۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
کمبود و گرانی کود و سموم کشاورزی؛ قیمت‌ها سربه‌فلک کشید
معضلی جدید بر سر راه کشاورزان لرستانی؛

کمبود و گرانی کود و سموم کشاورزی؛ قیمت‌ها سربه‌فلک کشید

لرستان- کشاورزان لرستانی سالهاست با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و امسال نیز افزایش چشمگیر قیمت سم، کود و بذر کشاورزان را بی‌رمق از تولید کرده است.

بازار؛ گروه استانها: نهاده‌های کشاورزی از زمره اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و همین اتفاق به افزایش چند برابری قیمت‌ها انجامید، تا جایی که در مواردی شاهد افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی هستیم.

در مواردی سموم، کودها و بذرهای مورد نیاز کمیاب و حتی نایاب شده است که این موضوع، نارضایتی و اعتراض کشاورزان را در پی داشته؛ از آنجایی که افزایش قیمت کود و سم، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد؛ دولت باید نرخ خرید تضمینی را بالا ببرد تا کشاورزان متضرر نشوند که مسلماً این افزایش نرخ نهاده، به گرانی محصول در بازار هم منجر می‌شود.

با توجه به اینکه تقریباً تمام سموم مصرفی در کشاورزی وارداتی است و امسال ارز دولتی حذف شد و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود، قیمت سموم شیمایی در کشور سر به فلک کشیده است اما در بخش کود که فقط ۱۵ درصد آن وارداتی است معلوم نیست چرا باید تا این حد افزایش قیمت داشته‌ باشیم.

قیمت ۱۰ برابری کود و سموم کشاورزی
احمد رضایی از فروشندگان سم و کود در لرستان به خبرنگار بازار، گفت: قیمت‌ها بسیار بالا رفته به طوریکه نسبت به سال قبل اصلاً قابل مقایسه نیست و این گرانی هم برای اجناس ایرانی و هم خارجی بوده است.

وی افزود: حتی با وجود شرایط گرانی، تقاضا بسیار زیاد است و مراجعین ما نسبت به سال قبل  بیشتر شده است، از طرفی عرضه سم و کود خیلی کم است و با کمبود مواجه هستیم.

یکی دیگر از فروشندگان سم و کود در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه لحظه به لحظه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: متأسفانه قیمت برخی سموم چهار برابر گران شده، مثلاً قیمت سم گیاه «دیازینون» که ۶۰ هزار تومان بوده الان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت‌ها  ادامه دارد
اسحاق امیری گفت: ما هم سموم وارداتی داریم هم داخلی که قیمت وارداتی‌ها به طرز وحشتناکی گران شده‌ است و حتی برخی از این سموم ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته و سم‌های داخلی نیز در حد سه تا چهار برابر گرانتر شده‌ است.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها  ادامه دارد و روز به روز بیشتر هم می‌شود، افزود: تقاضا نسبت به سال گذشته خیلی کم شده چون مردم دیگر قدرت خرید این اجناس را ندارند.

این فروشنده سم و کود کشاورزی با بیان اینکه قیمت کود هم افزایش پیدا کرده اما نه به اندازه سم، تصریح کرد: کودهای وارداتی نسبت به کودهای ایرانی افزایش قیمت بسیار بیشتری داشته است.

 امیری خاطرنشان کرد: هر چقدر هم قیمت سم بالا برود، کشاورز مجبور است آن را تهیه کند چون تنها منبع درآمد او همین کشت و کار است و هر طور شده حتی با مقروض شدن هم باید آن را انجام دهد که این یکی از دلایل رها کردن کشاورزی در استان است.

افزایش قیمت کودهای داخلی تخلف است
وی عنوان کرد: کشاورزانی هستند که به خاطر هزینه‌های بالای سم و کود حاضر شدند دست ازکشت بکشند وخراب شود چون از عهده هزینه‌های آن بر نمی‌آمدند، خیلی‌ها نسبت به خرید بی‌میل شده‌اند چون واقعا قدرت خرید ندارند.

امیری بیان کرد: قیمت‌ها نسبت به سال قبل چهار تا پنج برابر بیشتر شده چون ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداشته‌اند و ارز نیمایی به واردات تعلق گرفته که ارز نیمایی بین ۱۸ تا۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است.

 وی با بیان اینکه مواد اولیه تمام اجناس بدون استثنا، خارجی و ۱۰۰ درصد وارداتی است، گفت: کود و سموم شیمایی همه از مواد پتروشیمی بوده که تحت تأثیر دلار قرار دارد و افزایش نرخ دلار تاثیر بسیار زیادی بر قیمت‌ها داشته است.

کمیابی برخی سموم کشاورزی
این فروشنده کود و سموم افزود: عرضه در خصوص کود بسیار کم و حتی در بسیاری از جاها نایاب شده؛ کود «کنستات» ۵۰ هزار تومانی در حال حاضر ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد، «آدمیرال» ۴۰ هزار تومانی به  ۱۵۰ هزار رسیده، کود «اومایت» ۷۰ هزار تومانی به ۱۷۰ هزار،  «مالاتیرل» ۴۰ تومانی به ۱۱۵ هزار تومان و «دی کلرودوی» ۴۰ تومانی به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

کامران ماسوری، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: تا اردیبهشت ماه امسال، واردات کودها با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شد اما دیگر ارز دولتی به این کودها تعلق نگرفته و واردات با ارز نیمایی انجام شده است.

وی افزود: حدود ۸۵ درصد از کودهای کشاورزی، تولید داخل است که قیمت آن هیچ تغییر نکرده و اگر کسی قیمت کودهای داخلی را تغییر دهد، متخلف است وهیچ‎یک از کارگزاری‌های رسمی ما حق ندارند قیمت‌های مصوب را تغییر دهند و یا گران‌تر به فروش برسانند.

۱۵ درصد کودهای کشاورزی وارداتی است
ماسوری عنوان کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد کودهای مصرفی کشاورزی، خارجی است؛ کودهای فسفر و پتاس از جمله کودهای خارجی است که صددرصد وارداتی بوده و با ارز نیمایی وارد می‌شود و تغییر قیمت بسیار زیادی داشته است؛ مثلاً قیمت کود «سوپر فسفات تریپل» از ۸۵ هزار تومان به ۴۲۳ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: مواد اولیه کودهای فسفات و پتاس در کشور موجود نیست و از خارج وارد می‌شود ولی الان مقداری از خاک فسفات و پتاس را وارد کرده‌اند تا تولیدکنندگان داخل آن را فراوری کنند اما فقط توانایی تولید «سوپرفسفات» ساده را دارند و نمی توانند «سوپر فسفات تریپل» را تولید کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: کودهای فسفات برای تغذیه ریشه گیاه به کار می‌رود که مسلماً ریشه قوی باشد کل گیاه قوی می‌شود و تاثیر بسیار زیادی بر افزایش تولید دارد، از طرفی پتاس هم باعث استحکام گیاه، مقاومت در برابر سرما و  بالا رفتن کیفیت دانه می‌شود.

قیمت خرید تضمینی افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ازت، فسفات و پتاس سه عنصر پر مصرف گیاهان است، افزود: به اندازه کافی در کشور کود داریم و واردات هم انجام شده، بنابراین کشاورزان هیچ نگرانی در خصوص کمبود کود نداشته باشند در استان لرستان هم هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

ماسوری عنوان کرد: این کودی که دولت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد با ارز آزاد نیست بلکه با ارز نیمایی است که تقریباً دولتی محسوب می‌شود و اگر بنا بود همین کودها را از طریق بازار آزاد بخرند خیلی گران‌تر می‌شد؛ مثلاً همین کود ازت که یک کیسه ۵۰ کیلویی از آن ۵۴ هزار تومان و تولید داخل است در بازار آزاد با قیمت ۱۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال قبل چهار تا پنج برابر شده است، بیان کرد: الان در زمان تحریم و در یک جنگ اقتصادی قرار داریم ولی این را باید بدانیم که وقتی قیمت سم، کود و... بالا رفته از طرف دیگر کشاورز قیمت تولید خود را نیز افزایش می‌دهد در مقابل قیمت خرید تضمینی هم بالا می‌رود؛ این شرایط تحریم ظالمانه و مشکلاتی که وجود دارد باعث ایجاد این مسائل شده است.

کمبود کود نداریم
مدیرنباتات جهاد کشاورزی لرستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بالای ۹۷ تا ۹۸ درصد از سموم ما وارداتی است و قابلیت تولید آن را نداریم. قیمت سم در هزینه‌های تولید برخی از محصولات خیلی مشهود نیست و در محصولات دیم مانند گندم و جو تعداد سمپاشی‌ها زیاد نیست ولی در محصولات آبی مصرف آن است.

مجید جوادی با بیان اینکه ارز نیمایی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به ارز آزاد ارزان‌تر است، عنوان کرد: متأسفانه قیمت کودها هم بالا رفته مثلاً درکودهای فسفر و پتاس که ماده اصلی آن وارداتی است، قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های بزرگ بخش کشاورزی، بحث سم و کود است که بالا رفتن هزینه‌های آن اثر منفی بر تولید داشته، از طرفی دولت تلاش می‌کند تا از یک طرف ارز نیمایی به این اجناس اختصاص ‌دهد و از طرف دیگر قیمت محصولات کشاورزی را بالا ببرد تا فشار از روی کشاورزان کم شود.

۹۸ درصد سموم کشاورزی وارداتی است
مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه کشاورزان استان ما حرفه‌ای کار نمی کنند، به طور مثال  زمینی که کشاورز در آن گندم کشت می‌کند و پس از یک سال به زحمت ۱۰ میلیون از آن به دست می‌آورد، همان زمین را یک کشاورز غیربومی اجاره می‌کند و با کشت‌هایی مثل هندوانه، سیب زمینی و... از تمام ظرفیت زمین استفاده می‌کند و سود بسیار زیادی هم به دست می‌آورد. 

جوادی گفت: چند سال است که کشاورزان استان‌های دیگر، زمین‌های لرستان را اجاره می‌کنند ولی چون حرفه‌ای کار می‌کنند چندین برابر سود و منفعت می‌کنند ولی کشاورز ما چون حرفه‌ای نیستند خیلی سود نمی‌کنند در واقع  کشاورز اگر حرفه‌ای باشد، با همین بالا رفتن قیمت سم و کود هم می‌تواند سودهای خوبی به دست بیاورد.

وی افزود: عموماً شبکه‌های دلالی نقشی در نهاده‌ها ندارند؛ اینها کالاهای تعزیراتی است و تمام ارکان جهاد کشاورزی و حتی بیرون از مجموعه سازمان، در تلاش هستند که قیمت‌های مصوب رعایت شود ولی اگر کسی بخواهد خارج از شبکه یا بالاتر از قیمت نرخ نامه، جنس و کالایی را عرضه کند قطعاً با جرایم بالایی روبرو می‌شود.

افزایش هزینه‌های تولید علاوه بر اینکه معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی نیز اثرگذار است؛ وقتی سمی نایاب یا آنقدر گران باشد که تهیه آن از توان کشاورز خارج شود نتیجه آن آفت زدگی محصولات کشاورزی است و همین سبب می‎شود تولید کمتر شود و این کمبودها بر قیمت محصولات کشاورزی بسیار تاثیر گذار است، بنابراین لازم است دولت تصمیم گیری جدی در بخش کشاورزی و جلوگیری از افزایش قیمت‌های سرسام آور داشته باشد.

کد خبر: ۴۱٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha