۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کود شیمیایی، بزرگترین دغدغه کشاورزان در آستانه کشت پاییزه

کود شیمیایی، بزرگترین دغدغه کشاورزان در آستانه کشت پاییزه

چند ماهی می شود که چالش‌های بسیاری در راه تامین کود شیمیایی برای کشاورزان بوجود آمده و حالا در آستانه کشت پاییزه این موضوع تبدیل به مهمترین دغدغه کشاورزان شده است.

به گزارش بازار، از دو ماه پیش و با تخصیص نیافتن ارز دولتی برای واردات محصول نهایی و مواد اولیه کودهای فسفاته و پتاسه هم واردات و هم تولید داخل این انواع کود متوقف و بر این اساس در بازار نایاب شدند.

مشکلات از وقتی تشدید شد که کود اوره هم که تولید داخل و محصول پتروشیمی‌ها است به اندازه سهمیه، به کشاورزان نمی‌رسد و آن‌ها مجبور میشوند با قیمت چند برابری این نوع کود را از بازار آزاد تامین کنند.

بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که در آستانه کشت پاییزه بسیاری کشاورزان بدلیل کمبود کود، کشت را نمیتوانند آغاز کنند و تامین این نهاده کشاورزی تبدیل به بزرگترین دغدغه کشاورزان شده است.

موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم ارز دولتی تخصیصی برای واردات کودهای فسفاته و پتاسه به نیمایی تغییر کرده و همین موضوع قیمت این انواع نایاب بازار را تا چهار برابر افزایش داده است.
کشاورزان می‌گویند با افزایش ناگهانی قیمت، توان مالی آن‌ها برای خرید انواع کود کافی نیست.

در این شرایط مدیر عامل شرکت خدمات دولتی کشاورزی می‌گوید تغییر ارز تخصیصی تصمیم دولت بوده و وزارت جهاد مخالف این موضوع است و تبعات آن را هم به اطلاع دستگاه‌های ذیصلاح رسانده است.

حمیدرسولی در مورد تامین کود اوره می‌گوید میزان تخصیصی به کشاورزان کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و رایزنی‌ها برای افزایش این مقدار ادامه دارد، وی درباره تامین کودهای فسفاته و پتاسه هم وعده چند باره تامین را تکرار می‌کند.

به هر صورت فراتر از وعده‌ها نباید فراموش کنیم که تامین کود مورد نیاز کشاورزان با کمیت و کیفیت محصولات و این موضوع هم با امنیت غذایی کشور ارتباط مستقیم دارد و در این شرایط عزمی جدی‌تر برای تامین این نهاده کشاورزان مورد نیاز است.

کد خبر: ۴۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha