۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملاتی اشتباه است
معاون بازار بورس تهران:

دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملاتی اشتباه است

گودرزی، معاون بازار بورس تهران اظهار کرد: دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملات بدون آموزش مسیر اشتباهی است و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش بازار، محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران  درباره برداشت یک میلیاردی از صندوق توسعه ملی و تزریق آن به بازار سرمایه گفت: معمولاً دولت‌ها زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شود دخالت می کنند و لذا به نظر می رسد که این تدبیر هم به روند بازار کمک کند.

وی متذکر شد: البته بازار سرمایه ایران این پتانسیل را دارد که روی پای خودش بایستد و بدون این تزریقات نقدینگی به تعادل برسد.

معاون بازار بورس تهران اضافه کرد: ۷۸ درصد از فروشندگان ما در روز شنبه حقیقی بودند و بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان را حقیقی ها خریداری کردند، لذا حقوقی‌ها دخالتی در بازار نداشتند و بازار هم روند متناسب خود را پیدا کرد.

گودرزی رشد و کاهش شاخص‌های بازار سرمایه را جزو ذاتی این بازار خواند و گفت: روند بازار سرمایه در روز شنبه حاکی از تعادل بخشی بازار سرمایه توسط اهالی خود این بازار است.

این مقام مسئول درباره مدیریت مستقیم دولت در واگذاری‌ها گفت: مثلاً در «دارایکم» دولت چند سهام بانکی را وارد کرده و هم اکنون معامله می شود و برنامه این است که دولت از این مدیریت خارج شود.

معاون بازار بورس تهران نقدشوندگی و شفافیت را دو فاکتور بسیار مهم در بورس عنوان کرد و گفت: بورس تهران و سازمان بورس طی سال‌های اخیر بحث ارائه آموزش و ارتقای سواد مالی را به شدت دنبال کردند و حتی ۱۷۰ هزار نفر ساعت هم دوره های آموزشی گذاشتیم، اما قطعاً این کفایت نمی کند و باید کار بیشتری انجام شود.

گودرزی افزود: ما در حال حاضر ۸,۵ میلیون نفر سهامدار جزء داریم که ۸۰ درصد آنها افراد حقیقی اند و ۴ میلیون نفر از اینها هم کسانی‌اند که فقط عرضه اولیه خریداری کرده اند و دارایی عمده افراد حقیقی فعال در این بازار هم بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، یعنی ما با جمعیتی با حداقلِ سواد مالی مواجهیم و از طرف دیگر امکانات و زیرساخت های ما هم در شرایط کرونایی فقط به شکل آنلاین بوده و بنابراین امکان ارائه همه آموزش‌ها را در این مدت نداشتیم.

وی معتقد است که دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملات بدون آموزش و با حداقل سواد مالی مسیر اشتباهی است و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

گودرزی مشکل امروز بازار سرمایه را ناشی از مشکلات آموزشی و فرهنگ سازی دانست و افزود: این مسئله به هیچ وجه حاشیه ای نیست.

معاون بازار بورس تهران در پایان برنامه «گفتگوی اقتصادی» آینده بازار سرمایه را اینطور پیش بینی کرد: اگرچه بازار روند اصلاحی زیادی را تجربه کرد و شاخص کل هم حدود ۲۶ درصد افت داشته است، اما با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می رسد که این بازار همچنان می تواند جذاب باشد و البته با نگاه بلند مدت چراکه حضور بلندمدت در این بازار قطعاً به زیان منجر نخواهدشد.

کد خبر: ۴۱٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha