۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
۱۵۰ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی همدان قلع و قمع می‌شود
مدیر امور اراضی جهادکشاورزی استان همدان:

۱۵۰ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی همدان قلع و قمع می‌شود

همدان - مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تعداد زیادی پرونده ساخت و ساز غیرمجاز به مراجع قضائی ارسال شده است، گفت: رای نهایی تخریب ۱۵۰ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان همدان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هوشنگ کرمی بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه مشترکی بین جهاد کشاورزی و دادگستری انجام شده است، اظهار کرد: تفاهمنامه‌هایی در تهران بین دادستانی کل کشور و معاون امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی بین دو دستگاه جهاد کشاورزی و دادگستری کارگاه آموزشی با حضور ۸۰ نفر از عوامل درگیر با ساخت و سازهای غیر مجاز برگزار شد؛ ادامه داد: در این جلسه برخی  عوامل درگیر مانند دهیاران هم حضور داشتند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه یکی از مباحث مهم در امور اراضی، حد نگاری و صدور نقشه کاداستر است؛ بیان کرد: قانون اصلاحات اراضی در دهه ۴۰ برای بیش از یک میلیون هکتار از اراضی استان همدان انجام شد و اراضی از مالکان خریداری و به زارعان واگذار شد.

اسناد صادر شده برای اراضی مشاع و وضعیت کشاورزان به صورت سهم و قدر مشخص است

وی با بیان اینکه اسناد صادر شده برای اراضی مشاع و وضعیت کشاورزان به صورت سهم و قدر مشخص است ادامه داد: وضعیت حد و حدود اراضی مشخص نیست و کشاورزان از سند اراضی خود نمی‌توانند برای اخذ وام استفاده کنند و از طرفی هم اختلافات زیادی بین کشاورزان و زارعان وجود دارد.

کرمی با اشاره به اینکه اجرای حد نگار از سال ۹۴ قانون شد؛ افزود: بسیاری از دستگاه‌ها کار سختی ندارند  اما با توجه به مشکلات و تداخلاقات موجود کار منابع طبیعی، اوقاف و امور اراضی جهاد کشاورزی پیچیده شده است.

وی با بیان اینکه اراضی به صورت مشاعی و قولنامه‌ای خرید و فروش شده‌اند و همین موضوع صدور اسناد را پیچیده و سخت کرده است؛ اضافه کرد: قبل از رفتن به سمت تهیه کاداستر باید رفع تداخلات صورت گیرد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان رفع تداخل انجام شده است؛ افزود: برای ۳۶ هزار هکتار از اراضی نقشه کاداستر تهیه شده است.

وی در ادامه به مسئله مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اشاره کرد و با بیان اینکه اراضی و باغات در حریم شهرها قطعه قطعه شده است و افراد خریدار سعی در ساخت خانه باغ در این اراضی دارند؛ افزود: برای دو هزار متر مربع زمین می‌توان یک ساختمان خانه کارگری به میزان ۲۰ متر مربع ایجاد کرد.

کرمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تعداد زیادی پرونده به مراجع قضائی ارسال شده است؛ افزود: طی ۸ مرحله ۱۵۰ پرونده قلع و قمع تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در استان همدان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه روال کار مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و قلع و قمع مقداری طولانی است؛ عنوان کرد: در رابطه با ساخت و ساز غیر مجاز باید دو مسیر طی شود که مسیر اول تبصره دو ماده ۱۰ است.

جهاد کشاورزی تجهیزات و ماشین آلات سنگین برای کار قلع و قمع ندارد

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی تجهیزات و ماشین آلات سنگین برای کار قلع و قمع ندارد؛ افزود: سازمان جهاد کشاورزی و معاونت امور اراضی تنها دستگاه متولی حریم شهر و روستا نیستند بلکه دهیاری‌ها باید نخستین برخورد و مقابله را با ساخت و ساز غیر مجاز انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کل اراضی استان همدان یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که ۵۰ درصد مربوط به منابع طبیعی و ۵۰ درصد مربوط به اراضی کشاورزی است؛ ادامه داد: در صورت دریافت اعتبارات به موقع و کامل تهیه نقشه کاداستر در اسرع وقت انجام می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه استان همدان از نظر تغییر کاربری‌ها به نسبت استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد؛ عنوان کرد: ۷۰۰ مورد تغییر کاربری در استان همدان در سامانه ۱۳۱ شناسایی و گزارش شده که از این تعداد ۱۵۰ مورد مشمول تبصره دو ماده ۱۰ شده و قلع و قمع می‌شوند.

وی در رابطه با ساخت و ساز غیر مجاز در روستای آبرومند با بیان اینکه دهیاری روستای آبرومند ۱۰ روز پیش ساخت و ساز غیر مجاز را گزارش داد؛ بیان کرد: همکاران ما ساخت و سازهای روستا را بررسی کردند که در روستای آبرومند تعدادی مجوز گرفتند و غیر مجازها در حال پیگیری ستاد است.

کد خبر: ۴۱٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha