۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
بحران اقتصادی کرونا؛ هیچ کشوری ناجی جهان نخواهد بود!
تحلیل بر شرایط جاری کشورهای مختلف

بحران اقتصادی کرونا؛ هیچ کشوری ناجی جهان نخواهد بود!

در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹، کشورهای چین و هند با سرعت بالایی رشد کردند و توانستند ناجی اقتصاد دنیا شوند ولی این بار این دو کشور هم درگیر بحران اقتصادی هستند و نمی توانند نقش ناجی را ایفا کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا بدتر از تمامی رکودهای قبلی خواهد بود زیرا هیچ کشوری در دنیا به اندازه ای قدرتمند نیست که بتواند ناجی اقتصاد دنیا باشد. بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود ضمن نوشتن جمله بالا ادامه داد:«داستان رکود بزرگ اقتصاد دنیا را می توان این طور بیان کرد، امریکا و اروپا در سالهای پیش رو برای پاک کردن اقتصاد خود از فشارهای مالی ناشی از تزریق های زیاد به اقتصاد و گرفتار شدن در یک سیستم بانکی آسیب دیده دست و پا می زنند،بخش خدمات در اقتصاد دنیا آسیب زیادی متحمل شده است و مصرف در بازار امریکا که بزرگترین موتور رشد مصرف در دنیا بوده است به حداقل میزان ممکن رسیده است.»

در سال ۲۰۰۹، چین و هند اقتصاد دنیا را نجات دادند
موسسه بین المللی فاینانس در گزارش اخیر خود نوشت:« در سال ۲۰۰۹ میلادی و در سالهایی که اقتصاد امریکا زمین گیر شده بود، اقتصاد کشورهای  چین و هند توانست زمینه را برای احیای اقتصاد فراهم کند و مسیر رشد را هموار کند. به همین دلیل بود که در سال ۲۰۰۹ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا تنها ۰.۴ درصد تنزل پیدا کرد. مطالعات ما نشان داده است اگر این دو کشور آسیایی در سال ۲۰۰۹ نمی توانستند از اقتصاد دنیا حمایت کنند، در این سال هم ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا بالغ بر ۳.۸ درصد کاهش پیدا می کرد.

بر مبنای این گزارش برخی از کشورها از قبیل چین تلاش کرده اند تا بخش بزرگی از این ضعف را با چاپ پول و تزریق به اقتصاد جبران کنند. مطالعه داده های اقتصادی این کشور نشان می دهد در سال ۲۰۰۹ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ ۹.۴ درصد رشد کرده است و نرخ رشد اقتصادی هند در همین سال برابر با ۷.۹ درصد بود. در واقع در سالی که کشورهای صنعتی دنیا درگیر بحران مالی بودند دو کشور در حال توسعه چین و هند با بالاترین نرخ شاهد رشد اقتصادی بودند و توانستند بخش زیادی از بار اصلاح اقتصادی دنیا را بر دوش بکشند.اما این بار وضع فرق دارد. تمامی کشورهای دنیا در اثر همه گیری کرونا آسیب دیدند و هیچ کشوری نسبت که بتواند به تنهایی بار اصلاح اقتصادی دنیا را بر دوش بکشد.

 این بار از ناجی خبری نیست
بر مبنای گزارش موسسه بین المللی فاینانس، در سال ۲۰۲۰ هیچ کشوری نمی تواند مانع از سقوط آزاد اقتصاد  دنیا شود زیرا تمامی کشورها درگیر بحران های اقتصادی داخلی هستند.

هند یکی از کشورهای درگیر بحران کرونا است و بالغ بر ۱۷۰ روز است که تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در این کشور ادامه دارد. با وجود این تعطیلی های گسترده هنوز روزانه بالغ بر ۷۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند و هند در میان پنج کشوری قرار دارد که بالاترین نرخ ابتلا را دارند.موسسه مطالعاتی مودی پیش بینی کرد در سال جاری ارزش اقتصاد این کشور ۱۱.۵ درصد کاهش پیدا کند. حتی در چین که خبر از پیروزی در برابر کرونا را داده است در خوش بینانه ترین حالت ما شاهد رشد ۳.۲ درصدی اقتصاد در سال جاری خواهیم بود.از طرف دیگر مقامات دولتی چین تردیدهای زیادی در مورد ادامه روند تزریق به اقتصاد دارند و بر این باورند که هزینه ادامه اجرای این طرح برای کشور بسیار زیاد است.از طرف دیگر چین هنوز با افزایش سطح بدهی های دولتی به دلیل سیاستهای مالی و بانکی اجرا شده در سال ۲۰۰۹ روبرو است. بیزینس اینسایدر در این مورد نوشت:« رهایی چین از رکود اقتصادی چه در سال ۲۰۰۹ و چه در سال ۲۰۲۰  بدهی زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.چین برای اجتناب از بحران مالی در سال ۲۰۰۹ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.آمارها نشان می دهد در سال جاری و به دنبال اجرای طرح های حمایتی اقتصادی، میزان بدهی های این کشور به بیش از ۳۰۳ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

کاهش مصرف هم بر مشکلات افزوده است
مشکل دیگری که باعث می شود روند احیای اقتصادی دنیا کندتر شود، این است که در تمامی دنیا میزان تقاضا پایین است. مردم نگران آینده هستند، بسیاری شغلشان را از دست داده اند و تعداد  زیادی نگران هستند که در ماه های آتی به جمع بیکاران اضافه شوند. بنابراین حتی میلیاردها دلاری که به اقتصاد تزریق شده است هم نتوانسته باعث افزایش مصرف شود.

در دو کشور چین و هند این بحران جدی تر است. دو کشوری که هر یک بیش از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارند و بزرگترین بازار مصرف دنیا هستند. در کشورهای صنعتی  هم امریکا و اروپای غربی به دلیل بالا بودن متوسط درآمد آنها، در زمره بزرگترین مصرف کنندگان قرار دارند و افت مصرف در این کشورها هم بر مشکلات اقتصادی دنیا اضافه می کند. امریکا بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان را در دنیا دارد و در اروپا هم درگیری کشورهایی از قبیل فرانسه و اسپانیا با این ویروس باعث شده است تا اتحادیه اروپا توان لازم برای حمایت از اقتصاد دنیا در مسیر رشد را نداشته باشد.

حال سوال این است که دنیا در ماه های آتی به کدام سمت می رود و کدام یک از کشورها بالاترین قدرت را دارند. پاسخ این سوال باید در طول زمان مشخص شود و بر مبنای اطلاعات کنونی هیچ یک از کشورهای جهان نمی توانند ناجی اقتصاد دنیا باشند. همین مساله باعث آهسته شدن روند احیای اقتصاد دنیا می شود و ما را سالها با این مشکل درگیر خواهد کرد.

کد خبر: ۴۱٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha