۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
متقاضیان وام ودیعه مدارکشان را در سامانه بارگذاری نکنند، جایگزین می شوند/ گلایه مستاجران از برخی بانک ها
بازار گزارش می دهد

متقاضیان وام ودیعه مدارکشان را در سامانه بارگذاری نکنند، جایگزین می شوند/ گلایه مستاجران از برخی بانک ها

ستاد ملی مبارزه با کرونا باز هم بانک ها را تحت فشار قرار داده و اعلام کرد که بازپرداخت اقساط وام ودیعه مسکن ۶۰ ماهه است اما برخی متقاضیان واقعی در صف انتظار هستند و از عملکرد کند بانک ها شاکی هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با توجه به گرانی‌های اخیر در قیمت و اجاره مسکن و در راستای ایجاد ثبات در بازار اجاره و حمایت از مستأجران کم‌درآمد در شرایط اقتصادی تحمیل شده بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، موضوع «اعطای تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات» از محل بخشی از منابع مالی اختصاص یافته به «ستاد ملی مقابله با کرونا» در این ستاد مطرح شد.

براساس تصمیمات «ستاد ملی مقابله با کرونا» مقرر شد، تسهیلات یاد شده در سقف‌های ۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۳۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها و ۱۵ میلیون تومان در سایر شهرها با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت یکساله (به نحوی که مستأجر در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات را پرداخت کند و اصل تسهیلات در سررسید تسویه شود) یا با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه (به نحوی که مستأجر در هر قسط اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند)، با هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری اعطا شود.

بر همین اساس و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و رفاه حال متقاضیانی که قصد دریافت کمک‌هزینه ودیعه مسکن را داشتند، ثبت‌نام متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی وزارت راه‌ و شهرسازی انجام گرفت. متقاضیان واجد شرایط از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۴ مرداد ماه با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مردادماه نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کردند.

هفته اول تنها ۹ متقاضی موفق به دریافت وام ودیعه شدند
اما در همان روزهای نخست بن بستی به نام ضوابط سخت بانک ها و دریافت ضامن باعث شد تا در هفته اول تنها ۹ متقاضی موفق به دریافت وام ودیعه شود. این موضوع باعث شد تا وزیر راه و شهرسازی از مدیران بانک ها درخواست برگزاری جلسه فوری کند. این اقدام تا حدودی وضعیت را روان تر کرد و پرداخت وام ودیعه مسکن را به مرز ۴۸۰۰ فقره رساند. طبق گفته محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکنون از ۳۸۰ هزار متقاضی حائز شرایط شناخته شده این وام حدود ۴۸۰۰ فقره وام ودیعه مسکن پرداخت شده است.

ستاد ملی کرونا تصمیم جدیدی برای بازپرداخت اقساط این وام ودیعه گرفت و مقرر کرد تا بازپرداخت اقساط وام ودیعه ۵۰ میلیون تومانی برای تهرانی ها ۶۰ ماهه شود

 روز گذشته نیز ستاد ملی کرونا تصمیم جدیدی برای بازپرداخت اقساط این وام ودیعه گرفت و مقرر کرد تا بازپرداخت اقساط وام ودیعه ۵۰ میلیون تومانی برای تهرانی ها ۶۰ ماهه شود. این اقدام ستاد ملی کرونا بر خلاف انتظار بانک ها بود. چرا که بانک ها با این روش طولانی بازپرداخت به هیچ وجه موافق نیستند. به نظر می رسد با این اقدام ستاد ملی کرونا پرداخت وام تا حدودی باز هم با تاخیر مواجه شود.

در بند ۴ مصوبه سی و پنجم ستاد ملی کرونا مورخ ۱۵ شهریورماه تحت‌ عنوان اصلاح بند ۶ مصوبه جلسه ۳۱ ستاد ملی در خصوص تسهیلات پرداختی کمک ودیعه اجاره مسکن تصمیماتی در خصوص نوع تسهیلات، نوع وثایق، به شرح زیر گرفته شد.

نوع تسهیلات به دو روش
نوع تسهیلات به دو روش ممکن است که بدین شرح است: با نرخ ۱۳ درصد و سررسید یکساله به نحوی که یک دوازدهم معادل سود تسهیلات طی یک سال، ماهانه پرداخت و اصل بدهی در زمان اتمام قرارداد تسویه خواهد شد. ضمنا در پایان سال اول در صورت تفاهم با بانک عامل با متقاضی، مانده بدهی می‌تواند طی ۳۶ قسط و با نرخ ۱۳ درصد تقسیط شود.

دومین روش در خصوص نوع تسهیلات نیز بدین ‌شیوه مصوب شد: با نرخ سود ۱۲ درصد و تقسیط ۳۶ ماهه (برای حداکثر تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون ریال) و برای تسهیلات بیش از ۳۰۰ میلیون ریال با تقسیط ۶۰ ماهه، به نحوی که متقاضی در هر قسط بخشی از اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند. بدیهی است در صورت تمایل متقاضی مدت بازپرداخت تسهیلات می‌تواند کاهش یابد.

چنانچه در سررسید اقساط، متقاضی نسبت به تسویه و یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نکرد، نرخ سود تسهیلات (متعلق به مانده بدهی متقاضی به بانک عامل) با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به علاوه وجه التزام ۶ درصد محاسبه و از متقاضی اخذ می‌شود

البته چنانچه در سررسید اقساط، متقاضی نسبت به تسویه و یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نکرد، نرخ سود تسهیلات (متعلق به مانده بدهی متقاضی به بانک عامل) با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به علاوه وجه التزام ۶ درصد محاسبه و از متقاضی اخذ می‌شود.

متقاضیان وام ودیعه با افراد دیگر جایگزین می شوند
اما محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه فردا آخرین مهلت برای متقاضیان وام ودیعه مسکن است تا مدارک خود را بارگذاری کنند گفت: متقاضیان وام ودیعه اگر مدارک خود را در سامانه بارگذاری نکنند با افراد دیگر جایگزین می شوند.

وی تاکید کرد: متقاضیان وام ودیعه مسکن که تاکنون ۳۸۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند، چنانچه فردا تا ساعت ۲۴ اطلاعات و مدارک خود را در سامانه بارگذاری نکنند، متقاضیانی که واقعا نیازمند تسهیلات ودیعه مسکن هستند جایگزین آنها خواهند شد.  

وام ودیعه مسکن زیر ۳۰ میلیون تومان بدون ضامن و بالای ۳۰ میلیون تومان با یک ضامن، پرداخت می شود. حال اگر دقت کنید از روز نخست تاکنون روند پرداخت وام ها صعودی است

محمودزاده ادامه داد: وام ودیعه مسکن زیر ۳۰ میلیون تومان بدون ضامن و بالای ۳۰ میلیون تومان با یک ضامن، پرداخت می شود. حال اگر دقت کنید از روز نخست تاکنون روند پرداخت وام ها صعودی است.

روند کُند پرداخت وام ودیعه مسکن به این دلیل بوده که بانک‌ها ساز و کار لازم را نداشتند که اواخر در ستاد ملی کرونا در این خصوص، تصمیم گیری شد

البته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز هفته پیش در جمع خبرنگاران در خصوص چرایی روند کُند پرداخت ها، گفته بود که روند کُند پرداخت وام ودیعه مسکن به این دلیل بوده که بانک‌ها ساز و کار لازم را نداشتند که اواخر در ستاد ملی کرونا در این خصوص، تصمیم گیری شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای کمک به متقاضیان، هفته پیش به صورت رسمی مصوبه هایی را برای تسهیل در روند پرداخت تسهیلات ایجاد کرده ایم. متقاضیانی که تمایل داشته باشند در مدت  ۳ سال  بازپرداخت این تسهیلات را انجام دهند می توانند از این مصوبه استفاده کنند.

وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مستاجران قادر به پرداخت اقساط وام ودیعه مسکن و این تسهیلات نیستند، مصوبه به گونه ای تنظیم شد تا متقاضیان تنها اقساط کارمزد را پرداخت کنند و این موضوع را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کردیم و  دو مصوبه را تصویب کردیم.

به گفته اسلامی، شرایط به گونه ای شده که چنانچه متقاضیان، چک برگشتی داشته باشند مشکلی برای دریافت وام نداشته باشند و اگر کسی تمایل داشت  تسهیلات را تقسیط و سه ساله پرداخت کند به راحتی بتوانند این موضوع را انجام دهند.

برخی از متقاضیان وام ودیعه مسکن از سنگ اندازی برخی بانک ها گلایه کرده و می گویند شعب بانک ها برخورد چندان مناسبی در زمان حضور در بانک از خود نشان نمی دهند

اگر چه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن هنوز روند مناسبی از لحاظ پرداخت نداشته است اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که فصل نقل و انتقالات به پایان رسیده و قاعدتا مستاجران واقعی با دریافت این وام ها نه به قصد جابجایی بلکه به قصد خرید سایر اقلام مورد نیاز اقدام خواهند کرد. پس به جای از دست دادن این فرصت ها و زمان فصل نقل و انتقالات بهتر بود دولت فضای بهتر و زمان بهتری را برای پرداخت این تسهیلات به کار می گرفت. هر چند برخی از متقاضیان وام ودیعه مسکن از سنگ اندازی برخی بانک ها گلایه کرده و می گویند شعب بانک ها برخورد چندان مناسبی در زمان حضور در بانک از خود نشان نمی دهند.

کد خبر: ۴۱٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مرتضی موسوی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      بنده متقاضی وام ودیعه مسکن 15میلیون مددجوی سازمان بهزیستی تمام مراحل طی کردم رفتم بانک ملی اندیمشک کارمند بانک گفت 1ضامن وسفته برای ضمانت نیاز است لطفا به مسئولان بگویید پیگیری کنند
    • نوید حیدری IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      0 0
      بنده تمامی مراحل رو انجام دادم ولی بانک در پرداخت تسهیلات 50 میلیونی با بازپرداخت 60 ممانعت می کند و میگه شعبه ما فقط 36 ماه میده اگه نمیخوای بانک رو عوض کن!!! منم چون نمیتونم بانک رو عوض کنم چاره ای جز قبول شرایط ندارم لطفا پیگیری فرمایید
    • توحید NL ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      0 0
      سلام بنده برای وام ودیعه مستاجران رفتم کد رهگیری گرفتم ولی الان هرچقدر کد ملی میزنم ،میگند با این کد ملی شخصیتی یافت نمیشه لطفا راهنمایی کنید چکار باید بکنم ممنغ