۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
تعهدات ارزی بازرگانان رصد می‌شود؛ تعلیق کارت‌های بازرگانی مجازات تجار بی‌تعهد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تعهدات ارزی بازرگانان رصد می‌شود؛ تعلیق کارت‌های بازرگانی مجازات تجار بی‌تعهد

مشهد- در شرایط کنونی که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی با افت شدید درآمدهای نفتی و در نتیجه کمبود ذخایر ارزی مواجه شده بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان می‌تواند این کمبود را تا حدودی جبران کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بی‌شک تجار و صادرکنندگان استان خراسان رضوی شرایط کشور را در نظر می‌گیرند و هیچ‌گاه خواهان افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و درنتیجه نرخ بسیاری از کالاها نیستند ولی مشکلاتی که از گذشته وجود داشته و حتی در مقطعی برای رفع آن صادرکنندگان به کشور عراق و افغانستان از بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف شدند اما بنا بر مصوبه دولت حالا این تجار تا پایان شهریور مهلت‌دارند تا جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کنند.

مشکلات از زبان بازرگانان
در همین رابطه یکی از فعلان اقتصادی خراسان رضوی پیرامون تعهدات ارزی و بازگشت ارز در ازای صادرات می‌گوید: بسیاری از بازرگانان دلار دولتی دریافت نکردند که آن را به قیمت نیمایی برگردانند.

ملکی در این رابطه به ما می‌گوید: دولت در حالی به بازرگانان فشار می‌آورد که بسیاری از نهادهای دولتی و زیرمجموعه خودش هنوز نسبت به بازگرداندن ارز صادراتی اقدام نکردند.

وی عنوان می‌کند: نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال گذشته طبق مصوبه انجام‌شده به این صورت بود که ۶۰ درصد سامانه نیما، ۳۰ درصد واردات در مقابل صادرات و ۱۰ درصد هم به‌صورت اسکناس عرضه کنند و حال این مصوبه دیگر اجرایی نمی‌شود و اعلام‌شده باید ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شود.

وی  از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان را پیمان‌سپاری ارزی اعلام  می‌کند و می‌گوید: هیچ سازوکاری برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود ندارد.

ملکی بابیان اینکه معامله برخی از صادرکنندگان با ریال انجام می‌شود و بازگشت ارز برای آن‌ها مقدور نیست، اظهار می‌کند: ما نیازی به مشوق صادراتی نداریم چراکه در زمان‌های گذشته هر بار در این رابطه مسئولان وعده دادند، عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه درخواست تولیدکنندگان از مسئولان استان ارزش قائل شدن برای حفظ اشتغال در واحدهای تولیدی است، یادآور می‌شود: مسئولان این مهم را هم در نظر داشته باشند که در شرایط کنونی حفظ اشتغال برای واحدهای تولیدی بسیار سخت است و باید آن‌ها را حمایت کنند.

تعهدات نصفه‌نیمه
در همین رابطه رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چند درصد از شرکت‌های این استان برای بازگشت ارز به کشور به تعهدات خود تاکنون عمل کرده‌اند اظهار کرد: ما حدود ۲۷۰۰ کارت فعال بازرگانی در سطح استان داریم که از این تعداد ۷۶۸ بازرگان در طی دو سال اخیر نسبت به فرآیند تجارت اقدام کردند.

محمدعلی امیر فخریان در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: طبق آمارهای موجود در سه‌ماهه اول سال جاری بیش از ۵۵۰ شرکت نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کرده‌اند و یا درحال اقدام هستند.

وی افزود: البته با توجه به اینکه در سه‌ماهه اول سال شرایط خاصی به علت شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم بود این آمار قطعاً افزایش چشم‌گیری داشته است.

امیر فخریان بابیان اینکه حدود ۳۲۰ واحد نیز نسبت به انجام تعهدات خود اقدام نکردند، افزود: ازاین‌بین حدود۲۰۰ بازرگان از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی تاکنون به حال تعلیق درآمده است.

مهلت تا پایان شهریور
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به این موضوع  که به باقی بازرگانان نیز به منظور اقدام به تعهد ارزی تا انتهای شهریورماه فرصت داده‌شده است ادامه داد: درصورتی‌که تا تاریخ مقرر، مقدار مبلغ مذکور که از سوی بانک مرکزی ۷۰ درصد اعلام‌شده بازگردانده نشود تصمیمات جدیدی از سوی سازمان صمت اتخاذ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که تکلیف بازرگانانی که کارت فعالیت آن‌ها به حالت تعلیق درآمده است چه می‌شود، افزود: در حال حاضر بازرگانانی که کارت فعالیت آن‌ها به حال تعلیق درآمده است با مراجعه به صرافی‌ها و تحویل ارز خود باقیمت نیمایی می‌توانند مدارک خود را تکمیل کرده و درصورت تائید بانک مرکزی، کارت آن‌ها از حالت تعلیق خارج خواهد شد.

امیر فخریان با بیان اینکه به‌صورت ماهانه کمیته پایش رفتارهای تجاری در استان برگزار و بر همین اساس میزان صادرات و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را رصد می‌کنیم ادامه داد: بر همین اساس در طول یک سال و نیم گذشته تعداد ۳۵۰ اخطاریه برای دارندگان کارت بازرگانی ارسال کردیم که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و مدارک خود را به ما تحویل دهند.

وی هم چنین اظهار کرد: این اقدامات البته باعث شده در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها شاهد مخاطرات کمتری باشیم و لذا از آن جا که حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از این افراد به اخطاریه‌های صادرشده توجهی نکردند لذا نسبت به تعلیق  کارت بازرگانی آن ها اقدام شده است.

موانع بازگشت ارز به کشور
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم‌چنین در خصوص این موضوع که برخی بازرگانان ادعا می‌کنند زیرساخت‌های لازم برای بازگشت ارز به کشور وجود ندارد به بازار گفت: این ادعا صحت ندارد.

محمدعلی امیر فخریان در این رابطه بیان کرد: برای بازگشت ارز به کشور چندین شیوه وجود دارد که پیش‌ازاین از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: اولین روش، ارائه ارز به‌صورت ثنایی بود که می‌بایست بازرگانان درصدی از آن را ارسال می‌کردند.

بازرگانان  این امیتاز را در اختیار دارند تا از محل صادرات خود اگر در انتقال ارز مشکل داشتند از طریق ثبت سفارش، کالاهای موردنیاز کشور را وارد کنند و لذا  اصلاً احتیاجی به انتقال ارز نبود و به‌جای آن می‌توانستند کالا را وارد کنند

وی عنوان کرد: بازرگانان  این امیتاز را در اختیار دارند تا از محل صادرات خود اگر در انتقال ارز مشکل داشتند از طریق ثبت سفارش، کالاهای موردنیاز کشور را وارد کنند و لذا  اصلاً احتیاجی به انتقال ارز نبود و به‌جای آن می‌توانستند کالا را وارد کنند.

وی گفت: هم چنین آن ها این اختیار را داشتند که به واردکننده واگذار کنند تا این کار را انجام دهد و یا حواله آن را از طریق سامانه نیما به واردکننده واگذار کنند.

امیر فخریان با اشاره به اینکه تمامی راهکارهای لازم برای بازگرداندن ارز فراهم‌شده است ادامه داد: برای باقی‌مانده مطالبات دو سال اخیر، بازرگانانی که نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام نکرده‌اند می‌توانند از طریق واگذاری اظهارنامه‌های مالیاتی و ارز حاصل از آن، از طریق سامانه نیما به واردکننده این کار را انجام دهند که این کار به‌صورت حواله انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال صادرکننده اعلام می‌کند که من میزان مشخص ارز در فلان کشور را دارم و واردکننده‌ای که از آن کشور یا کشورهای هم‌جوار واردات انجام می‌دهد از این طریق می‌تواند ارز را در آن کشور تحویل گرفته و به فروشنده کالا تحویل دهد و کالای خود را به ایران وارد کند و این کارها در حال انجام است و لذا بهانه ای برای موانع به منظور بازگشت ارز به کشور وجود ندارد.

کد خبر: ۴۰٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha