تقریبا بسیاری از نماد های بزرگ بازار متوقف شده اند.

رباطی ادامه داد: نمادهای بزرگ مثل خودرویی ها، پالایشی ها، شستا و غیره تاثیر بالایی در شاخص کل دارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: احتمالا با بازگشایی این نمادها با یک افت بیشتری در شاخص کل مواجه شویم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت از عموم مردم بوسیله مقامات سیاسی کشور برای ورود به بورس کار درستی است، افزود: بورس یک بازار بسیار تخصصی و در عین حال فراز و نشیب های زیادی دارد.

رباطی اظهارداشت: وقتی دعوت از مردم می کنید یعنی به نوعی داریدبرای بازار گارانتی به مردم می دهید.

وی ادامه داد: این موضوع سبب می شود هم فشار بر دولت زیاد شود هم تصمیم گیری سخت شود و هم اعتماد و سرمایه اجتماعی کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ناگفته نماند دولت در این مدت تمام تلاش خود را برای حمایت از بازار سرمایه کرد.

وی افزود: بورس کشور بزرگ شد و توسعه پیدا کرد ولی متناسب با این بزرگ شدن که غافل گیرانه هم بود از قبل فکری برای زیرساخت ها و مباحث ساختاری بازار نشده بود همین موضوع هم باعث شد با وضعیتی که در حال حاضر در بازار شاهد هستیم مواجه شویم شاید خود دست اندرکاران هم فکر همچنین استقبالی را از بازار سرمایه نمی کردند.

رباطی بیان داشت: بورس کشور نوپاست تازه ضریب نفوذ بازار سرمایه در حال افزایش است و در عین حال مردم فهمیدن بازار سرمایه هم می تواند یک بازار مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

وی ادامه داد: این نوپای در بحث ساختارها و فرآیندهای تصمیم سازی در خصوص بازار سرمایه هم وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار به اتاق های فکر نیاز دارد تا این گونه مسائل در آن ها ساخته و پرداخته شود.

وی افزود: ایرادات جدی در بحث قانون اوراق بهادار کشور، ساختارهای معاملاتی و مباحثی همچون دامنه نوسان، حجم مبنا و دخالت های مختلف از نهادهای رگولاتور در بازار سرمایه وجود دارد.

رباطی بیان داشت: مجموعه این مسائل باعث می شود بازار از کارایی و استانداردی که باید داشته باشد، دور شود پس باید در گام اول نسبت به اصلاح این مشکلات اساسی و زیر ساختی اقدام کنیم تا بتوانیم مردم را بصورت پایدار در بورس نگهداریم.

کد خبر: ۴۱٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha