۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
قیمت تخم مرغ پر کشید؛ افزایش قیمت نهاده و کاهش عرضه، بهانه گرانی
بازار از تهران گزارش می دهد؛

قیمت تخم مرغ پر کشید؛ افزایش قیمت نهاده و کاهش عرضه، بهانه گرانی

تهران- افزایش قیمت تخم مرغ در حالی در هفته های اخیر خبر ساز شده است، که تولیدکنندگان علت آن را افزایش قیمت نهاده ها می دانند و توزیع کنندگان انگشت اشاره را به سوی کاهش عرضه می گیرند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که گرانی تخم‌مرغ در روزها و هفته‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مباحث بازار و دغدغه‌های معیشتی مردم تبدیل‌شده است، که به نظر می‌رسد، این گرانی تداوم نیز داشته باشد. آمارها نشان از افزایش ۵۶ درصدی قیمت تخم‌مرغ در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد و همین افزایش را به‌صورت کم‌وبیش در افزایش قیمت‌های ماه‌به‌ماه و یا دو ماه یک‌بار هم شاهد هستیم.

تخم‌مرغ یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی خانوار در تأمین غذای روزانه است، که افزایش قیمت آن خود را به‌سرعت در بازار نشان می‌دهد.

مگر حقوق ما هرماه زیاد می‌شود، که هرروز شاهد گرانی اجناس هستیم
یکی از بانوان دماوندی که برای خرید به فروشگاهی در این شهرستان آمده بود به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه تخم‌مرغ قیمت ثابتی ندارد و هرروز از روز قبل گران‌تر می‌شود.

محمدی افزود: با این گرانی‌ها قدرت خرید ما کاهش می‌یابد، مگر حقوق ما هر ماه اضافه می‌شود، که قیمت مایحتاج و مواد مصرفی ما هر روز گران می‌شود، خوب واقعاً دیگر زور ما به خرید نمی‌رسد، کسی هم به فکر نیست.

اکنون قیمت هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها بسته به وزن آن به بین ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان رسیده است، که افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت طی یک ماه را نشان می‌دهد و این افزایش قیمت داد مصرف‌کننده‌ها و حتی متصدیان سوپرمارکت‌ها را درآورده است.

۵ درصد کاهش تولید ۲۰ درصد افزایش قیمت به همراه دارد
تصور این‌که مغازه‌داران و سوپرمارکت‌ها گران‌فروشی می‌کنند، کاملاً اشتباه است، آن‌ها خود مجبور به خرید گران‌تر تخم‌مرغ هستند و با کمترین سود و برای جور بودن جنس نیز این کالا را می‌فروشند.

یکی از توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان تخم‌مرغ در استان تهران به خبرنگار بازار گفت: اکنون سود تخم‌مرغ برای سوپرمارکت‌ها بسیار کاهش‌یافته و به ۱۰ الی ۱۵ درصد رسیده است و تصور این‌که مغازه‌داران و سوپرمارکت‌ها گران‌فروشی می‌کنند، کاملاً اشتباه است، آن‌ها خود مجبور به خرید گران‌تر تخم‌مرغ هستند و با کمترین سود و برای جور بودن جنس نیز این کالا را می‌فروشند.

وی که خود را « بهشتی» معرفی کرد، افزود: قیمت تخم‌مرغ متأسفانه در ماه‌های اخیر ثبات لازم را نداشته و هرروز متفاوت است، فروشنده‌ها نیز از این نوسانات قیمت و گرانی آن ناخشنود هستند.

این فعال بازار گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهایی که همواره تخم‌مرغ برای فروش و ارائه به بازار دارند، تولیدات خود را کاهش داده‌اند و برخی از واحدهای کوچک‌تر نیز یا تعطیل‌شده و یا تغییر صنف داده‌اند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد، در حال حاضر با کاهش تولید تخم‌مرغ مواجه باشیم و این زنگ خطری است، برای مسئولین که اگر روند همین‌طور ادامه یابد، شاهد کاهش بیش‌ازپیش تولید تخم‌مرغ خواهیم بود و همین کاهش علاوه برافزایش قیمت، امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

بهشتی افزود: اگر فقط پنج درصد عرضه تخم‌مرغ در بازار کاهش یابد، تأثیر این کاهش تشدید شده و در بازار شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خواهیم بود و در این‌ بین نمی‌دانم، نقش ستاد تنظیم بازار چیست، خبری از تنظیم بازار نیست.

بسیاری از تولیدکننده‌ها رغبتی برای تولید ندارند
اما این‌که دلیل گرانی‌های موجود و راهکار مقابله با آن چیست؟ سؤالی است، که رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر نیمی از سویای مصرفی خوراک واحدهای تولید تخم‌مرغ توسط دولت تأمین می‌شود و این واحدها نیم دیگر را از بازار آزاد و حدود کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، آن‌هم با پرداخت وجه نقد تأمین می‌کنند، درحالی‌که قیمت سویا باید کیلویی دو هزار و ۴۵۰ تومان باشد.

نیمی از سویای مصرفی خوراک واحدهای تولید تخم‌مرغ توسط دولت تأمین می‌شود و این واحدها نیم دیگر را از بازار آزاد و حدود کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، آن‌هم با پرداخت وجه نقد تأمین می‌کنند، درحالی‌که قیمت سویا باید کیلویی دو هزار و ۴۵۰ تومان باشد

ناصر نبی پور ادامه داد: مرغداران ذرت موردنیاز خوراک طیور واحدهای تولید تخم‌مرغ را در بازار آزاد کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند، حال‌آنکه قیمت ذرت باید یک هزار و ۳۵۰ تومان باشد، این کمبود و گرانی نهاده‌ها سبب شده تا تولید تخم‌مرغ برای تولیدکننده صرف اقتصادی نداشته باشد و لذا با کاهش تولید مواجهیم و کاهش تولید طبعاً سبب افزایش قیمت می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت یا می‌بایست، در زمینه واردات و تعدیل قیمت نهاده‌ها به کمک تولیدکننده بیاید و یا در صورت تداوم این وضعیت باید ارزی که می‌تواند، توسط آن از تولیدکننده حمایت کند، را صرف واردات تخم‌مرغ کند و جز این دو راه، راهی نداریم و باید یکی را انتخاب کرد.

نبی پور گفت: تولیدکنندگان تخم‌مرغ از تغییرات مستمر قیمت نهاده‌های موردنیاز گلایه دارند، چراکه نرخ این محصول بسیار دیرتر و سخت‌تر از نرخ نهاده‌ها تغییر می‌کند، اما متغیرهای بازار همه و همه افزایشی هستند.

تولیدکنندگان هنوز مستنداتی برای افزایش قیمت نهاده‌ها ارائه نکردند

اما رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در خصوص ادعای تولیدکنندگان تخم‌مرغ با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، افزود: نمی‌توانیم، افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل موجهی برای افزایش قیمت‌ها بدانیم، چرا از فروشندگان تخم‌مرغ خواستیم، اگر مستنداتی مبنی برافزایش قیمت نهاده دارند، ارائه کنند، اما تاکنون مستنداتی ارائه نشده است.

عباس تابش ادامه داد: تا مستندات ارائه نشود، صرف ادعا نمی‌توانیم، افزایش قیمت متغیرهای بازار و نهاده‌ها را تائید کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید، بین پاس‌کاری مسئولین و در شرایطی که هرکس مسئولیت گرانی تخم‌مرغ را به گردن دیگری می‌اندازد، برای مردم که در این میان سفره خود را هرروز کوچک‌تر از روز گذشته می‌بینند، چه تمهیداتی اتخاذ خواهد شد و آیا اصلاً برنامه‌ای برای تنظیم بازار، به‌جز اقدامات سلبی مشاهده می‌شود، یا خیر.

کد خبر: ۴۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha